Dankort-systemet er oppe igen - efter over ti timers nedbrud

6 kommentarer.  Hop til debatten
Nu kan landets Dankort-automater igen komme online efter en usædvanlig lang nedetid. Nets, der driver Dankort-systemet, forklarer, at fejlen var et netværksproblem hos leverandøren IBM.
20. januar 2014 kl. 16:48
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Klokken 15.55 kunne Nets' driftstatus melde om normale tilstande for Dankort-systemet.

»Problemet er nu løst og Nets modtager igen betalingskorttransaktioner,« lød den korte besked.

Med den melding afblæste Nets et Dankort-nedbrud, der varede i mere end ti timer, og som skabte store problemer mandag morgen på blandt andet tankstationer og banegårde rundt om i landet. At fejlen, der opstod klokken 05.15 mandag morgen, først blev løst sent på eftermiddagen gør nedbruddet til det måske længste for Dankort de seneste mange år.

»Det er glædeligt, at det nu er oppe igen. Vi skal naturligvis være de første til at beklage det lange nedbrud og de gener, det har haft dagen igennem,« siger pressemedarbejder Michael Juul Rugaard til Politiken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De mange butiksindehavere, der tager imod det populære plastkort, har dagen igennem været nødsaget til at køre alle Dankort-transaktioner offline, da der ifølge Nets selv var opstået en netværksfejl hos IBM, der driver kortplatformen. Fejlen skete efter en rutinemæssig opdatering af systemet.

Hvad Nets i samarbejde med IBM’s teknikere har foretaget for at udbedre fejlen, melder historien ikke noget om. Men Nets lover nu, at forløbet vil blive undersøgt.

6 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
21. januar 2014 kl. 09:17

Er en af de store grunde til at de her fejl sker igen og igen ikke at det budgetmæssigt ikke kan betale sig for nets at investere i test og "rettidig omhu" eftersom de fleste omkostninger ved et nedbrud bæres af resten af samfundet?

10 times nedetid er dårligt pr men hvad er chancen for at nets faktisk mister deres det de-facto monopol de har på driften af dankort systemet det her årti? Det er netop dette misforhold imellem hvordan et frit marked bør fungere og det merkantilistiske system der realt eksistere for outsourcet infrastruktur der gør outsourcing problematisk i praksis.

6
21. januar 2014 kl. 11:30

Ja, naturligvis bør nets betale erstatning og bøde, når firmaet ikke overholder sine forpligtigelser, men det sker nok ikke, fordi der pt. ikke er noget alternativ. Monopoler og afhængighed af et bestemt system/firma er skadelig og farlig for samfundet. En flyver starter heller ikke uden et backup system - og der er ikke kun een flyproducent.

2
20. januar 2014 kl. 22:44

Er dette bare en demonstration overfor evt. købere, hvor stor en magt de får med Nets i portefølgen.

For med Nets får de ikke kun adgang til langt de fleste transaktioner i Danmark, inklusiv gode data om hvem der køber hvad og hvor, men også en meget stor magt. Hvis noget tilsyn/politiker vil vove at beskære gebyrer eller andet generende, kan de jo bare lukke ( eller have dårlig performance ) indtil Nets kan få deres vilje. . . . . Nej, så grusom er den virkelige verden da ikke. . . Vel ?

4
21. januar 2014 kl. 02:30

Det ville være en rigtig fin konspirationstanke, hvis salget indebar et reelt juridisk monopol. Så længe, det ikke gør dét, vil hvert eneste nedbrud gøre det mere attraktivt at lancere alternativer.

(- som så naturligvis vil kræve en del indkøring - ikke mindst, fordi man desværre har fået lullet Hr. og Fru Velfærdsnarkoman-Danmark i søvn og fået dem overbevist om, at betalingskort ikke koster noget. Hvis bare, man betaler for det gennem skatter, afgifter, gebyrer eller rentemarginaler, så er det jo 'gratis'...).

1
20. januar 2014 kl. 22:31

Det fik jeg at vide hos Fakta lidt før kl 22. Kunden før mig kunne da heller ikke bruge sit Mastercard. Men mit visa dankort virkede da.