Support-funktionen hos DanID har her til morgen været under pres, efter at en natlig opdatering medførte en certifikatfejl for NemID-appletten.
Version2 har ringet til supporttelefonen på 80 30 50 70 for at høre, hvad brugerne bliver rådet til. Efter at være gået galt i byen i DanID's tast selv-sluse et par gange havner jeg som nummer ni i køen. Kort derefter er jeg nummer seks, og et minuts tid efter er jeg igennem hos supporten:
*Hej, jeg hedder Morten. Jeg forsøger at logge på sundhed.dk med mit NemID, men får en advarsel med ordlyden 'The application's digital signature cannot be verified. Do you want to run the application?'.
»Hvad står der nede under "From" - hvor kommer appletten fra?«
Der står https://applet.danid.dk
»Og hvor forsøgte du at logge på?«
På sundhed.dk
»Det er, fordi vi har haft en fejl med en opdatering i nat. Du kan bare sætte hak i 'Always trust content from this publisher' og klikke på run.«
Men jeg er opdraget med, at når der popper sådan en certifikatadvarsel op, så skal man være varsom med at fortsætte?
»Ja, og det er også helt fint. Men hvis du sætter fluebenet i 'Always trust content from this publisher', burde den ikke dukke op igen. Og hvis den gør, er du velkommen til at ringe til support igen.«
[aid: