Dankortet fejler igen: Offline-betalinger trukket to gange

Har du kørt i taxa hen over Kristi Himmelfartsferien, er dankortregningen formentlig trukket to gange på din konto. PBS arbejder stadig på at finde årsagen i den såkaldte telenota-løsning.

En fejl i dankortsystemet har betydet, at regninger betalt over det såkaldte telenota-system, er blevet trukket to gange. Fejlen opstod Kristi Himmelfartsdag i sidste uge, men er først nu blevet opdaget.

»Fejlen er sket i forbindelse med nattens clearing. Omkring midnat udligner systemet alle poster, sådan at penge bliver trukket hos kortholderen og sat ind på virksomhedens konto. Og den clearing er så beklageligvis kørt to gange,« forklarer pressechef i PBS, Søren Vinge.

På grund af Kristi Himmelfart er clearingerne fra slutningen af sidste uge først blevet kørt natten til i dag.

PBS regner med, at problemet er løst i morgen onsdag, selvom den udløsende årsag endnu ikke er fundet:

»Vi er overbevist om, at vi kan lave tilbageførelsen for de dobbelte betalinger i den kommende nats clearing, men årsagen til, at den kørte to gange, udestår stadig,« siger Søren Vinge.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Axel Lycke Schmidt

Jeg syntes vores Dankortsystem er rigtigt godt (og billigt) sammenlignet med andre landes betalingssystemer. Og det er da sjældent at der er problemer så jeg mener ikke at PBS fortjener den syrlige kommentar i overskriften!

Meeen, det er da lidt ærgerligt for dem der eksempelvis har betalt en bil via en off-line terminal ;-b

  • 0
  • 0
#2 Jens Fallesen

Der har faktisk været et relativt stort antal problemer relateret til Dankort i den senere tid, især i forhold til tidligere, hvor Dankort-systemet ganske rigtigt har været meget stabilt.

Spørgsmålet er så, om det er er tilfældigt, eller om ændringer hos PBS har medført, at driftsstabiliteten simpelt hen er blevet ringere, end den har være – det har jeg ikke viden nok til at komme med et bud på.

I øvrigt har succesen for Dankort en kedelig bagside: Det har i mange år været alt for svært (grænsende til umuligt) at betale med andet end Dankort eller kontanter i danske butikker. Det er irriterende for udlændinge (og udlandsdanskere på besøg), der er vant til i mange andre lande at kunne bruge deres internationale kort.

  • 0
  • 0
#4 Anonym

Axel

Pas på med at tage fejl af billigt og godt. Man bør i stedet påpege at den danske model faktisk skævvrider markedet og forhindrer innovation og konkurrence.

Bankkartellets aftale om ikke-konkurrence på sikkerhed bliver i praksis udnyttet kommercielt samtidig med at bankerne næsten systematisk er i færd med at underminere gratis elementet.

Meget taler for at vi først og frememst mangler fremme af konkurrence, dvs. man burde den stik modsatte retning af både NemId og eBoks der repræsenterer grove magtkoncentrationer på både borgernes og markedets bekostning.

I dag er der f.eks. ingen grund til at man skulle have en central clearing eftersom internettet lige så godt kunne bruges til at gennemføre transkationerne direkte. De fleste banker har alligevel realtid eller pseudo-realtid i deres bogføringssystemer.

En point som forsrætkes af de mange nedbrud der qua PBS som single-point-of-faiulre rammer hele samfundet.

  • 0
  • 0
#5 Klavs Klavsen

Priserne på især internationale kort er også uhyrlige. ca. 5% (!) i gebyr for en betaling.

IMHO er den bedste løsning af man fik et krav om at den rolle PBS udfylder, var noget ALLE firmaer kunne udfylde - såfremt de levede op til bestemte garantikrav etc. - ligesom det idag gælder for at kunne åbne en bank.

Så fik vi konkurrence på indløsningsmuligheder - det vil dog nok ikke løse priserne for de internationale kort særlig meget, da de er bestemt af kortudbyderen (VISA etc.) - her kunne det være godt med et KRAV om f.ex. at gebyret SKAL betales af kunden - således at kunden altid kan se at gebyret for netop hans kort og selv kommer til at betale det.

Idag laver flere jo "fusketilbud" hvor man får et kreditkort hvor man "tjener" på at bruge det - fordi man f.ex. får 0,5% af købet tilbage. Hvis folk så køber med det, istedet for et dankort, har kreditkortselskabet så tjent væsentligt mere.

  • 0
  • 0
#6 Anonym

IMHO er den bedste løsning af man fik et krav om at den rolle PBS udfylder, var noget ALLE firmaer kunne udfylde - såfremt de levede op til bestemte garantikrav etc. - ligesom det idag gælder for at kunne åbne en bank.

Preoblemet er EMV-systemet bygger på lock-in i interfaces i begge ender - overfor banken via betalingskort fungerer som en slags digital check for at kunne trække penge ud (i modsætning til andre betalingsmodeller) og overfor indløsningsstedet.

Det kunne lige så godt gøres data styret og inddrage nogle af de mange nye teknologiske muligheder - samtidig med at man får banket noget sikkerhedsforståelse ind i systemet. I dag ligger kortleverandørerne og snylter på den dårlige sikkerhed som omsættes til vanvittige priser og systematisk datamisbrug.

  • 0
  • 0
#7 Jesper Christensen

... ved dankortet er primært at vi kan hæve penge i butikkerne.

Det ses mig bekendt ikke andre steder, og skyldes at der netop ikke betales %-vise gebyrer for at bruge dankortet. Det er i sandhed en win-win situation hvor - butikkerne slipper for at ligge inde med store mængder kontanter og betale for at indløse dem - bankerne slipper for at udbetale penge i filialen eller vedligeholde og opfylde automater - forbrugerne kan hæve alle steder, og behøver derfor ikke gå rundt med ret store beløb ad gangen.

Om det hedder dankort eller noget andet er vel lige meget, det er ovenstående som samfundet ikke kan lade gå fløjten, men istedet burde udbrede til andre lande der ikke har "debit-kortets lyksagligheder"

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere