DanID ramt af nedbrud på USB-signatur

20.000 danskere med en digital signatur på en USB-stick er nu på anden uge ramt af opdateringsfejl. Problemet ventes løst senest mandag.

I to uger har 20.000 danskere ikke kunnet benytte deres digitale signatur på visse tjenester, skriver Computerworld.dk.

Forretningsansvarlig hos signatur-udbyderen DanID John Christensen bekræfter, at der er lukket for digital selvbetjening for borgere med en mobil USB-signatur:

»Vi har kendt problemet de sidste 14 dage, men har ikke lagt en løsning ud endnu, fordi vi har skullet igennem en del udvikling og test først,« siger han til Computerworld.

Nedbruddet skyldes en opdatering af OpenSign-softwaren, der ellers blev udsendt for at forbedre sikkerheden, men i stedet skabte problemer hos DanID, der sidste år overtog den digitale signatur fra TDC.

Konkret har fejlen givet sig udslag i, at danskere med en USB-signatur får en fejlmeddelse, hvis de for eksempel har forsøgt at flytte signaturen fra USB-stick'en til computeren.

At der er gået mere end 14 dage med at løse problemet, forklarer John Christensen med, at der er tale om et begrænset antal brugere og et begrænset antal tjenester ? for eksempel er Skats digitale signatur-løsning ikke ramt:

»Det har været en benhård prioritering fra vores side om at sætte ind, hvor det gav mest mening. Og så har denne her sag lige måtte ligge lidt længere," siger John Christensen til Computerworld.

Problemet skulle være løst senest mandag.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Niels Dybdahl

Vi har kendt problemet de sidste 14 dage, men har ikke lagt en løsning ud endnu, fordi vi har skullet igennem en del udvikling og test først,

Det lyder som om at DanID har lært af sagen: Man skal teste inden man sender opdateringer ud. Til gengæld giver det et amatøragtigt indtryk at de overhovedet kan komme i den situation og endda uden at de har en nødplan som kan sættes i værk umiddelbart. Mon de er opgaven voksen?

  • 0
  • 0
Søren Helsted

"At der er gået mere end 14 dage med at løse problemet, forklarer John Christensen med, at der er tale om et begrænset antal brugere og et begrænset antal tjenester – for eksempel er Skats digitale signatur-løsning ikke ramt:

»Det har været en benhård prioritering fra vores side om at sætte ind, hvor det gav mest mening. Og så har denne her sag lige måtte ligge lidt længere," siger John Christensen til Computerworld."

Jeg læser nu indslaget mere som at de ikke har givet ressourcer til opgaven før nu snarere end at de tester grundigere. I øvrigt er det vel kendt at DanID har et problem med at følge med supportopgaven - det erkender deres support folk i hvertfald når man spørger til deres SLA...

Det er drøn ærgerligt at der tilsyneladende stadigvæk er de problemer med den digitale signatur da den er nødvendig for at få den meget lovende digitalisering af den offentlige forvaltning implementeret.

  • 0
  • 0
Erik Viuff Hansen

Det er ikke kun USB signaturerne der er ramt. Det gælder også deres medarbejdersignaturer. Her hed det sig for et par dage siden at der ville gå et par uger før det igen ville virke.

Problemet er at det ikke er muligt at aktivere nye koder. Det var heller ikke muligt at få dem til at sætte en orientering på internettet så man kunne se, hvornår det virkede igen. Hotline havde heller ikke nogen mulighed for at sende mail om. hvornår systemet var oppe igen.

Eneste mulighed var at bestille nye signaturer til medarbejderne, forsøge at aktivere dem og hvis systemet ikke var klar skulle man møllen igen et par dage efter.

Ikke underligt at deres support er overbelastet, når man ikke vil orientere offentligt om problemerne og dermed kunne undgå en række henvendelser og gener for kunderne.

  • 0
  • 0
Michael Nielsen
  1. Man sætter aldrig noget ud hvis man ikke har tested det.
  2. Fejler det, så laver man en rollback, således at service ikke stoppes.

Det er da normal fremgangs, så hvorfor snakker man 14 dage ? En rollback burde ikke tage mere end et par timer. Jeg har været med til at lave store system kritiske rollouts, vi havde ikke fået lov, hvis rollback var mere end et par timer.

Bare en skam at sådanne ting som dette ikke får folk til at overveje om DanID løsningen er den korrekte fremgangs måde! Og ikke kigger på standard løsninger.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere