DanID kan ikke se problemet: Link til NemID-demo dur kun i Internet Explorer

DanID's eget link til demonstrationen af den nye digitale signatur virker kun i Internet Explorer. Men det er ikke en fejl, DanID vil prioritere at få rettet.

Fremtidens digitale signatur, NemID, går efter planen i luften til sommer og kan for tiden afprøves via hjemmesiden nemid.nu.

Men demo'en fungerer kun i Internet Explorer, hvis man klikker ind på den via signatur-firmaet DanID's egen informationsside om den nye digitale signatur.

Brugere af browsere som Firefox og Chrome bliver blot mødt med en stump HTML-kode, hvis de klikker på linket til NemID-demoen fra DanID-hjemmesiden 'Hvad er NemID?', i stedet for at klikke sig direkte ind på nemid.nu.

»Ikke særligt betryggende, at et firma, som om få måneder skal styre store dele af vores digitale liv, ikke kan få noget så simpelt til at virke i andet end Internet Explorer,« skriver en læser, der gjorde Version2 opmærksom på problemet, i en e-mail.

Ifølge kommunikationschef i DanID, Jette Knudsen, er det i øjeblikket vigtigere at fokusere på hjemmesiden nemid.nu, fremfor at bruge tid på et tilgodese brugere af Firefox og Chrome.

»Det er selvfølgelig en bug, men der er andre områder, der er vigtigere lige nu,« siger Jette Knudsen til Version2.

DanID: Vi har vigtigere ting at se på

Jette Knudsen oplyser, at fejlen skyldes et problem med DanID's CMS, når der linkes fra DanID-hjemmesiden.

Hun bekræfter, at fejlen både rammer Firefox og Chrome, men mener ikke, at fejlen vil blive rettet, så længe brugerne af de to browsere uden problemer kan nå den Flash-baserede demonstration af NemID via hjemmesiderne nemid.nu eller danid.dk/demosite.

I står bag fremtidens digitale signatur, som hele Danmarks befolkning skal kunne stole på. Skal I ikke bare have styr på den slags?
»Jeg tror hele befolkningen vil være bedre tjent med, at vi sætter alle kræfter ind på at udvikle fremtidens digitale signatur. Jeg tror ikke, at folk tænker 'hovsa, jeg kan ikke se hjemmesiden fra Firefox - så kan de (DanID, red.) nok heller ikke finde ud af at lave en ordentlig digital signatur',« siger Jette Knudsen.

Så det er et prioriteringsspørgsmål?
»Det er rigtig meget vigtigere for os at lave en god hjemmeside på nemid.nu. Det er efter vores mening den rigtige prioritering,« siger Jette Knudsen.

Bliver fejlen rettet?
»Det tror jeg ikke, men det må jeg jo spørge nogen om. Det er ikke sådan, at alle fejl per definition skal rettes, hvis andre områder er vigtigere for at få løsningen i luften,« siger Jette Knudsen.

Version2 linker til de omtalte hjemmesider under fanebladet Eksterne links.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (61)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Anonym

Det er trods alt en stigende antal brugere der dropper IE i disse tider til fordel for andre browsere, og der er ikke nogen skam i at skrive på siden at der kan være problemer med at vise indholdet i Firefox eller Chrome eller Safari for den sags skyld.

Jette Knudsen burde se på danid's hjemmeside som en ganske almindelig webshop. Har hun råd til at lade produkt demoen fejle for knap 20% af surferne uden at gøre opmærksom på evt. løsninger? (http://www.fdim.dk/statistik/teknik/browserbarometer)

Hvis Dansk Supermarked havde en marketingschef der accepterede at man afviste 20% af kunderne uden at gøre noget ved det, så tror jeg at den person ret hurtigt stod ved et Jobcenter....

  • 0
  • 0
#3 Nicolai Klausen

Dem der ved lidt som sikkerhed, siger ikke "at DanID ikke kan finde af lave en ordentlig digital signatur når det ikke virker i FireFox"

Jeg tror ikke, at folk tænker ’hovsa, jeg kan ikke se hjemmesiden fra Firefox - så kan de (Danid, red.) nok heller ikke finde ud af at lave en ordentlig digital signatur’

Det er den anden vej rundt! Alle der ved bare lidt som sikkerhed ved, at DanID ikke kan finde ud af at lave en ordentlig digital signatur og forventer derfor heller ikke at de kan få det til at virke i andet end Internet Explore...

  • 0
  • 0
#4 Stephen Aaskov

Ifølge kommunikationschef i Danid, Jette Knudsen, er det i øjeblikket vigtigere at fokusere på hjemmesiden nemid.nu, fremfor at bruge tid på et tilgodese brugere af Firefox og Chrome.

Det kan hun da umuligt have sagt? Hvis personen hos Danid har sagt sådan, kan det da umuligt have været en kommunikationschef.

Nå, den slags småting kan ikke tage glæden ved papkort og engangskoder fra mig - lad Danmark gå forrest med fremtidens digitale ID løsning!

  • 0
  • 0
#5 Rene Madsen

»Jeg tror hele befolkningen vil være bedre tjent med, at vi sætter alle kræfter ind på at udvikle fremtidens digitale signatur. Jeg tror ikke, at folk tænker ’hovsa, jeg kan ikke se hjemmesiden fra Firefox - så kan de (Danid, red.) nok heller ikke finde ud af at lave en ordentlig digital signatur’,« siger Jette Knudsen.

Det er lige præcis det jeg tænker. Hvis de er så snæversynet at de ikke tilpasser deres produkt til de browsere der er mest udbret? http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp så 60% af alle brugere er de ligeglade med.

Jeg vil som primært Linux/OSX bruger have en garanti for at den nye digitale signatur som standard virker på disse platforms og ikke kun windows. Og det skal ikke være noget der kommer senere. Det skal virke fra starten af.

  • 0
  • 0
#6 Robert Larsen

Jeps...Danmark i front med mest moderne håndskrevne pas og mails til det offentlige printet ud ét sted i landet og fragtet med lastbil til en anden ende af landet.

Og nu en leverandør af digitale id, som troede, at der kun fandtes én browser.

Ja, vi er sgu helt med i front...utroligt hvad man kan med de dersens datamater.

Sarkasme kán forekomme ovenfor.

  • 0
  • 0
#7 Peter Müller

Det ligner at deres webserver sender en forkert content-type. Det er noget der kan rettes på 2 minutter af en sysadmin. Det er kortere tid end det har taget Jette Knudsen at formulere et svar.

Jeg tror personligt at kommunikationschefen ikke tjener mindre end systemadministratoren. Og dermed vil der være flere penge sparet ved at rette fejlen i stedet for at komme med dumme undskyldninger.

  • 0
  • 0
#9 Kristian Dalgård

Jeg tror ikke, at folk tænker ’hovsa, jeg kan ikke se hjemmesiden fra Firefox - så kan de (Danid, red.) nok heller ikke finde ud af at lave en ordentlig digital signatur’

Det er lige præcis, hvad jeg tænker! Og jeg er overbevist om at mange folk med mindre teknisk indsigt vil tænke det samme.

Elendigt svar fra Danid - er det ikke det første man lærer, hvis man skal være talsperson for en stor virksomhed, at bliver der påpeget en fejl af dén ubetydelige størrelsesorden, undskylder man mange gange og forsikrer, at den vil blive rettet hurtigst muligt - og så retter man den!?

  • 0
  • 0
#10 Venligst Slet Min Bruger

Rene:

w3schools.com giver ikke et retvisende billede af styrkeforholdet mellem browserne.

Kig istedet her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_web_browsers#Historical_usag...

Ellers er jeg enig i, hvad du skriver. :)

Edit:

Forøvrigt er det her vel en storm i et glas vand. Det er jo bare linket, der ikke virker. Det er ikke NemID-løsningen, der ikke fungerer.

  • 0
  • 0
#11 Ida Jacobsen

Det er rigtig meget vigtigere for os at lave en god hjemmeside på nemid.nu. Det er efter vores mening den rigtige prioritering,« siger Jette Knudsen.

Det er rigtig meget vigtigere for mig, at jeg kan bruge jeres påtvungne middelmådige hjemmeside i en ordentlig browser. Forklar mig venligst hvordan jeg som mac eller linuxbruger skal benytte mig af explorer uden at sikkerhedskompromittere mig selv?

Det her har ALTID været et problem for Danid - det er som om de stadig befinder sig i en parallelverden hvor der kun findes en standard.

Jeg tror ikke, at folk tænker ’hovsa, jeg kan ikke se hjemmesiden fra Firefox - så kan de (Danid, red.) nok heller ikke finde ud af at lave en ordentlig digital signatur’

Jo Jette, det er helt præcis hvad jeg tænker og altid har tænkt på baggrund af de løsninger I tilbyder, som jeg trofast har prøvet at få til at fungere i mit ellers velfungerende digitale liv.

Frontend betyder SÅ meget for troværdighed - det burde en kommunikationschef være lidt mere opmærksom på.

Løft jeres opgave med et lidt bedre perspektiv på at I skal levere noget der både skal matche den danske borger OG et internet der skriver anno 2010.

  • 0
  • 0
#12 Klaus Skelbæk Madsen

Jeg tror ikke, at folk tænker '™hovsa, jeg kan ikke se hjemmesiden fra Firefox - så kan de (Danid, red.) nok heller ikke finde ud af at lave en ordentlig digital signatur'

Jo. Det er precis hvad jeg tænker. Hvis de ikke har styr på de små basale ting, hvorfor i alverden skulle jeg så tro på at de har styr på de store komplicerede ting?

  • 0
  • 0
#13 Deleted User

DanID er generelt ikke særlige gode til der der med support af mere end et system.

F.eks. havde de ikke lyst til at supportere IE8 i Windows 7 i flere måneder. (For slet ikke at tale on Firefox eller Chrome!)

Den er altså helt gal hos DanID og deres udviklere, når de ikke engang kan supportere Internet Explorer.

Måske er det kommunikationschefen der koder? ;-)

  • 0
  • 0
#14 John Foldager

Det kan da ikke passe at DanID er så snævertsynede???

Nu står jeg så og frygter at hele NemID løsningen så heller ikke virker i Safari, Opera, Mozilla Fennec m.m.a. når den bliver lanceret.

Dén her historie bør Version2 helt klart følge op på snarest og få nogle konkrete udsagn fra DanID så vi ved på forhånd hvad vi har i vente.

  • Hvilke browsere på hvilke platforme med hvilke plugins kommer NemID til at virke med... fra starten af!?
  • Hvilke browsere på hvilke platforme med hvilke plugins kommer DanID til at supportere... fra starten af!?

Jeg håber virkelig at DanID har en løsning der virker bredt fra start af!

  • 0
  • 0
#15 Deleted User

Det her har ALTID været et problem for Danid - det er som om de stadig befinder sig i en parallelverden hvor der kun findes en standard.

Og ikke engang den ene standard i deres parallelverden kan de understøtte ordenligt.

Og så kan vi jo begynde at snakke om hvor meget slamkode der er i den nuværende NemID implementation. (Jeg har læst noget af TDCs orginale kildekode, det er skræmmende dårligt.)

Eller om hvorfor den nye NemID stadigvæk er udformet som en (dårlig) Java applet.

  • 0
  • 0
#18 Henrik Mikael Kristensen

Hvis nu DanID alligevel har fingeren så meget oppe hvor det ikke skinner på regeringen (eller omvendt, jeg kan ikke regne det ud), så kunne de vel bare få vedtaget ved lov at alle danskere over 0 år skal bruge Internet Explorer eller finde sig i konsekvenserne om at blive lukket ude af det digitale samfund.

Så kan resten af os oprette et digitalt Christiania.

  • 0
  • 0
#19 John Foldager

Et helt andet godt spørgsmål kunne så være om de der skal implementere NemID får en klokkeklar vejledning af DanID på hvordan løsningen skal implementeres, eller om vi kan forvente at nogen får implementeret løsningen så den kun virker i IE.

Jeg kunne frygte at vi får problemer med diverse offentlige hjemmesider hvis de selv skal sørge for at teste i andre browsere og andre platforme. Uhhhh....

  • 0
  • 0
#20 Martin Bøgelund

Det ligner at deres webserver sender en forkert content-type.

Ja, det er headeren. Den står til [i]Content-Type: text/plain[/i].

De andre sider hos NemID som virker godt nok, står til [i]Content-Type: text/html[/i].

Og så et "øf" til Version2 for denne kommentar:

Ifølge kommunikationschef i Danid, Jette Knudsen, er det i øjeblikket vigtigere at fokusere på hjemmesiden nemid.nu, fremfor at bruge tid på et tilgodese brugere af Firefox og Chrome.

Det er jo ikke det hun siger, hvis man ser på citaterne. Hun erkender det er en bug, der er udsat for en stram prioritering. Og det er ikke specifikke browsere som skal tilgodeses, det er standarden der skal følges(!)

Hvorfor skal Version2 absolut bruge det her til at yppe kiv?

  • 0
  • 0
#22 Hans Schou

Findes der nogen mobiltelefoner m/browser der kan bruges med NemID?

Min mobiltelefon duer ikke, men det er måske slet ikke meningen at NemID skal kunne bruges med en mobiltelefon? Eller er det noget der er planlagt til at komme senere?

  • 0
  • 0
#23 John Foldager

Findes der nogen mobiltelefoner m/browser der kan bruges med NemID?

Min mobiltelefon duer ikke, men det er måske slet ikke meningen at NemID skal kunne bruges med en mobiltelefon? Eller er det noget der er planlagt til at komme senere?

Det er præcist derfor mit spørgsmål ovenfår går på hvilke browsere på hvilke platforme NemID vil virke med.

  • 0
  • 0
#25 Jette Knudsen

Tak for de mange kommentarer, det er godt at se at vores arbejde har jeres interesse.

Jeg vil gerne lige præcisere hvad sagen drejer sig om: Vi har en flash-demo liggende flere steder: den ligger på www.nemid.nu og på www.danid.dk/demosite. Det virker fra alle gængse browsere. Så langt så godt. Så er der et dybt link inde fra DanIDs hjemmeside, og hvis man klikker på dette link, og prøver at afvikle demo’en i Firefox eller Chrome, så fejler den. Det er en bug vi er opmærksomme på, men som vi lever med. Vores prioritering af vores web-ressourcer er, at fokus skal holdes på udviklingen af nemid.nu, ikke mindst for at sikre at hjemmesiden, der kommer til at håndterer bestilling, selvbetjening og support af NemID, vil understøtte alle gængse browsere. Se flash demo’en på www.nemid.nu

Venlig hilsen

Jette Knudsen DanID

  • 0
  • 0
#26 Ken Poulsen

»Jeg tror hele befolkningen vil være bedre tjent med, at vi sætter alle kræfter ind på at udvikle fremtidens digitale signatur. Jeg tror ikke, at folk tænker ’hovsa, jeg kan ikke se hjemmesiden fra Firefox - så kan de (Danid, red.) nok heller ikke finde ud af at lave en ordentlig digital signatur’,« siger Jette Knudsen.

Hvornår har i tænkt jer at begynde på at lave den? Og ja, det kan i ikke finde ud af!

  • 0
  • 0
#28 Peter Makholm Blogger

Der er tale om en enkelt konfigurationsfejl af deres CMS. Det er ikke engang deres demoapplikation der fejler - den virker nemlig godt nok, men er temmelig intetsigende.

Jeg fatter ikke at en simpel (med tekniske øjne ubrugligt) user interface mockup kan skabe så meget storm.

Få jer et liv!

  • 0
  • 0
#29 John Vedsegaard

At offentliggøre noget crap der ikke virker. Hvad skal vi med det? Så længe de offentlige systemer ikke engang selv anvender nogen form for digital signatur, hvorfor skal vi borgere så have trukket det ned over hovedet? Er det ikke bare en eller anden smartass det har solgt staten endnu et ubrugeligt system?

  • 0
  • 0
#30 Nicolai Klausen

Tak for de mange kommentarer, det er godt at se at vores arbejde har jeres interesse.

Jeg er rimeligt sikker på, at de fleste her indes største interesse i jeres arbejde er, hvordan man undgår at bruge den... Jeg tror ikke der skal særligt mange finger til, at tælle hvor mange på dette forum der har tillid til jeres "løsning" - uanset om den virker med andet end Internet Explore eller ej...

  • 0
  • 0
#31 Ida Jacobsen

Måske skaber det så meget storm, fordi det skaber så utrolig meget bøvl når der ikke bliver taget ordentligt højde for browser forskelle.

Version2's udlægning af sagen pegede i en retning som jeg personligt er meget bekendt med at skulle bokse med når det kommer til browserkompatible løsninger fra store IT koncerner og mediehuse.

Jette Knudsens svar har lært mig at jeg måske skal tage Version2 med et lidt større gran salt en hidtil. Tak for det. Og beroliget mig en smule når det kommer til DanIDs løsning. På trods af at jeg har udelukkende dårlige erfaringer med dem hidtil.

Men måske er det netop fordi man har et broget digitalt liv, at citater som oventstående kan få en til at blive utrolig, utrolig træt og få afløb for det i kommentarer? Det gør i hvert fald mig til et gladere menneske. Samt at læse de utroligt sjove sarkastiske kommentarer, til trods for det var på DanIds bekostning lettere ufortjent.

  • 0
  • 0
#32 Nicholas Colding

Holbæk Kommune er en af mange, som har købt en løsning hos Falck. Via denne online løsning, kan sikkerheds representanten håndterer sager om ulykker og uheld på jobbet. Løsningen virker kun via IE...

Falck manden som var på besøg for at vise funktioner i systemet, gav mig et support nummer, hvor jeg ville kunne spørge hvorfor man havde valgt den virkemåde. Support var selvfølgelig ikke til nogen hjælp. Manden i røret viste ikke engang hvad W3C var...

VH Nicholas

  • 0
  • 0
#34 Ole Wolf

Så længe vi ikke selv genererer vores egne private nøgler, er produkter som Digital Signatur og NemID vel intet andet end en mekanisme, der er i stand til at verificere, at borgerne er i stand til at indtaste det korrekte password. Den slags findes der allerede udmærkede løsninger på. Jeg er bange for, at det er selve konceptet, den er gal med.

  • 0
  • 0
#37 Deleted User

Fejl kan ske, det er ikke betryggende, men en forkert content header i demo perioden må man kunne leve med.

Stormen kommer fordi DanID er ude og sige: "Fuck jer, vi er sku da ligeglade med den fejl."

Godt nok sagt med lidt pænere ord, men ikke med pænere indhold.

  • 0
  • 0
#38 Nils Bøjden

Prøv nu at høre her. DanID er og kan være ret ligeglad med borgerne. Lovgivningen skal nok sørge for at alle kommer med, uanset om de vil eller ej.

Det der er interessant for Danid er hvor mange firmaer og institutioner de kan få med, og derved skabe overskud for sig selv.

Hele setup'et er jo et spørgsmål om motivation.

Får Danid penge hvis slutbrugerne er utilfredse?Ja.

Har slutbrugerne nogen indflydelse på om de vil bruge systemet?Nej.

Får DanID ekstra penge hvis der er flere firmaer og institutioner som bruger systemet?Ja.

Hvad bliver så prioriteret?

  • 0
  • 0
#40 Lars Riber

Tak for din interesse (trods alt..)

»Jeg tror hele befolkningen vil være bedre tjent med, at vi sætter alle kræfter ind på at udvikle fremtidens digitale signatur. Jeg tror ikke, at folk tænker ’hovsa, jeg kan ikke se hjemmesiden fra Firefox - så kan de (DanID, red.) nok heller ikke finde ud af at lave en ordentlig digital signatur’,« siger Jette Knudsen"

Jeg ved ikke hvad der får højtuddannede ansatte med et ansvarsfuldt job af denne slags til at beskæftige sig med gætværk og komme med så arrogante udtalelser..

For: JO det er lige netop hvad jeg, og vist osse en hel del andre med betydelig mere indsigt i området, tænker om jeres arbejde!

I har i forvejen et gevaldigt troværdighedsproblem; Og her endnu et seriøst funktionsproblem.. Hvilke kompetencer kræves der i jeres branche?

I den branche jeg er uddannet ku jeg da forlængst se mig om efter en anden stilling hvis mine praktiske løsninger og serviceholdninger var på samme kvalitetsniveau!

  • 0
  • 0
#41 Gert Agerholm

Hej DanID. Selvfølgelig er det mere vigtig at man laver en god digital signatur som at koncentrere sig om et link på hjemmesiden. Men......

Selv om IT har med logik at gøre, så er det stadig mennesker der bruger systemerne, og de reagerer ofte ikke rationel og logisk. Hvis jeg ser noget som ikke fungerer, så begynder min tvivl med det samme at melde sig, hvilke andre ting fungerer så heller ikke? Specielt med hensyn til manglende kompatibilitet på hjemmesider kan man finde mange eksempler op i gemmen tiden. Et firma som har formået at lave noget som KUN fungerer i IE har måske en tendens til at gentage det på et senere tidspunkt, hvis ikke man åbent erkender problemet. Min mistanke kommer derfor med det samme - hvad så med den digitale signatur?

Visnigen af en flash demo er helt klart et lille problem. Men hvis det passer at det kunne rettes på få øjeblikke, så er det af psykologiske årsager så forkert som det overhovedet kan være, ikke med det samme at få det rettet.

Og som alle nok ved, hvis der først er sået tvivl, så kan det være næsten umulig igen at få fjernet.

Nogle mener at IT udelukkende har med logik at gøre. Tro om igen, der ligger utrolig meget psykologi og viden om adfærd bag.

Hvis ikke der havde været "monopol" bag Digital signatur, så havde jeg allerede nu kigget om efter en anden leverandør. Og som der er beskrevet andre steder, forholdet 60-40 melem IE og "ikke IE" bør man på INGEN måder ignorere. Så dør en hver forretning.

  • 0
  • 0
#42 Malte Christensen

"Et firma som har formået at lave noget som KUN fungerer i IE har måske en tendens til at gentage det på et senere tidspunkt, hvis ikke man åbent erkender problemet"

Sjovt du skulle sige det. For en kunde skulle jeg installere Linux. Det første han ville var at tilgå danskespil. Guess what! Tilmelding kun via IE! Mail til danskespil? Svar: Vil du spille, så må du bruge Windows.

OK, han betalte for at få geninstalleret Windows.

Hehe

  • 0
  • 0
#45 Malte Christensen

Demoen kører fint i default browseren på HTC Desire. Det siger selvfølgelig ikke noget om, hvorvidt løsningen også vil fungere i den, når den tid kommer.

Men enhver løsning, som i 2010 ikke tager højde for mobilbrugere (herunder fanboys med Java og Flash udfordringer), er naturligvis utænkelig.

  • 0
  • 0
#48 Axel Hammerschmidt

Er du medlem af DIP (pensionskassen for civil- og akademiingeniører) kan du allerede nu prøve Net-ID, som skulle være nært beslægtet med den kommende standard for sikker login, Nem-ID:

http://www.dip.dk

Vælg Logon øverst på siden.

Desværre kan kunder i Danske Bank Netbank som (kun) benytter dennes Activcard løsning ikke benytte Net-ID. Se iøvrigt min kommentar her:

http://www.version2.dk/artikel/14397-telmore-til-kunderne-undgaa-den-nye...

Kort link:

http://tinyurl.com/2ftewpr

Hvordan kunder i Danske Bank med f.eks Mac OS X eller Lunix så skal gøre er jo et godt spørgsmål.

Jyske Banks løsning med OTP virker nu.

  • 0
  • 0
#49 Jesper Kristensen

Det problem kender jeg godt, jeg skrev til DanID om nøjagtigt samme fejl generelt på flere links og fik følgende svar, afsendt 24-03-2009 15:32 - altså over et år siden:

Hej

Tak for mailen. Det er desværre et problem med en bestemt type links på certifikat.dk og danid.dk der giver problemer i en række browsere. Indtil vi får løst problemet anbefaler jeg, at du bruger Internet Explorer hvis du har mulighed for det.

Jeg beklager at vi ikke kan tilbyde en bedre løsning i øjeblikket.

Venlig hilsen

David John Hansen Webeditor ...

  • 0
  • 0
#52 Morten Borg

"Jeg tror ikke, at folk tænker ’hovsa, jeg kan ikke se hjemmesiden fra Firefox - så kan de (DanID, red.) nok heller ikke finde ud af at lave en ordentlig digital signatur’,« siger Jette Knudsen.

... JO, det er faktisk præcis hvad jeg tænker, seriøst ...

  • 0
  • 0
#53 Bo Normann Jensen

Der er et mentalitets-problem her.

Hvis man har et produkt, der "skal" benyttes af "alle", er det arrogant ikke at fokusere på "alle". .. og det er ikke svært, der er standarder, opfundet til samme formål.

Hvis man på trods af det, ender med noget der ikke virker for "alle", er det fordi man har prøvet sig frem. Så er det tillige et kompetance-problem.

  • 0
  • 0
#56 Ole Juul

Jeg kender ikke så meget til Dansk, og DanID, IT politik (derfor læser jeg version2) men vis det var her i Canada vil jeg mistænke dem for at gøre det med vilje. Nu kan folk jo se at der er problemer med at ikke bruge Microsoft produkter. Kun det ikke være en fordel for nogen? Som man siger her: "follow the money".

  • 0
  • 0
#59 Per Gøtterup

Jeg er normalt flittig bruger af Nordeas netbank (altid via Firefox), men når jeg bliver tvunget til at skifte til den latterlige papirløsning så er det slut. Så må Nordea levere en alternativ måde at udføre mine bankforretninger på, for jeg nægter at skulle være afhængig af et stykke pap med engangskoder på. Det gamle system med en nøgle beskyttet af en passphrase er min nok til mig, og jeg skriver gerne under på at jeg selv hæfter for alle tab hvis nogen skulle stjæle både min kode og min nøgle.

  • 0
  • 0
#60 Malte Christensen

Yup, nu er det endelig lykkedes mig at gå på Nordeas netbank fra Mac, Linux, Windows gennem Opera, Safari, Chrome, Firefox, Internet Explorer. Java 1.6 lod til at være det magiske ord.

Jeg håber virkelig ikke, at vi skal igennem de samme besværligheder igen med Nemid. Jeg er blevet helt Windows fri nu.

  • 0
  • 0
#61 Bent Rasmussen

Tør man overlade IT-sikkerheden til en virksomhed der ikke kan se pointen i at tilgodese den software store dele af den danske befolkning bruger? Internet Explorer er en udemærket browser men det her er da for dumt.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere