Dansk firma måtte give op: Spillet om cloud gaming er ikke for de små

Dansk firma måtte give op: Spillet om cloud gaming er ikke for de små
Illustration: Ingeniøren.
Cloud gaming kræver enorme mængder computerkraft i skyen fra datacentre spredt over hele verden. Det er der kun ganske få selskaber, der kan levere.
14. august 2020 kl. 03:45
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Denne artikel er skrevet i skyen og er tilgængelig overalt, hvor der er internet. På samme måde som vi gennem streamingtjenester som Netflix og HBO har vænnet os til at have adgang til et enormt film-kartotek, uanset hvor vi er.

Nu er turen kommet til computerspilbranchen, der med cloud-spil forsøger at genskabe oplevelsen af universel tilgængelighed. Uanset om du har en dyr, stærk computer eller sidder med en tablet – eller måske bare er på farten med en mobil.

Men den kamp er ikke åben for alle, fortæller Rune Jensen, der stod bag et dansk bud på en sådan tjeneste, Snoost:

»Det begyndte med, at jeg som gamer lavede en softwareløsning til mig selv, så jeg selv kunne spille fra skyen,« siger han:

»Derefter begyndte min partner og jeg at undersøge muligheden for at udbrede softwaren ved at leje os ind i Amazon Web Services. Af de tre computere i Amazons datacentre, der kan køre spil, var kun en af dem betalelig. De to andre typer er kraftige enheder, der bruges til machine learning,« siger Rune Jensen, der i dag arbejder som serverspecialist i webbureauet Høks.

Men en dag satte Amazon prisen op, og Snoost måtte i 2018 dreje nøglen om.

»Pludselig hang vores forretning slet ikke sammen længere. Vi havde ingen reelle alternativer til Amazon, og det gjorde os skrøbelige og understreger, hvem cloudgaming virkelig giver mening for. Det var helt udelukket, at vi kunne lave vores egen infrastruktur,« siger Rune Jensen.

Log ind og få adgang
Du kan læse indholdet ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger