Danmark har kun ét rejsekort, men ti forskellige billet-apps

Landets bus- og togselskaber har stået last og brast om rejsekortet, men er gået i hver deres retning med billet-apps til mobilen, hvis de overhovedet har bevæget sig. Professor undrer sig.

Hvis du bor i Sønderjylland, har du i flere år haft mulighed for at købe alle billettyper på mobiltelefonen med en app, som er udviklet af Sydtrafik. I hovedstaden sælger Movia klippekort og enkeltbilletter via en app, men samme trafikselskab tilbyder ikke kunderne på Syd- og Vestsjælland at købe billetter på mobiltelefonen.

En gennemgang af de danske bus- og togselskaber viser, at det er meget forskelligt, hvilke muligheder passagererne har for at købe en billet på mobiltelefonen. Det er umiddelbart muligt at identificere 10 forskellige billet-apps. Ingen af dem taler sammen eller tillader billetkøb på tværs af selskaber.

Det betyder, at passagererne skal have gang i flere forskellige apps, hvis det da overhovedet er muligt at købe mobilbilletter til hele strækningen. Et eksempel kan være en passager, der indleder sin rejse med bus i hovedstaden for derefter at tage DSB-toget til Aarhus og slutte med bybus i 'smilets by'. Her er det muligt at købe billet til københavner-bussen i mobilbilletter, der udvikles af samarbejdet Din Offentlige Trafik i hovedstaden. DSB har sin egen app, hvor billetten til intercitykøbet kan købes. I Aarhus er der derimod slet ingen app, fordi Midttrafik kun tilbyder app-salg til bybusserne i Randers.

Det står i skarp kontrast til rejsekort, som er udviklet for at sikre én billet, der virker på tværs af landsdelene, og som alle landets trafikselskaber, undtagen det bornholmske, har lovet at tilslutte sig.

»Det er en overraskende, modsat strategi. Med rejsekort har trafikselskaberne forsøgt at gøre det så enkelt som muligt at rejse på tværs af landet. På det mobile felt udvikler de løsninger, som gør det alt andet end enkelt, selv om det skulle være lettere at udvikle ens mobile løsninger, der ikke er afhængige af fysiske standere,« siger professor Kim Normann Andersen fra CBS.

Han finder det ikke nødvendigvis dårligt, at trafikselskaberne har forsøgt sig med relativt billige eksperimenter med mobil-apps.

»Men det vidner om, at de har kastet mange kræfter ind i at få det fælles rejsekort til at fungere, selv om det ikke er den teknologi, der peger fremad. Alt andet har de kørt i adskilte spor. Det kan godt undre lidt, og nu er det oplagt at samle sig om en fælles indgang til mobile apps,« vurderer Kim Normann Andersen.

Han mener ikke, at alle apps nødvendigvis skal være ens, men passagererne i den kollektive transport bør kunne finde dem samme sted.

»Når trafikselskaberne med rejsekort har kunnet udvikle et fælles, fysisk billetsystem, så må omkostningerne ved at gøre det samme på mobile apps være meget, meget små,« siger Kim Normann Andersen.

Rejsekort-direktør Bjørn Wahlsten påpegede i forbindelse med Ingeniørens afsløring af ekstraregningen for rejsekortsystemet fredag, at Rejsekort A/S nu har fået mulighed for at udvikle mobile billet-apps.

Her er trafikselskabernes billet-apps:

Landsdækkende
DSB-app til egne billetter på tværs af regionale takstzoner
App til Wildcard (for studerende)
App til ungdomskort.

Hovedstaden
Fælles mobil-app med mange typer billetter, herunder klippekort. Markedsføres under navnet DOT (Din Offentlige Trafik).
Særlig app til periodekort.

Sydtrafik
Mange forskellige billettyper i app, herunder periodekort.

Fynbus
App til enkeltbilletter.

Nordjyllands Trafikselskab
App med mange billettyper

Midttrafik
App til enkeltbilletter i Randers’ bybusser.

Arriva (jyske tog)
App til unge-billetter

Vest- og Sydsjælland
Ingen mobilapps

Bornholmske BAT er ikke med i rejsekort og har heller ingen mobil-app.

Ud over ovenstående er der mulighed for at købe sms-billetter.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (14)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Simon Mikkelsen

Virkeligheden har overhalet Rejsekortet. De understøtter ikke apps og mobil-biletter, så den enestemåde trafikselskaberne kan tilbyde dem på, er ved at lave dem selv. Når der ingen landsdækkende koordinering er, får vi disse knopskud.

Kernen i Rejsekortet er desværre, at man skal kunne millimeterafregne mellem trafikselskaberne. Derfor de mange tjek-ind og -ud. Det er desværre det modsatte af hvad der er lettest for kunderne, så brugervenlige biletter som apps og SMS kan ikke laves med Rejsekortet.

Så længe trafikselskaberne accepterer at de ikke får millimeterafregning med Rejsekortet, kan det ikke blive en success.

  • 10
  • 1
Kenneth Schack Banner

Det kan godt tænkes at Rejsekortet har klaret sig negativt, men jeg synes nu at de her apps er mere til grin end Rejsekortet... Visionen var at alle samledes om Rejsekortet, men fordi ingen kunne blive enige, så hoppede de til hver deres digitale app i stedet for at lave en digital udgave af rejsekortet.. Nu forlyder det dog at Rejsekortet snart laver en app, men dette er ikke nok. De gamle Zoner skal aflives og noget nyt skal implementeres som skaber overskud, men samtidigt heller ikke torn høje priser..

  • 6
  • 1
Ole Kofod

En kunde rejser fra et punkt til et andet og bruger en mængde tid på dette. Altså bør man betale for den tilbagelagte afstand, helst i luftlinje (dog korrigeret for passage af givne knudepunkter (broer) ved landsdækkende rejser) og ikke det reelle rejsemønster, næstbedst ved at landet er delt ind i et grid af kvadratiske zoner på fx 3*3 km, så man betaler for antallet af mellemliggende zoner (igen lige linje, ikke zigzag efter rejseruten).
Ideelt set skulle man også korrigere for tiden, så det blev dyrere at rejse, jo hurtigere, man når frem og billigere, jo længere tid det tager (ja, her er en mulighed for at snyde, men det må fintænkes). Fordelene er, at kunden selv kan vælge at prioritere tid/pris, ved enten at vælge lyntog/expressbus eller regionaltog/alm. bus og trafikselskaberne/operatørerne får en bragende enkel og effektiv motivation til at koordinere forbindelser, sætte farten op og lave trafikale tiltag, som får bussen hurtigere gennem trafikken, fordi der er penge i l.....
Sæt igang.

  • 1
  • 1
Peter Kyllesbeck

En kunde rejser fra et punkt til et andet og bruger en mængde tid på dette. Altså bør man betale for den tilbagelagte afstand, helst i luftlinje (dog korrigeret for passage af givne knudepunkter (broer) ved landsdækkende rejser) og ikke det reelle rejsemønster, næstbedst ved at landet er delt ind i et grid af kvadratiske zoner på fx 3*3 km, så man betaler for antallet af mellemliggende zoner (igen lige linje, ikke zigzag efter rejseruten).


Det er faktisk indført sammen med Rejsekortet. Man betaler i store træk for afstanden i lige linje i antal zoner fra start til mål og ikke for det det største antal zoner man har fjernet sig fra start på vejen til målet, som man gør/gjorde med klippekort.

At zoneinddelingen og grænser mellem takstområder stadig halter er et politisk problem.

  • 2
  • 1
Lars Bendix

Det er faktisk indført sammen med Rejsekortet. Man betaler i store træk for afstanden i lige linje i antal zoner fra start til mål og ikke for det det største antal zoner man har fjernet sig fra start på vejen til målet, som man gør/gjorde med klippekort.

Hvilket gør at man med rejsekortet på en rejse fra København til Thisted har fuld frihed til at rejse via Herning, Århus eller Ålborg. Dejligt let og flexibelt. Med billet/klippekort kan "fejlagtigt" valg let medføre 750 kroner extra.

Men i bund og grund er der vel en indbygget konflikt imellem millimeter-retfærdighed og "brugervenlighed" i zonesystemerne. Og det har vel ikke så meget at gøre med rejsekortet som ide - selvom det nok gør implementationen "lidt" mere kompleks.

  • 1
  • 0
Lars Bendix

Det er faktisk indført sammen med Rejsekortet. Man betaler i store træk for afstanden i lige linje i antal zoner fra start til mål og ikke for det det største antal zoner man har fjernet sig fra start på vejen til målet, som man gør/gjorde med klippekort.

Hvilket gør at man med rejsekortet på en rejse fra København til Thisted har fuld frihed til at rejse via Herning, Århus eller Ålborg. Dejligt let og flexibelt. Med billet/klippekort kan "fejlagtigt" valg let medføre 750 kroner extra.

Men i bund og grund er der vel en indbygget konflikt imellem millimeter-retfærdighed og "brugervenlighed" i zonesystemerne. Og det har vel ikke så meget at gøre med rejsekortet som ide - selvom det nok gør implementationen "lidt" mere kompleks.

  • 0
  • 0
Nils Bøjden

Er det bare mig, eller virker det som en exceptionelt dårlig idé at lade netop Rejsekort A/S forstå nogen som helst form for softwareudvikling?

Næ, hvorfor det? Rejsekortet har formodentlig leveret lige præcist det kunderne har bedt dem om.

Derimod vil det være indlysende at lade et helt andet selskab levere en mobil baseret platform, således at en egentlig konkurrence mellem selskaber, og dermed incitament til service over for de rejsende, kan etableres.

Men kender jeg det offentlige Danmark ret vil man for enhver pris forsøge at undgå denne konkurrence.

  • 1
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize