Danmarks bedste it-arbejdsplads: Vi skammer os ikke over fejl

Hos NNIT kan specialister få mere i løn end deres chefer. Det er et af mange tiltag for at få tilfredse medarbejdere, og satsningen har båret frugt: NNIT er Danmarks mest attraktive it-arbejdsplads 2009.

I nogle virksomheder er det vigtigste råstof olie, i andre er det hvede.

Hos dette års vinder i Version2's profilanalyse er det mennesker, siger administrerende direktør i NNIT, Per Kogut. Firmaet er den it-arbejdsplads, som ifølge Version2's har det bedste omdømme, viser svarene fra mere end 2.000 it-folk.

Direktøren forklarer, at fokus på mennesker er den naturlige konsekvens af, at virksomheden lever af drift, outsourcing og konsulentydelser. Og det menneskelige råstof er formentlig en stor del af forklaringen på, at NNIT tager teten i imageanalysen, mener han.

»Vi har jo ikke en fysisk vare, så vi er nødt til at begynde med vores råstof, altså kernen i virksomhedens ydelser, og det er af kød og blod,« siger Per Kogut.

Af samme grund har NNIT gjort flere tiltag for at sikre, at medarbejderne befinder sig godt i virksomheden. For eksempel har man undersøgt de ansattes holdning til nærmeste leder og brugt ledere som kursusundervisere.

Men indsatsen for at højne medarbejdertilfredsheden sker bestemt ikke af rent filantropiske årsager. Det handler i sidste ende om virksomhedens ve og vel, hvor kunderne spiller en altafgørende rolle.

»Glade medarbejdere giver glade kunder, som køber mere. Nogle virksomheder har måske lidt svært ved at finde ud af, hvad der er hønen og ægget, men det har vi altså ikke,« siger Per Kogut med henvisning til, at han slet ikke er i tvivl om, at en sund virksomhed først og fremmest udspringer af tilfredse medarbejdere.

Succes en af de vigtige motivationsfaktorer, når medarbejderne hos NNIT skal føle sig godt tilpas.

»Vi vil gerne være en del af en succes. Folk vil gerne være en del af en succes, kunder og partnere vil også. De vil gerne have et godt produkt, og det gør, at man leverer det stykke ekstra arbejde, der skal til,« siger Per Kogut.

NNIT voksede sidste år med 20 procent i omsætning og har i løbet af de seneste fem år næsten fordoblet medarbejderstaben til 1.300. Men succes er ikke ensbetydende med, at der ikke er plads til fejl. I NNIT hersker der ifølge Per Kogut en kultur, hvor man ikke skammer sig over fejl og forsøger at dække over dem, men i stedet er åben omkring dem og sørger for at få dem løst.

»Vi er mennesker, og vi laver fejl. Det vigtigste er, hvordan vi håndterer fejlen, når den indtræder. Det er vigtigt, at vi er ærlige omkring den, og vi hurtigt får den løst. Det kan vi gøre, fordi vi har en positiv kultur omkring det at lave fejl - og så er vi generelt samvittighedsfulde omkring det, vi laver,« siger direktøren.

Samvittigheden kommer til udtryk ved, at NNIT prøver at holde sig fra det, Per Kogut kalder teknisk eller juridisk tennis, hvor et eller andet skyldsspørgsmål i en fejlsituation bliver gjort til genstand for, hvem der kan bebrejdes for fejlen.

»Vi prøver at undgå at komme farende med advokater og så videre, når der opstår uenigheder om fejl. I stedet prøver vi at fokusere på at få dem løst hurtigst muligt,« siger Per Kogut.

Hos NNIT fokuserer ledelsen ikke blot på en god kommunikation med kunder i forbindelse med fejlsituationer. Kommunikation internt i virksomheden er også et nøgleord. Og det kan være med til at forklare, hvorfor NNIT blandt andet scorer højt på parametret Ledelse i imageanalysen.

»Vi har forsøgt at kommunikere bedre til medarbejderne uden at sætte os selv op på en piedestal,« siger Per Kogut.

Og for at komme et skridt videre end envejskommunikationen gør ledelsen i NNIT meget ud af at lytte til medarbejderne og spørge dem om, hvad de synes om ledelsen og ikke mindst deres nærmeste leder.

»Vi har forsøgt at imødegå, at vores medarbejdere forlader virksomheden, fordi de synes, deres nærmeste leder er en tåbe,« siger Per Kogut.

NNIT spørger blandt andet medarbejderne, om de oplever, at lederen stiller for store krav. Men NNIT har også ændret den lønstruktur, der tidligere har hersket i virksomheden, hvor en medarbejder på et tidspunkt rammer et lønloft, hvorefter han eller hun kun kan få mere i løn ved at blive leder.

»Det er en fejlantagelse, som vi har gjort op med. I dag kan man sagtens forestille sig, at en specialist, der er superdygtig til databaser eller netværk, kan fortsætte ad den vej og blive aflønnet på et niveau, som kan være højere end en teamleder eller en manager,« siger Per Kogut.

Endelig har NNIT indledt et kursusforløb blandt medarbejderne, hvor underviserne er de 40 øverste ledere. Kurserne handler blandt andet om kvalitetsbevidsthed hos medarbejderne, og så er de et forsøg på at skabe en forståelse blandt de ansatte for, at NNIT er en kommercielt drevet forretning.

Ud over selve kursusindholdet opstår der også en række indirekte sidegevinster i kraft af, at det netop er lederne, som underviser.

»Det er et ret 'powerfuldt' redskab, som betyder, at lederne lærer medarbejderne bedre at kende. Og så får lederne også en bedre forståelse af kursusmaterialet, som gør dem i stand til at tage en fornuftig diskussion med medarbejderne på kurserne,« siger Per Kogut.

Også lederne får lettere ved at huske pointerne og indholdet af kurset, når de skal undervise i det i stedet for kun at have læst det i en bog, tilføjer han. For enkelte af lederne har det været grænseoverskridende pludselig at skulle optræde som underviser, men ingen har dog takket nej endnu.

»Hvis man siger nej til at undervise, så skal man nok ikke være leder i NNIT. Men det er der foreløbig ingen, der har gjort, selv om der er nogen, der ikke har været så komfortable ved det,« siger Per Kogut.

Selv om NNIT har vundet imageanalysen, er det ikke ensbetydende med, at virksomheden vælter sig i dansk arbejdskraft. Faktisk går it-virksomheden på jagt i Kina og Filippinerne efter kvalificerede programmører, systemintegratorer osv.

»I både Kina og Filippinerne er der højtuddannede folk med samme certificeringsgrad, som danske folk. Og de er også universitetsuddannede, så vi mener, vi får tingene til at hænge sammen,« siger Per Kogut.

Ganske vist er arbejdskraften i udlandet mange steder billigere end i Danmark. Men alligevel handler jagten på arbejdskraft om mere end det for NNIT's vedkommende.

»Det her er drejer sig ikke bare om at få arme og ben for 10 kroner i timen. I Danmark uddanner vi for få højtkvalificerede it-folk, og det er simpelthen nødvendigt at uddanne flere,« lyder opråbet fra Per Kogut.

Han understreger dog også, at NNIT stadig har vækst i antallet af danske ansættelser.

Artiklen er fra magasinet Version2 Profil 2009. Læs hele magasinet og se resultatet af profilanalysen på Version2's temaside om Profil 2009

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Lasse Buck

Det er et stort fremskridt, når medarbejderne bliver åbne og ærlige omkring de fejl der bliver begået.

Hvis man samtidig får opbygget en kultur (og et system), hvor man systematisk registrerer fejl og deres årsag, er der et stort potentiale for at skabe forbedringer - bl.a. ved at undgå at de samme fejl bliver gentaget på et senere tidspunkt.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere