Danmarks populæreste it-leverandør er indisk
Den indiske it-gigant Tata Consultancy Services (TCS), fører sig ikke bare frem i Danmark ved at nappe storkunder som TDC fra CSC.
Firmaet er også blevet kåret til den mest populære it-serviceleverandør i landet, ifølge en undersøgelse fra konsulentfirmaet KPMG, der har målt kundernes tilfredshed med 28 leverandører i hele Norden.
Tata scorer en tilfredshed blandt kunderne på 80 procent, mens gennemsnittet for alle 28 leverandører er på 68 procent. Og på nordisk plan er det i øvrigt tredje år i træk, at Tata kommer ud som nummer ét i undersøgelsen, fremgår det af en pressemeddelelse fra firmaet.
KPMG gennemfører hvert år undersøgelsen Nordic Region Service Provider Performance and Satisfaction. Her bliver cheferne hos de 340 nordiske firmaer med de største it-omkostninger spurgt om, hvor tilfredse de er med it-leverandørerne.
De seneste år har Tata oprustet kraftigt i Norden og har fordoblet aktiviteten siden 2010. I dag er 4.500 folk i gang med Tata-projekter i de nordiske lande, hvor af en tredjedel er lokale folk.
Globalt set har Tata Consultancy Services en omsætning på over 60 milliarder kroner.
Danske kunder kårer Tata Consultancy Services som den bedste it-serviceleverandør
• TCS opnår førstepladsen i Danmark i kundetilfredshedsundersøgelse gennemført af KPMG i 2012
• For tredje år i træk får TCS topplacering i kundetilfredshed i KPMG-undersøgelse blandt de 340 virksomheder i Norden med de højeste it-udgifter
• TCS får topplacering foran de 28 evaluerede it-serviceleverandører med 12-20 flere procentpoint end de andre virksomheder, der leverer services af samme størrelse og kompleksitet
• TCS har leveret den største vækst i branchen med en fordobling af de nordiske aktiviteter siden 2010
København, 11. maj 2012: Tata Consultancy Services (TCS), (BSE: 523540, NSE: TCS), en af verdens førende virksomheder inden for it-serviceydelser, rådgivning og forretningsløsninger, annoncerer, at de igen er blevet kåret som den førende it-serviceleverandør i KPMG’s årlige Nordic Region Service Provider Performance and Satisfaction-studie. I undersøgelsen, der inkluderer svar fra CxO’s i de 340 virksomheder, der har de højeste udgifter til it i Norden, kommer TCS ud med en generel kundetilfredshed på 80 procent, den højeste blandt de 28 evaluerede serviceleverandører og mærkbart over gennemsnittet på 68 procent. TCS opnåede også at blive nummer ét i kategorien ”generel kundetilfredshed” på det danske marked – væsentligt foran nummer to.
“Det er tredje år i træk, at TCS bliver nummer ét på den generelle kundetilfredshed i Norden, hvor de har opnået resultater over gennemsnittet inden for hver eneste KPI. Det er særligt imponerende, når man tager i betragtning, hvor meget virksomheden har formået at vokse i regionen. Det er meget få virksomheder, der formår at vokse så markant samtidig med, at de opretholder en høj kundetilfredshed. TCS viser, at de har fundet opskriften,” siger Carl-Henrik Hallström, Head of Sourcing Advisory, KPMG.
TCS er en ud af få it-serviceleverandører i undersøgelsen, som er blevet evalueret på mere end 25 storskala-transformationsprojekter i den nordiske region. Hvis TCS’s score sammenlignes med andre serviceleverandører, der leverer projekter af samme kompleksitet og på samme storskala-niveau, viser undersøgelsen, at TCS’s kundetilfredshed ligger 12-20 procentpoint højere end disse virksomheder.
En af TCS’s vigtigste kunder, som TCS har hjulpet med omstruktureringer, Will Pritchett, Strategic Change Director, RSA Scandinavia (Codan og Trygg-Hansa), siger: ”TCS’s team har haft succes med at opbygge et komplekst kravs- og administrationssystem til os, som har haft strategisk værdi i forhold til at konsolidere vores drift i Danmark og Sverige. Vi har kunnet etablere en fælles nordisk it-platform, som kan udvides til alle markeder i regionen. TCS’s stærke branchekendskab og evne til at levere komplekse ydelser i tæt samarbejde med RSA og andre partnere har været afgørende for os. Vi er meget tilfredse med vores samarbejde med TCS, som har været en forudsætning for dette programs succes.”
En anden TCS-kunde, Taneli Ropponen, CIO, DNA, siger: "TCS-teamet har omstruktureret vores it-landskab og forbedret oplevelsen for vores slutbrugere og har gjort vores drift langt mere stabil. TCS har været meget en fleksibel, tilgængelig og ansvarlig partner, som proaktivt er kommet med innovative forslag for at overkomme udfordringerne og nå i mål.”
TCS har været til stede på det nordiske marked siden 1991 og har løbende investeret i de lokale markeder med resultater, som ingen anden virksomhed kan matche. TCS har nu mere end 4.500 konsulenter allokeret på projekter i den nordiske region, hvoraf over en tredjedel er nordiske konsulenter, lokalt forankret i regionen. Virksomhedens aktiviteter i regionen er fordoblet siden 2010, og globalt har virksomheden krydset den magiske grænse på 10 mia. dollars i omsætning.
“De sidste par år har kunderne på det danske marked efterspurgt en ny type leverandør, som formår at imødekomme kravene fra en stadig mere konkurrencepræget forretningsverden og den hyper-tilkoblede forbruger. Jeg er meget stolt af, at vi for tredje år i træk har formået at levere så fremragende resultater, og det i en tid hvor vi påtager os stadig større og mere komplekse opgaver hvert år. Det tilskriver jeg vores unikke virksomhedskultur, hvor kunden altid er i centrum, vores forskellige kompetencer på tværs af discipliner og vores stærke evne til at samarbejde. Kunder, der vælger TCS, kan være sikre på, at vi leverer varen,” siger Amit Bajaj, direktør for Norden og Baltikum hos TCS, og fortsætter: ”Læg mærke til, at 100 procent af de kunder, der har deltaget i undersøgelsen, er tilfredse med vores services.”
Om KPMG Nordic Region Service Provider Performance & Satisfaction Study 2012
En vigtig it-undersøgelse om tendenser og tilfredshed baseret på feedback fra slutbrugerkunder.
Rapporten er baseret på svar fra mere end 300 virksomheder, der har de højeste it-udgifter i Norden. Deltagerne er garanteret fuld fortrolighed, og dataene indsamles via en webbaseret undersøgelse. De fleste deltagere er CIO, CFO, CXO eller har ansvar for beslutningsprocesser. Yderligere information er tilgængelig på www.kpmg.com.
Om Tata Consultancy Services (TCS)
Tata Consultancy Services er førende inden for it-serviceydelser, virksomhedsløsninger og rådgivning på verdensplan og leverer en unik forretningsværdi. TCS tilbyder en konsulentdrevet og integreret portefølje af it-tjenester gennem sin globale leverancemodel, Global Network Delivery ModelTM, der af markedet anderkendes som en af de bedste modeller for programudvikling. TCS er en del af Tata Group, Indiens største industrielle konglomerat, og har over 238.500 højtuddannede it-konsulenter i 42 lande. Virksomheden omsatte for over USD 10,17 mia. i det regnskabsår, der sluttede den 31. marts 2012 og er noteret på både National Stock Exchange og Mumbai-børsen i Indien. Læs mere på www.tcs.com.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.