Danmark er ved at tabe krigen om it-talenterne

29. november 2021 kl. 03:4534
Danmark er ved at tabe krigen om it-talenterne
Illustration: gar1984/Bigstock.
Digitaliseringen har været på dagsordenen i årevis herhjemme. Alligevel står vi i en situation med himmelråbende mangel på it-specialister, og det vil kun blive værre. Hvordan gik Danmark fra ledende til søgende, og hvordan løser vi problemet, der i sidste ende kan true velfærden?
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Danmark står midt i et stort og alvorligt paradoks. På den ene side er vi ét af verdens allermest digitaliserede samfund, hvor stribevis af politikere, erhvervsfolk og eksperter i gennem flere år har talt om mere og mere digitalisering af samfundet.

Trods dette fokus står vi med en enorm mangel på it-specialister. Allerede i dag mangler der ifølge IT-Branchen 7.600 it-specialister, og det tal vil tredobles frem mod 2030, til trods for at der vil blive uddannet 8.000 flere. Allerede i 2016 pegede den daværende regering på, at Danmark ville mangle 19.000 it-specialister i 2030.

Log ind og læs videre
Du kan læse indholdet og deltage i debatten ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger, helt gratis.
34 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
31
6. december 2021 kl. 17:59

Før i tiden fik politi og sygeplejersker løn under praktik, nu får de su.

Tror der måske er en god grund der.

30
2. december 2021 kl. 11:40

og vi aldrig får IT-medarbejdere nok

Som Ditlev Petersen skrev her:

https://www.version2.dk/artikel/9-ud-10-danske-virksomheder-mangler-it-medarbejdere-1093615#comment-434186

Vi skal haveskal have flere it-folk, her og nu</p>
<p>vi skal have flere sygeplejersker</p>
<p>vi skal have flere læger</p>
<p>vi mangler også SOSU'er</p>
<p>vi skal bruge flere elektrikere</p>
<p>og vvs-folk, helst allerede fra i går</p>
<p>vi skal bruge ingeniører</p>
<p>egentlig mangler vi nok også murere</p>
<p>og forresten kan restauranter og barer ikke holde åbent hele natten, da der mangler tjenere og bartendere</p>
<p>Jeg har uden tvivl glemt 30-40 andre fag.

Som sagt, ja listen kan sikkert fortsættes i det uendelige, i hvert fald hvis man hører på det der udmeldes fra diverse arbejdsgiverorganisationer.

Så er det bare paradoksalt at vi har utroligt mange på overførselsindkomst her i landet, det er få et arbejde hvis dåbsattesten er udstedt før 1975 er lukket land, osv, samtidig med at grådige personer som Anders Holch Povlsen kan stikke 11 milliarder i baglommen i et coronaår.

Vi står altså i den situation, at nogen åbenbart hævder der mangler arbejdskraft overalt og i alle brancher - jamen hvor er så den økonomi der kan forklare det, for dybest set så burde et land jo være i balance, ellers er der noget helt galt.

Men den balance er ved at forsvinde, fordi Danmark er begyndt at annektere et amerikansk tankesæt om at vækst og berigelse (til nogen) er vejen til Nirvana.

Ligesom kommunisme ikke er holdbar, så er neoliberalisme heller ikke holdbar i længden, og vi burde i et land med traditioner for andelbevægelser mv. være meget mere opmærksomme på det skred der er ved at ske, og være meget mere skeptiske for italesættelser som dem f.eks. Natasha Friis Saxberg fører til torvs.

Det fordrer så en politik der er meget mere visionær end at fremvise makrelmadder på Fæcesbog og naive drømme om noget stokroseidyl der aldrig kommer tilbage, samt mundhuggeri om partipolitisk fnidder - så vi står foran en kæmpe samfundsmæssig opgave.

29
2. december 2021 kl. 10:58

og vi aldrig får IT-medarbejdere nok

Så må vi jo se, hvordan vi kan prioritere, hvilke områder der er de vigtigste, hvilke områder, der kan gøres overflødige og hvilke områder vi bare ikke kan afsætte folk til.

IT-brancherne har jo hidtil været gode til at frigøre arbejdskraft, mon denne tendens ikke fortsætter, hvis der er mangel på specialister.

Selv om SkyNet ikke er tæt på, så er der mange af de processer, der i dag varetages af specialister, på vej til at blive overtaget af computere. Også uden tab af kvalitet,

Så jeg tvivler lidt på prognosen om, at vi bliver til at mangle over 20k. Men selv hvis det bliver tilfældet, så kommer vi igennem det.

I øvrigt vil det være langt billigere, hvis vi uddanner udenlandske IT-specialister på udebane. Baltikum, Uzbekistan, Indien eller?

28
1. december 2021 kl. 01:41

Hvornår har du sidst undersøgt udbuddet af IT-uddannelser?

Jeg undersøgte det grundigt i 2004 og var under mit studie (2004/9-2016/5½) hjælpelærer i 8 år (2007/1-2014/12).

27
30. november 2021 kl. 21:36

... enorm mangel på it-specialister. Allerede i dag mangler der ifølge IT-Branchen 7.600 it-specialister,

Under en 1/4 af de stillinger er slået op. Kigger man på jobindex er der 1778 opslag (hvoraf de 316 er indenfor ledelse).

Omtrent samme billede som sidst V2 agerede mikrofonholder for IT-Branchen.

25
30. november 2021 kl. 14:23

Når der skrives "it-specialister" menes der så dataloger e.lign, eller er menes "folk som kan noget med IT"? Der findes datamatikeruddannelsen, og på 4. semester er der specialiseringsmuligheder. Jeg synes at det er sjældent artikler på version2 nævner uddannelserne som ikke foregår på KU/DTU/ITU.

24
30. november 2021 kl. 14:17

Jeg er helt enig i, at det er et ikke-eksisterende problem, som tales op - udedlukkende af politisk motiverede årsager.

Version2 agerer jo blot mikrofonholder her. En direktør for en brancheforening, som udelukkende har denne politiske agenda.

Efter min opfattelse, er det blot storytelling, som det hedder i kommunikationsbranchen - hvis nogen forsøger at skabe et billede af en virkelighed, som ikke eksisterer - men, som man har interesse i, at foregive. -Og problematikken er hverken særlig kvalificeret eller konkret, om man vil, for, som vi alle har pointeret, er der mange forskellige typer it-folk. Og der findes uanede ressourcer af dygtige og uddannede it-folk i det meste af østeuropa, hvor jeg selv har arbejdet sammen en del fra, ved mange lejligheder - i flere forskellige virksomheder. Det er mange år siden, at der har været mangel på kompetente it-folk.

IT-branchens budskab er det rene og skære bullshit! -Alle, som har en vis alder, véd det. Aldersracisme, derimod. Den findes!

Virksomhederne stemmer blot i, med andre branchers budskab, om endnu billigere arbejdskraft fra lande, uden for EU. Der findes en del ældre, meget kompetente it-folk, som branchen desværre ikke vil ansætte længere. Den problematik så jeg hellere, at IT branchen tog op. For ressourcerne findes! -Så hvis de mangler, så er det jo bare, at annoncere, og så ansætte - uden, at skele til alder, eller geografi, for den sags skyld.

-Det er altså meget svært, at se problemet, som IT-branchen beskriver!

33
16. juni kl. 16:01

Ofte bliver jeg afvist med den begrundelse at jeg enten 1) har for mange ansættelser i for korte perioder hos kunder eller arbejdsgivere eller 2) for lidt erfaring i mine hovedprogrammeringssprog (6+ år) og andre it-kompetencer.

Så, reelt synes jeg ikke, at it-branchen (og for den sags skyld andre brancher) kan tillade sig at sige at de mangler arbejdskraft (og for den sags skyld kompetente it-folk), men snarere åbne op for at lade de med de brede it-kompetencer komme til gennem "on-the-job-training" og/eller oplæring i virksomhederne.

Omkring årtusinde-skiftet stod "it-branchen" i samme situation og nogle store virksomheder tog til sidst folk med interesse for it og med lille it-erfaring fra kurser ind og oplærte dem, bl.a. Tryg, som jeg var ansat hos, dengang.

Så arbejdskraften og lysten til it fra ledige er der, men viljen skorter ofte fra virksomhederne, som hellere foretrækker den lette løsning med enten at søge arbejdskraften fra udlandet (EU eller globalt) eller helt opgive it-projektet.

Det gør nu, at jeg nu (som andre) søger i udlandet for at se, om der hersker samme vrangvillighed mod, at når man griber muligheden for at arbejde med it eller er mere villige til at lade den "ny" lære, selv når vedkommendes it-kompetencer er brede...

34
16. juni kl. 20:47

Så arbejdskraften og lysten til it fra ledige er der, men viljen skorter ofte fra virksomhederne, som hellere foretrækker...

Man skal have 15 års solid erfaring på områder der skifter indhold hver 4-5 år, eller X, Y, Z værktøj, der ligeledes ændres med vers.opdateringer etc. samt krav (EU) for hele data-sikkerhedsaspektet er overalt kun delvis indarbejdet samt en tilstrækkelig it-viden/-uddannelse for bruger/personalet er under al kritik (manglende).

Dele af it-branchen er stadig på børnehave eller teenageagtigt niveau rent fagligt, alt for få kan noget og utallige for lidt. Så enhver (du) har grundlæggende to muligheder.. finde sin egen vej gennem junglen, eller skifte til et nærtliggende fag/job, hvor man kan udleve sin it-tilværelse.

Som der står i indlægget..

Politisk har man ikke været dygtige nok til at poste penge i de rette uddannelser. Pengene er i stedet røget til uddannelser, som reelt ikke har været så efterspurgte af virksomhederne.

It-faget er jo endnu et område hvor "kvaksalveri" samt ansvarsfraskrivelse er almindeligt og ganske lovligt.

23
30. november 2021 kl. 10:13

2. Uddannelserne er for "smalle" - humaniora og psykologi fylder for lidt

Hvornår har du sidst undersøgt udbuddet af IT-uddannelser? Fra KU kan jeg nævne Kommunikation og IT (bachelor og kandidat) og IT og Kognition (kandidat), der kombinerer datalogi med humanistiske og psykologiske emner, og næste år starter en bacheloruddannelse i Kognitionsvidenskab, der indeholder datalogi nok til at komme ind på kandidatuddannelsen. De andre universiteter (måske pånær DTU?) udbyder også uddannelser, der går på tværs af humaniora og datalogi.

22
30. november 2021 kl. 07:20

NB: Jeg gik ledig i 4 år før jeg valgte at trække stikket og hæve min pensionsopsparing før tid. Nu flytter jeg til udlandet, for der rækker opsparingen længere.

Det lyder s'gu som en god idé, hasta la vista! :)

Dansk IT-ledelse - læser I det her, eller er I bare ligeglade?!?

21
30. november 2021 kl. 06:19

Den kamp blev allerede tabt i slut 90'erne.. altså ~20-25 år siden.

Jeg er så enig her, men når mine "landspersoner" indsisterer på at køre landet i sænk ved undertrykkelse af "vidensdeling" - hvem er så jeg at argumentere?

20
30. november 2021 kl. 00:00

..er ved at tabe krigen om it-talenterne..

Den kamp blev allerede tabt i slut 90'erne.. altså ~20-25 år siden.

Dengang var der - som mindst hvert 5 år - meget stor mangel på folk med it-evner samt solid kompetance.

De vanlige it-analfabeter på tinge havde 1980-90'erne den indlysende dille, at alle med langvarig men brødløs uddannelse[1] da sagtens kunne bestride de ligegyldige it-opgaver efter nogle måneders omskoling.

Nogle kunne faktisk, jeg har oplevet dem. Win-Win-Win.. Borgen fik begravet et uløseligt problem og fik skatteindtægt i stedet for dagpengeudgift - rå kassetænkning.

Ulykkeligvis skabte man derved en helt ny klasse "langvarigt fejluddannede", der ikke magtede at se forskel på fugl eller fisk - hele fundamentet manglede.

Man oprette tilmed også på den tid en ny type "Informations-" mellemuddannelse, der ikke indeholdt nogen grundlæggende it-viden. I dag noget al la tynde "webudviklere", men også her manglede fundamentet.

Samtidigt har dem på Borgen og Undervisningsministeriet indtil dd. ikke taget sig sammen til at skrue up for solid uddannelse af flere tusinde personer vedr. it-sikkerhed i perioden 2000-2015.

Personerne eksisterer ikke. Det svier til os nu, og det vil skabe alvorlige problemer samt koste samfundet formuer de næste mange år.

It-anfabeterne på Borgen tror her i det herrens år 2021 sør'm endnu at politi, rigsrevision, FET's Cybersikkerhed eller Interpol da lige ordne det der cyperkriminelle uvæsen.

Spørg dog de angrebne: Fra Mærsk, Coop ---> Vestas om de her nævnte væsener så, handlede og forhindrede noget som helst. Tror nok, at de intet så, før det var for sent - desværre.

Jeg kende også eksempler på teologi og andre klassisk sproglige, som sivede ind i databasefagene med digitaliseringen.</p>
<p>IT-fagene har to-tre STORE problemer (foruden netaberne): 1. For mange gik ind i faget af pekunære grunde eller for at blive chefer...

Bekræftes.. oplevede et utal af tilfælde på den tid. Go' mennesker et andet sted, men it-faget var den helt forkerte hylde.

Og dem med evner, interesse, viden og viljen. De var nogle gange lidt for unge, langtidsstuderende, autodidakt gelændersnedker eller ditto cykelsmed.

[1] Både den borgerlige samt røde fløj

19
29. november 2021 kl. 21:59

Danske virksomheder skulle begynde at blive voksne og sætte lønrammer på deres stillingsopslag. Der for mange 'specialist' stillinger der opslås, hvor lønrammen er uigennemsigtelig, basseret på stillingsbeskrivelsen. Nedenstående generisk lønrammer er indsat for at illustrere række vidden, man skal "gætte" sig frem til i et jobopslag. Bordet fanger hårdt hvis man gætter forkert til jobsamtalen. Karriere for IT-udviklere idag er, når du skifter til et andet job eller skifter titel. Ellers er der ingen grund til løn ændring, du laver jo det samme som du lavede sidste år(Det er en rimelig stor misforståelse indenfor udvikling i IT). Whats not to like!!! (Talent udvikling der vil noget)

Eksempel lønrammer for generiske jobopslag: Udvikler stilling mellem 34-70 k pr mdr brutto inkl pension. Senior Udvikler mellem 45-105 k pr mdr brutto inkl pension. Solution arkitekt mellem 45-90 k pr mdr. brutto inkl pension. Senior solutionarkitekt mellem 50 -120 k pr mdr. brutto inkl. pension BI-Developer mellem 36-70 k pr mdr brutto inkl. pension. Senior BI-Developer mellem 45-105 k pr mdr brutto inkl. pension. Database administrator mellem 39-70 k pr mdr brutto inkl. pension.

18
29. november 2021 kl. 21:55

Virksomhedderne vil have eksperter i lige netop den teknologi de har valgt, med gider ikke uddanne dem, eller gøre sig umage med at finde mennesker der kunne udfylde jobbet med lidt træning.

IT folk er desuden often meget billige at uddanne, idet det gør det selv, hvis de bare får lidt ekstra tid til det.

Der masser af f.eks. webudviklere, supportere og sikkert også mange andre, der kunne trænes i andre teknologier.

Det er det evindelige piv fra erhverssegment, der helst vil have alting forærende af staten, ikke vil tilbyde god work/life balance og helst vil have sultne jobsøgere. Og måske også en organisation, der forsøger at vise sin eksistensberettigelse.

17
29. november 2021 kl. 17:49

I andre har tommelfingre i følgen, ned-op, ikke?

16
29. november 2021 kl. 16:33

For et par dage siden så jeg en titel på et tysk tv program om at Tyskland var ved at tabe IT kampen/krigen selvom Tyskland engang var førende indenfor IT og nu var de ved at tabe kampen.

Hvornår har de været førende? Måske enkelte firmaer på specifikke punkter.

Men generelt set halter de nu langt bagefter på ufatteligt mange områder.

Dernede lever fax stadigvæk i bedste velgående. En meget stor del af deres indraportering af covid-19 forgik (foregår stadig?) ved at folk sidder og skriver rapporterne ud, og sender via fax op i systemet, som derefter tasker dem ind i deres system.

Og mange steder er der ikke muligt at få bare en elendig internet-forbindelse. For slet ikke at snakke om en fornuftig en af slagsens.

Når jeg har været til møder i Tyskland har jeg ofte leveret wifi via min telefon, fordi der ikke har været noget brugbart wifi på stedet.

At jeg så også har haft haft meget mere trafik tilrådighed end de lokale, har så ofte givet udslaget til at det var min Gb data der blev brugt i stedet for en lokal tyskers trafik.

(Og i øvrigt til en meget bedre pris. Vi sammenlignede på et tidspunkt: 2-3xtrafik/måned - kun EU ikke DK og til mellem 1/3 og 1/4 af prisen)

/Henning

14
29. november 2021 kl. 15:43

For et par dage siden så jeg en titel på et tysk tv program om at Tyskland var ved at tabe IT kampen/krigen selvom Tyskland engang var førende indenfor IT og nu var de ved at tabe kampen. Alle i IT branchen + alle brancher følerde taber kampen og gode medarbejdere. Problemet er mest deres egen følelse af utilstrækkelighed og de tror talenter er nogen der arbejder hos de andre.

Mange brancher klager over magel på faglærte, samtidig mangler der lærepladser.

13
29. november 2021 kl. 13:44

Men i og med det er den slags jeg gør - så hører jeg selvfølgelig om det behov især.. Her er der stor konkurrence om medarbejdere og jeg kender ikke til nogen dygtige folk der overhovedet skal frygte at gå arbejdsløse :)

Klaus, der er jeg bange for, at du tager fejl. Nu fik jeg ikke nævnt drift. Det har jeg arbejdet med i 12 år, netop som mellemled mellem udvikling og drift, men uden at automatisering (DevOps) på noget tidspunkt var på tale. Tværtimod fremhæves det som et problem, når mit CV spænder så vidt. Det gør CV'er hos erfarne folk, der samtidigt er fleksible og klar til at kaste sig over alt, hvad der brænder på. Det skal ikke handle om mig det her, men det er et generelt problem i den her debat, at de ledige ikke har en organisation, der kan tale deres sag. Når den enkelte ledige udtaler sig, kommer det let til at lyde som klynk, og det er under alle omstændigheder ikke fremmende for jobmulighederne, og derfor er der kun få ledige, der tør tage til orde. Det giver brancheforeningen let spil mht. at fremme sin udlægning af jobmarkedssituationen. Ikke engang fagforeningerne tager til genmæle. De har andre interesser.

NB: Jeg gik ledig i 4 år før jeg valgte at trække stikket og hæve min pensionsopsparing før tid. Nu flytter jeg til udlandet, for der rækker opsparingen længere.

12
29. november 2021 kl. 12:53

men svaret bekræftede min mistanke om en politisk dagsorden, snarere end et reelt behov.

Jeg kender mange firmaer der har et ganske reelt behov for moderne systemadministratorer.. og ikke har lykkedes med at fastholde nok, selvom de har forsøgt i mange år. dvs. programmør uddannet mennesker, der er vant til at arbejde i DevOps miljøer (dvs. kan programmere og drive en applikation) og kan automatisere drift af Linux og Kubernetes miljøer..

Den gruppe fylder efterhånden en større og større del af behovet som jeg ser det.

Folk der kun er programmører og ikke har bevæget sig over i driftsregi - vil nok falde for meget udenfor, hvis ikke de selv har gjort noget for at lære driftsautomation delen - så ville jeg også vælge dem fra til en sådan stilling ihvertfald.

Men i og med det er den slags jeg gør - så hører jeg selvfølgelig om det behov især.. Her er der stor konkurrence om medarbejdere og jeg kender ikke til nogen dygtige folk der overhovedet skal frygte at gå arbejdsløse :)

11
29. november 2021 kl. 12:46

En løsning, kunne jo være hvis relevante firmaer begyndte at udbyde rene mesterlære forløb.

Det ville være en fed mulighed - hvis man kan finde en god løsning så lønniveauet passer - så ville mit firma da meget gerne gøre det.

Mit firma er bare for lille til at jeg kan ansætte en til almindelig løn (som i IT er temmelig høj)- og så påregne at de skal oplæres i 6-12 måneder, før de overhovedet begynder at producere noget der giver indtægt - med den risiko der er, for at det fejler undervejs.

10
29. november 2021 kl. 12:40

Mange dygtige folk jeg kender, arbejder i dag i udenlandske firmaer - hvilket jo igen betyder færre muligheder for de firmaer der kun kan hyre danske medarbejdere.

Lovmæssigt er det jo sådan at medarbejdere i et dansk firma SKAL svare dansk skat - også selvom de bor i udlandet og ikke er danske statsborgere.

Det kan man så løse ved at lave et datterselskab i f.ex. singapore og de tager så 17% skat af alle medarbejdere - og resten via skatteaftaler ligesom Danmark har - tilfalder medarbejderens hjemland.

Jeg så meget gerne at man kunne vælge at Danmark fik de 17% i skat, istedet for at firmaer skal oprette datterselskaber og forære penge til et andet land.

Ellers ender vi med at vi alle er ansat i udenlandske firmaer.. (og de fleste firmaer kun vil være afdelinger af udenlanske firmaer) Bevares alle vil da stadig betale dansk skat - men jeg ville da hellere at firmaerne nemmere kunne hyre udenlandsk IT arbejdskraft og så tjente Danmark også de 17% af skatten, udover beskatningen af danske borgere?

Og firmaer var i stand til at konkurrere fordi de kunne ansætte mere frit - og kombinere deres ansatte af medarbejdere fra hele verden - efter behov og udbud.

Lønnen i lande som Indien f.ex. er for de dygtiges vedkommende - ikke langt fra danske standarder - og ja firmaer kan da spare nogle penge på lønnen - men de penge kan hurtigt blive spildt på andre måder, så ikke alt kan løses ved "outsourcing" på den måde - men i og med det stadig er muligt i dag - bare ikke hvor en del af medarbejdernes skat tilfalder Danmark - kunne det IMHO være en god ting at løse.-

9
29. november 2021 kl. 12:33

Overskriften på dette indlæg er en fordanskning af Leisersons ord for de softwarestuderende, der ikke havde valgt MIT-6.172

På min arbejdsplads i firserne var rigtig mange fieldservice eengineers hyret fra forsvaret. Fine kolleger!

Jeg kende også eksempler på teologi og andre klassisk sproglige, som sivede ind i databasefagene med digitaliseringen.

IT-fagene har to-tre STORE problemer (foruden netaberne):

  1. For mange gik ind i faget af pekunære grunde eller for at blive chefer
  2. Uddannelserne er for "smalle" - humaniora og psykologi fylder for lidt
  3. Mangle respekt for firmauddannelser fra udlandet

For ensidigt krav om danske kandidater i branchen (hjemmedanskere).

Det er også uheldigt at undervisere kommer direkte fra (langvarige) uddannelser til universitetskarrieraen - uden først at have brugt 10-20 år med deres fag ude i virkeligheden.

Desuden tror jeg det er fejl at tro at skolepædagoger par tout skal bruge digitale undervisningsmidler. Det er mere produktivt først at lære de grundlæggende STEM-færdigheder analogt.

8
29. november 2021 kl. 12:19

... at der mangler IT-talenter, men spørger du virksomhederne siger de alle som en, at det er nogle andre. Hvem er der ingen, der ved.

Det er i IT-branchens interesse at få det til at se ud, som om der er mangel på kandidater, for derved kan man nemlig lokke en masse unge til at tage uddannelserne, og man kan lokke politikerne til at åbne op for udenlandsk arbejdskraft. Derved kan man bevare "arbejdsgivers marked", hvor man kan skalte og valte med ansøgere og presse lønnen. Den slags strategiske løgne kan en virksomhed ikke udbrede, men det kan en brancheorganisation. De ledige IT-folk i DK har til sammenligning ingen organisation til at tale deres sag.

Selv er jeg uddannet ingeniør (topscorer på min årgang) med 32 års erfaring indenfor IT. Alt fra bittrilleri, programmering, databaser, arkitektur til governance, projektledelse, undervisning, management og ledelse, men modtager kun svar på ca. 30% af mine jobansøgninger. Mine topkompetente ingeniørvenner fortæller samme historier: Ingen respons. Jeg har faktisk skrevet til Natasha, som nævnes her i artiklen, og forelagt hende dilemma'et. Af respekt for, at hun tog min henvendelse seriøst - hvad de færreste andre gør - så vil jeg ikke hænge hende ud, men svaret bekræftede min mistanke om en politisk dagsorden, snarere end et reelt behov.

7
29. november 2021 kl. 11:00

Jeg kan i mesterlære som murer, VVS, og meget andet.

Når jeg søger efter "mesterlære som robotudvikler" på en hvilken som helst søge service så kommer der ingen relevante resultater frem.

En løsning, kunne jo være hvis relevante firmaer begyndte at udbyde rene mesterlære forløb.

6
29. november 2021 kl. 10:34

Og så så jeg helt generelt, at politikerne holder op med at se uddannelser som en udgift, men ser det som en langsigtet investering med stort afkast. For det er det.

Helt enig.

Og så skal virksomhederne, som jeg også siger ovenfor, begynde at tage et ansvar, i stedet for bare at kræve.

For jeg vil hævde at rigtig mange med høje uddannelser, uagtet hvilken vi taler om, sagtens kan finde sin rette hylde inden for branchen, eller andre brancher, men det fordrer selvfølgelig at begge parter viser beredvillighed til at tænke anderledes:

https://www.berlingske.dk/oekonomi/opsving-giver-rekordstor-loenfest-hos-hoejtuddannede-nu-eksploderer-det

Desværre bag betalingsvæg, men hovedkonlusionen er denne:

Lise Wedel Juul havde aldrig forestillet sig at skulle arbejde for en entreprenør. Med en bachelor i engelsk og en kandidat i historie fra Aarhus Universitet var det ikke ligefrem byggebranchen, der lå først for, da hun som færdiguddannet i 2018 skulle til at søge job.</p>
<p>I dag er hun dog ansat i det, hun selv beskriver som »drømmejobbet« med projektledelse i tilbudsprocesser hos Bravida i København.

5
29. november 2021 kl. 10:17

Det bliver ikke bedre af, at folketinget har pålagt universiteterne at skære i antallet af studiepladser. Godt nok kan universiteterne selv bestemme fordelingen af nedskæringerne mellem forskellige uddannelser, men hvis de selv friholder IT-uddannelserne, betyder det blot endnu større nedskæringer på andre fag.

Så jeg foreslår, at IT-uddannelser (og gerne andre STEM uddannelser) helt tages ud af regnskabet, så de kan bibeholde og endda øge optaget, uden at det går ud over pladserne på andre uddannelser.

Og så så jeg helt generelt, at politikerne holder op med at se uddannelser som en udgift, men ser det som en langsigtet investering med stort afkast. For det er det.

4
29. november 2021 kl. 09:45

Han mener, at Danmark med det samme bør åbne døren på vid gab for udenlandske studerende og arbejdskraft for at bekæmpe den akutte mangel på it-specialister.

Dels er jeg meget enig med Claus i at det er unfair at gå på rov i andre lande som også har problemet, dels glemmer han fuldstændig at import af arbejdskraft fører en masse andre regninger med sig, regninger som han ikke selv betaler.

Og i øvrigt er det kun et spørgmål om at hive muldvarpen frem, døren er åben, men det koster - men drejer det sig om en skjult agenda om at man i virkeligheden vil have højt uddannede, men ikke vil betale prisen, og så gerne vil importere arbejdskraft, så lønnen kan blive dumpet?

Herudover, så ville de klæde virksomhederne selv at tage et ansvar, i stedet for bare at kræve grydeklare kandidater (til ingen løn helst), og sørge for at etablere praktikpladser, samt tænke lidt ud af boksen, og omskole de mange ledige akademikere, som sagtens efter en ganske kort træning kunne blive til "it-talenter".

Danmark står altså i en modsætningsfyldt situation, der ikke bare giver grå hår i hovedbunden

Ja nu vi taler grå hår, hvad med at stoppe aldersdiskriminationen, og indse at selv om fødselsattesten er udstedt før 1970, så er det altså ikke ensbetydende med at det er de rene fossiler vi taler om.

"IT-branchen" ligger fuldstændig som den selv har redt, og den skal stoppe det forkælede klynkeri, og selv begynde at tage noget ansvar.

3
29. november 2021 kl. 09:32

Der er en kamp om de styudernde, vi har små årgange. Vi har tydeligvis også for få uddannet til at være offentlige ansatte som sygeplejersker, politifolk etc. Så ikke kun IT. Håndværksfagene skriger også på uddannet arbejdskraft.

Skal vi indføre 12 års uddannelsespligt ?

Det er globalt der mangler IT folk, ikke kun DK. Og vi skal huske, at det er folk der flyttes fra andre brancher.

1
29. november 2021 kl. 08:24

Han mener, at Danmark med det samme bør åbne døren på vid gab for udenlandske studerende og arbejdskraft for at bekæmpe den akutte mangel på it-specialister.

Men flytter det ikke bare problemet til andre lande som også har brug for at udvikle sig på IT-fronten?

Er det ikke lidt egoistisk?