Siden Rusland begyndte at invadere Ukraine har spilselskaber på stribe taget deres varer af de russiske hylder - både i analog og digital forstand.
Store spilselskaber som EA, Ubisoft, CD Projekt RED og Activision Blizzard har meddelt, at de står med det ukrainske folk, og at de som konsekvens af krigen ikke længere vil lave forretning i Rusland.
Men spilselskabernes sanktioner rammer hverken Putin eller tilslutningen til den krig, han er i gang med at føre. Det mener spilforsker Emil Lundedal Hammar.
Andre sanktioner blokerer alligevel
Emil Lundedal Hammar anser spilselskabernes sanktioner for »performative« og kalder dem en måde »at få nogle point på«.
Ikke at der ikke er penge at tjene for spiludviklere på det russiske marked.
»Det er et betydningsfuldt marked på 3.4 milliarder dollars med 80 millioner spillere. Der er en grund til, at computerspil bliver oversat til eksempelvis russisk«.
Der er bare den hage, at andre sanktioner mod Rusland alligevel gør det stort set umuligt for spiludviklere at sælge deres spil der, påpeger han.
»Sanktionerne mod Rusland gør, at russerne ikke længere kan betale med Visa, Mastercard eller PayPal. Så embargoerne gør, at det simpelthen er sværere hvis ikke umuligt for spilselskaber at sælge deres varer og de derfor jo tvinges til at ’boykotte’ det russiske marked. Derfor kan spilselskabernes boykot også ses som markedsføring og en måde at få nogle point på« siger Emil Lundedal Hammar.
Han er omvendt meget begejstret for indiespilplatformen, itch.io, der med en velgørenhedsspilpakke har samlet mere end to millioner amerikanske dollars ind til velgørenhedsorganisationer, der skal hjælpe Ukraine.
»Det er jo fantastisk. Det synes jeg er et perfekt eksempel på, hvad der er brug for. Itch.io er jo pro-aktive i stedet for at straffe,« siger Emil Lundedal Hammar.
Politisk opfordring
Ukraines vicestatsminister, Mykhailo Fedorov, har selv været ude at opfordre spilindustrien til at trække sig fra det russiske marked.
»Rusland har deklareret krig ikke bare mod Ukraine, men mod hele den civiliserede verden. Hvis I støtter menneskelige værdier, bør I forlade det russiske marked,« skrev Mykhailo Fedorov på Twitter og vedhæftede et brev til alle spiludviklere og e-sports platformholdere.
Betyder formodentlig mere piratkopiering
Sanktionerne betyder mere lavpraktisk, at russiske gamere formegentligt vil piratkopiere mere. Det er i hvert fald Ekaterina Orlovas bud. Hun arbejder for den russiske spiludgiver Innova.
»Mit bud er, at vi vil se en voldsom stigning af piratkopieret materiale. Lige nu rygtes det, at myndighederne vil droppe at straffe borgere for at bruge programmer uden licenser« skriver Ekaterina Orlova i en mail til Version2 og linker til en artikel fra det russiske nyhedsmedie Kommersant.
Selvom piratkopiering er blevet mindre normalt i Rusland over de sidste par år, i takt med at velfærden er steget, så er det ikke uvant for russerne, at piratkopiere software, fortæller Ekaterina Orlova:
»Tilbage i 00'erne, hvor økonomien var i krise, var det nærmest mere normalt at have piratkopierede programmer, end det var at have programmer med licens. Det billede, tror jeg, vi kommer til at se igen ovenpå alle sanktionerne«.
Hun fortæller også, at den populære russisk piratkopieringsside, rutracker.org, der ellers har været lukket siden 2016, for få dage siden er blevet åbnet op igen.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.