Dansk Erhverv: Virksomheder følger ikke cookie-reglerne

Ikke alle virksomheder er lige opmærksomme på at overholde reglerne for cookies. Illustration: ken mathiasen
Netbutikker glemmer cookie-bannere, og B2B-virksomheder tror ikke, at reglerne gælder for dem. Skærpet tilsyn er en god anledning til at genopfriske indsatsen, skriver Dansk Erhverv.

I løbet af året retter Datatilsynet sin opmærksomhed mod blandt andet behandling af oplysninger om hjemmesidebesøgende eller de såkaldte cookies.

Selvom det kun er et af de indsatsområder, som tilsynet har offentliggjort, så er indsatsen en oplagt mulighed for, at virksomhederne kan efterse, om de selv overholde reglerne. Det kan der nemlig være behov for, skriver Dansk Erhverv.

»Kravene til indhentelse af samtykke til cookies, som bruges til indsamling af oplysninger om hjemmesidebesøgende og reklamering, er blev strammet gevaldigt siden efteråret 2019. Vi ser alligevel netbutikker uden cookiebanner, og vi ser stadig, at samtykke forsøges indhentet ved at skrive, at kunden giver samtykke ved at klikke videre ind på siden. Det er i strid med reglerne,« skriver Dansk Erhverv.

Erhvervsorganisationen uddyber, at det blandt andet handler om B2B-virksomheder, der har misforstået, at reglerne ikke gælder for dem, hvilket naturligvis ikke er tilfældet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Anders Lorensen

vi ser stadig, at samtykke forsøges indhentet ved at skrive, at kunden giver samtykke ved at klikke videre ind på siden. Det er i strid med reglerne,« skriver Dansk Erhverv.

Fra Dansk erhvervs egen startside:

Der anvendes cookies til at forbedre din oplevelse af websitet. Du accepterer ved at navigere videre.

Så klinger det lidt hult, at de påpeger at andre ikke følger reglerne...

  • 6
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere