Danmark løber tør for mobilnumre om seks år

Der er nu kun én million ledige danske mobiltelefonnumre, og de vil være brugt op om måske seks år. Derfor skal der nu flyttes rundt på numrene, og 12-cifrede numre til ’maskinkommunikation’ er klar.

Et nyt mobilnummer kan blive en knap ressource i Danmark, hvis der ikke bliver rusket op i, hvordan telefonnumrene bliver inddelt. For puljen med mobilnumre svinder ind og kan være brugt op i løbet af seks år - og måske før.

»I grove træk har vi 72 millioner numre til rådighed med numrene på otte cifre. Det skulle man mene er nok, men det er det ikke helt, for nummerplanen er delt op i numre til forskellige formål. Og der er stor efterspørgsel efter mobilnumre,« siger Jakob Juul, kontorchef i Erhvervsstyrelsen, til Version2.

Status lige nu er, at der er 1.060.000 ledige mobilnumre, 18 millioner ledige fastnetnumre og en reserve på 6,3 millioner numre, som ikke er tildelt noget formål. Der er med andre ord masser af numre at vælge imellem, og selvom det er enkelt på papiret at flytte dem til en anden pulje, så er realiteten hos teleselskaberne mere kompliceret.

»Teleselskaberne er meget glade for, at de kan skelne mellem mobilnumre og fastnet. Det bruger de til taksering af samtalen. Hvis vi ophæver forskellen på, om et nummer er til mobil eller fastnet, vil det ifølge teleselskaberne kunne kræve nogle meget omfattende ændringer ude på teleselskabernes centraler,« forklarer Jakob Juul.

Reservepuljen ønsker Erhvervsstyrelsen ikke at bringe i spil, for det er ikke en langsigtet løsning.

»Det er en gruppe, vi ikke tildeler fra, for det er den allersidste rest af numre. Hvis vi løste manglen på mobilnumre ved at bruge numre herfra, kan vi køre et stykke tid - men så står vi til sidst med et stort problem. Den situation vil vi nødigt ende i,« siger kontorchefen.

En anden mulighed er at begrænse spildet af telefonnumre ved at hæve prisen. I dag betaler teleselskaberne to kroner om året pr. nummer, de får tildelt, og en højere betaling ville betyde færre numre, som i realiteten ikke blev brugt.

»Hvis vi hæver afgiften, vil teleselskaberne måske være mindre tilbøjelige til at have numre liggende ubrugt på lager, men det vil ikke ændre på, at der stadig vil være efterspørgsel på nye numre. Skal der være en reel adfærdsændring, skal afgiften hæves markant, og det er en mulighed - men det er ikke nødvendigvis den bedste mulighed,« siger Jakob Juul.

Skal holde i mange årtier

I efteråret 2013 holdt Erhvervsstyrelsen møde med teleselskaberne om problemet, hvor de mulige løsninger blev diskuteret. Der var ikke stemning for at hæve priserne pr. telefonnummer, og aftalen blev, at teleselskaberne selv kommer med forslag, der passer bedre til deres behov. Arbejdet med de forslag er stadig i gang.

At lave om på det nuværende nummersystem, der blev indført i 1986 med overgangen til otte betydende cifre, er nemlig kompliceret for teleselskaberne. Og vælger man en dag at tilføje et ciffer til de danske telefonnumre, fra otte til ni cifre, vil hele samfundet blive involveret og besværet.

»Sidst, man ændrede på nummerplanen, var det en proces over små ti år. Det er hverken nemt, hurtigt eller billigt, så vi ønsker ikke at udvide med et ekstra ciffer. Vi skal helst finde en løsning, så nummerplanen kan holde i mange årtier endnu,« siger Jakob Juul.

Et af Erhvervsstyrelsens tiltag er en serie med 12-cifrede telefonnumre, som kan bruges til teletrafik mellem maskiner, for eksempel til fjernaflæsning af elmålere eller kommunikation fra alarmsystemer og styring af ventilationsanlæg. Men det kræver også en masse arbejde hos teleselskaberne, før de numre er klar til brug.

»De fleste it-systemer hos teleselskaberne er bygget op omkring et ottecifret abonnementsnummer, så det kræver, at it-systemerne bliver lavet om. Det har Telenor i Norge gjort, og det tog dem cirka halvandet år,« siger Jakob Juul.

Det løser i sig selv heller ikke hele problemet at flytte fjernaflæsning og den slags mobilabonnementer til 12-cifrede numre, for danskernes generelle appetit på mobiltelefoner og tablets med mobiladgang er stigende. Desuden er det notorisk svært at forudse den teknologiske udvikling, så måske opstår der mangel på mobilnumre hurtigere end forudset.

»Seks år lyder måske som lang tid, men det er det rette tidspunkt i dag at begynde på løsningerne, hvis vi skal være sikre på ikke at løbe tør. Det kan jo også være, det sker før 2020,« siger Jakob Juul.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (16)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Martin Nielsen

De nummerserier med 12 cifre er ikke nye. De var også tilgængelige for fire år siden. Problemet er at besparelsen ikke er stor nok for teleselskaberne. Derfor sælger de mobilt bredbånd med otte cifrede numre.

Det som staten burde gøre er at ændre på omkostningerne, sådan at 12 cifrede numre blev gratis i en periode, eks. to år. På samme tid burde de indfører at numre på otte cifre skal have åbent for tale. På den måde vil de tvinge teleselskaberne over på 12 cifre for mobilt bredbånd og andre dataløsninger og på samme tid vil de ikke straffe teleselskaberne, da de vil tjene investeringen hjem igen. Dataabonnementer sælges i stor stil og derfor er der efterhånden mangel på mobilnumre. Derfor vil teleselskaberne opnå en pæn besparelse på at udskifte disse mobilnumre med 12 cifrede numre, hvis de får dem gratis i en periode.

Problemet for teleselskaberne er, at konkurrencen er så hård, at de ikke selv tør kaste sig ud i det. Derfor skal myndighederne ligestille det for alle.

  • 11
  • 0
Jesper Sandersen

Kunne Erhvervsstyrelsen mon forestille sig en situation hvor de rent faktisk ville bruge af de 6 mio reserverede numre? Hvis ikke det er en anledning at man er ved at løbe tør for numre, hvad er så?
Hvem siger overhovedet at vi bruger mobilnumre om 6/10/15 år?
Det virker lidt som om de bare gør en knap ressource endnu mere knap.

  • 6
  • 0
Henrik Madsen

Er det forresten at et Simkort som udleveres kun til brug for datatrafik SKAL have et telefonnummer tilknyttet ?

Har lige fået sådan et gratis data-kort fra Telenor til brug i en bærbar computer, hvad er relevansen ved at kortet har et 8 cifret nummer man teoretisk set kunne ringe til. ?

  • 7
  • 0
Michael Larsen

Hvorfor er det nødvendigt at skelne mellem fastnetnumre og mobilnumre? Jeg forstår selskaberne har en interesse i at overtaksere fastnetnumrene fordi fastnetkunderne ikke ønsker at benytte sig af billigere mobil, men er der en samfundsmæssig interesse i at skelne mellem fastnet og mobilnumre?

  • 6
  • 3
Palle Haderslev

Lidt "off topic", men som M2M kunde har jeg længe ønsket mig at kunne skifte teleoperatør uden at skulle sende teknikere ud for at skifte SIM-kort i de fysiske bokse. Efter min mening er der i praksis ingen konkurrence på området, da M2M-kunder er reelt bundet til deres teleoperatør.
Håber på lidt tiltrængt fornyelse her.

  • 2
  • 0
Ken Poulsen

Kan vi ikke lige få skiftet alt til IPv6 først?
Så vi ikke står med alle problemer på én gang.
For "NAT" på et telefonnummer er jo ikke en løsning...

  • 4
  • 0
Michael Larsen

Nej, man kan ikke anvende et fastnetnummer som mobilnummer. Man kan derimod få sit fastnetnummer koblet til et mobilnummer, så alle opkald til fastnetnummeret ryger over på mobilen. Det er sådan f.eks. yndlingsnummer hos Telenor fungerer og det er sikkert det du tænker på.

  • 1
  • 0
Michael Haase

Nu er rapporten godt nok fra 2008, så det kan have ændret sig; men i
http://erhvervsstyrelsen.dk/file/234304/2008-09_rapport_om_krydsportabil...
side 11, nævner det at visse udbydere tilbyder krydsportering.
PS. Linket er med dobbelt ".pdf"

Egentlig krydsportering
Flere udbydere tilbyder i dag ligeledes egentlig krydsportering til visse kundegrupper.
Rent teknisk krydsporteres de pågældende fastnetnumre, så opkald til numrene modtages på en mobilterminal.
For at undgå problemet med identifikation af termineringsprisen, bliver opkald til de krydsporterede numre afregnet til nummerets oprindelige fastnettakst. Dette følger af en TI-brancheaftale.
Udbyderne kompenserer typisk selv for tabet på termineringsprisen gennem abonnementspriserne for de pågældende tjenester.

  • 0
  • 0
Morten Grouleff

"Teleselskaberne er meget glade for, at de kan skelne mellem mobilnumre og fastnet. Det bruger de til taksering af samtalen."

Ja, det er vi klar over. Men den skelnen kunne man til glæde for kunderne holde op med. Er den ikke blot en historisk opstået detalje, som nu blot bruges til at opkræve højere priser end ellers?

Er der nogen teknisk grund til at det er dyrere at holde en fastnet-mobil samtale kørende end en mobil-mobil samtale på tværs af to mobilnet?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize