Danmark kåret til verdens førende it-nation

Endnu engang indtager Danmark førstepladsen som det land i verden, der er bedst til at omsætte de digitale muligheder til vækst, ifølge en undersøgelse fra The Economist og IBM.

Den digitale udvikling i Danmark er i verdensklasse - faktisk verdens bedste. Det viser en sammenligning i 'e-parathed' mellem 70 lande, som det anerkendte økonomitidsskrift Economist står bag i samarbejde med IBM.

Med 8,87 point ud af 10 mulige blev Danmark i år en klar nummer et på listen over lande, der kan omsætte it-mulighederne til social og økonomisk udvikling. For to år siden var Danmark også på førstepladesen, mens vi sidste år dumpede ned på femtepladsen, og USA kunne løbe med guldet.

Efter Danmark på førstepladsen følger Sverige, Holland, Norge og USA.

»Danmarks internationale omdømme som et førende digitalt samfund bliver stærkt understøttet af denne type uafhængige og kvalificerede målinger. Men vi er naturligvis klar over, at arbejdet med at underbygge danskernes digitale styrkepositioner skal fortsætte,« udtaler videnskabsminister Helge Sander i en pressemeddelelse.

Han kalder resultatet 'meget tilfredsstillende' og vil arbejde på at styrke Danmarks position yderligere ved at få udbredt hurtigt bredbånd til alle.

Den årlige sammenligning begyndte i 2000, og det er Economist-magasinets analysesektion, Economist Intelligence Unit, der samler og behandler dataene. De 70 udvalgte lande sammenlignes på it-infrastruktur og på, hvor gode borgerne, myndighederne og erhvervslivet er til at tage it-mulighederne til sig i praksis.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Axel Hammerschmidt

En sag for kommunen.

Hej

Jeg er hørehæmmet og kan ikke bruge en telefon. Jeg kan få min kone til at ringe for mig, men ikke altid. Hun kan være på ferie eller på arbejde, og jeg er så alene hjemme.

[Beskrivelse af sagen...]

Jeg har så henvendt mig til kommunen, både gennem kommunens hjemmeside og med e-mail. Begge gange kommer der besked tilbage om at jeg kan forvente svar indenfor 10 dage. 10 dage!

[mer' om sagen...]

Men hvordan kan det være, at man som handikappet bliver udsat for denne forskelsbehandling? Kan man bruge en telefon, får man svar med det samme. Er man henvist til at bruge kontaktformularet på kommunens hjemmeside eller e-mail går der op til 10 dage.

Svar fra kommunen.

Hej Axel

Som svar på din forespørgsel, kan jeg oplyse dig, at [slettet] Kommune har en generel svarfrist på op til 10 dage, ved henvendelse til kommunen via mail. Svartiden er ens for alle.

Kommunen har samtidig den politik, at kontaktes vi telefonisk - og har vi mulighed for at give svar på borgerens forespørgsel med det samme - så gør vi naturligvis det.

Du er altid velkommen til at kontakte [slettet] Kommune telefonisk - evt. via TeleDanmarks Formidlingscentral.

Og man bemærker vel, at der ikke er noget der hedder TeleDanmark længere...

Sagen sendes videre til Handicap- og socialpsykiatriafdelingen.

Hej Axel

Ang. teksttelefon. Du bedes ringe til CSU på tlf XXYY ZZZZ mellem kl. 09.00-11.00.

Så opga' jeg.

  • 0
  • 0
Anonym

Alt er bestemt ikke godt i Dannevang - men det er meget værre ude i den store verden:

Det er en en-diomensionel betragtning. En anden er at Danmark fører an ned i blindgyden.

Danmarks konkurrenceevne er hastigt for nedadgående hvis man måler på effekt. http://www.konkurrenceevne.dk/

Det er kun ministeriernes spindoktorer og planøkonomer som måler på planindikatorer som kan få noget positivt ud af tallene - de er seende blinde. Det er PR uden tilstrækkeligt fokus på kvalitativt indhold

  • 0
  • 0
Anonym

@ Henrik

De test som antager at en borgerportal og antal bredbåndslinjer er udtryk for højt it-niveau er skåret over den samme embedsmandsproducerede læst.

Og IBM sælger til embedsfolkene, så de producerer markedsføringsmateriale så embedsfolkene render panikslagne rundt for at blive bedre på listen over det som IBM gerne vil sælge.

Hvis Danmark kan ligge i top, så kan listen ikke måle rigtigt. Vores konkurrenceevne falder, vores it-produktionsevne falder, vores borgere angribes af staten og vores forbrugere sælges til udlandet.

Mit gæt er at listen måler det positivt at borgernes profiler ligger på facebook - uden at erkende at der virker samfundsøkonomisk NEGATIVT fordi det svækker forbrugerne og dermed undergraver konkurrencen.

  • 0
  • 0
Maciej Szeliga

...teksttelefon...

Ville det ikke være nemmere for både kommuner (m.m.) og kunder (ikke mindst de hørehæmmede) hvis kommunerne tilbød en chat over internettet ? Det skal givetvis være en multiplatform løsning og den skal være sikker men man kan faktisk gøre det ganske gratis med Jabber... eller man kan betale f.eks. IBM og bruge Sametime (som også er multiplatform) eller man kan bruge Skype (som er multiplatform).

  • 0
  • 0
Axel Hammerschmidt

Ville det ikke være nemmere...?

Joh! Der er masser af muligheder. Tale-til-tekst osv. I øvrigt vidste jeg ikke/tvivlede jeg på, at teksttelefon stadig eksisterede. Det er dyrt. Man skal ha' endnu et apparat stående der optager plads. osv.

Løsningen her er i hvert fald ikke noget positivt eksempel på:

..., hvor gode borgerne, myndighederne og erhvervslivet er til at tage it-mulighederne til sig i praksis.

Men hvorfor skal det ta' 10 dage at svare på en e-mail?

  • 0
  • 0
Jørgen Henningsen

Men hvorfor skal det ta' 10 dage at svare på en e-mail?

Det er da meget logisk. Når en kommune svarer sort på hvidt, så skal de være sikre på at det afgivne svar holder. Hvis det bare er over telefonen, så kan borgeren intet bevise og så kan man ikke blive hængt ud for at svare forkert.

Men iøvrigt synes jeg du har ret. Hvis DK er verdens førende it-nation, så står det generelt sløjt til. Jeg har lige forsøgt at få en digital signatur... Det måtte jeg også opgive.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere