I løbet af året retter Datatilsynet sin opmærksomhed mod blandt andet behandling af oplysninger om hjemmesidebesøgende eller de såkaldte cookies.
Selvom det kun er et af de indsatsområder, som tilsynet har offentliggjort, så er indsatsen en oplagt mulighed for, at virksomhederne kan efterse, om de selv overholde reglerne. Det kan der nemlig være behov for, skriver Dansk Erhverv.
»Kravene til indhentelse af samtykke til cookies, som bruges til indsamling af oplysninger om hjemmesidebesøgende og reklamering, er blev strammet gevaldigt siden efteråret 2019. Vi ser alligevel netbutikker uden cookiebanner, og vi ser stadig, at samtykke forsøges indhentet ved at skrive, at kunden giver samtykke ved at klikke videre ind på siden. Det er i strid med reglerne,« skriver Dansk Erhverv.
Erhvervsorganisationen uddyber, at det blandt andet handler om B2B-virksomheder, der har misforstået, at reglerne ikke gælder for dem, hvilket naturligvis ikke er tilfældet.