DanID forsøgte at sminke NemID's nedetider

DanID forsøgte at omdefinere et NemID-nedbrud, så den samlede nedetid ikke overskred målene fra IT- og Telestyrelsen. Det fremgår af to forskellige udgaver af driftstatistikken for oktober.

Når brugere af netbankløsninger og offentlige tjenester ikke kan logge på med NemID, tæller det ikke nødvendigvis med i nedetidsstatistikken.

I hvert fald ikke, hvis DanID havde fået ret i den fortolkning af en hændelse 1. oktober, som firmaet lagde op til i en såkaldt produktionsrapport, der blev sendt til IT- og Telestyrelsen.

Version2 er i besiddelse af to forskellige udgaver af produktionsrapporten for oktober.

Begge versioner omtaler de samme fire hændelser, der har været i løbet af måneden, men den første udgave medregner ikke 105 minutter den 1. oktober, hvor NemID afviste 40-60 procent af alle login-forsøg, som nedetid.

Læs også: NemID-server bukker under - brugere kan ikke logge ind

Og hvis ikke de 105 minutter regnes med, sniger NemID sig lige akkurat op på et samlet driftindeks, der er inden for de rammer, selskabet har aftalt med IT- og Telestyrelsen. Og dermed ville DanID være sluppet for at betale bod for oktober.

Men i den anden udgave af produktionsrapporten, dateret 8. december, er de 105 minutter nu inkluderet i opgørelsen af nedetid, og dermed havner den samlede NemID-nedetid i oktober på 5 timer og 49 minutter - eller 0,78 procent.

Til sammenligning indeholder kontrakten rum for 45 minutters uplanlagt nedetid, hvilket svarer til 0,1 procent.

Læs også: Sandheden om NemID: 1,7 gange mere nede end tilladt

IT- og Telestyrelsen ønsker ikke at kommentere de to udgaver af produktionsrapporten, men henviser blot til, at det ikke er udsædvanligt, at to parter i en sag har to forskellige udlægninger af virkeligheden.

Version2 har spurgt DanID, hvordan kan det være, at der først i versionen af 8. december er indregnet nedetid for hændelsen 1. oktober.

Læs også: Database-fejl er NemID's ømme ligtorn

»DanID og IT- og Telestyrelsen har haft nogle interne drøftelser om nogle af hændelserne, hvilket har resulteret i nogle justeringer af opgørelsen,« lyder det kortfattede svar over e-mail fra Søren Winge, der er pressechef i DanID's moderselskab, Nets.

Også den konservative videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen har i et svar til socialdemokraternes it-ordfører Yildiz Akdogan medgivet, at driftstatistikken for NemID ikke er tilfredsstillende.

Læs også: Videnskabsministeren utilfreds med NemID-nedetid

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (21)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Sune Højfeldt

Hvad er det for omstændigheder der gør at man kan holde "interne drøftelser", hvad der for mig lyder som "drøftelser hvis indhold ikke bliver offentligt tilgængeligt"? IT- & Telestyrelsens udtalelse er helt hen i vejret, at "det ikke er udsædvanligt, at to parter i en sag har to forskellige udlægninger af virkeligheden." Lad os se udlægningerne og argumenterne for at man har kunnet ændre opgørelsen. Søren Winges fåmælthed er heller ikke just et tegn på at danskerne får den kompensation de fortjener. Oppetid er ét sted hvor man kan forsøge at hente nogle af de svimlende trekvart milliarder kroner som det er lykkedes DanID at forbruge for at levere en i hovedsagen kendt løsning. Derfor er det jo ikke helt ligegyldigt om DanID bliver straffet eller ej.

Hvad er det jeg ikke har forstået i det der foregår her?

  • 0
  • 0
Mogens Nørgaard

Når man sætter måltal op for dit eller dat, så vil folk selvfølgelig prøve at nå dem. Og de når dem næsten altid, men man kan ALDRIG forudsige, HVORDAN de prøver at nå dem.

Det er meget synligt, når det gælder topchefers måltal - de når dem gerne, også selvom det koster virksomheden livet. Ikke fordi de er onde, kyniske og pengegriske, men fordi DERES overordnede (bestyrelsesformanden, den europæiske chef, whatever) hele tiden spørger ham, hvordan det mon går med at nå sine tal.

Men den pervasion, som måltal medfører, findes også på alle andre niveauer, hvor man indfører dem. Og det er aldrig til kundernes bedste, iøvrigt. Pludselig kommer det til at handle om mig-mig-mig i stedet for forretningen og kunderne.

Den anden møgting ved at have sådanne mål og aftaler og kontrakter (udover alle de underlige mennesker, der pludselig skal involveres i fedtlaget på begge sider) er, at de kun bruges til én ting: At slå hinanden i hovedet med, når noget er gået galt. I stedt for at være konstruktive og få løst problemer sammen.

Mvh.

Mogens

  • 0
  • 0
Mogens Nørgaard

@Thomas: LOL.... Nej, men jeg var 10 år i Oracle. Først var det som supporter, så som teamleader og i de sidste tre år som manager.

Som supportere var 10-15% af lønnen variabel og afhængig af diverse måltal. Det perverterede jo så vores adfærd. Det år, hvor man fokuserede på, at sager blev lukket med det samme (real-time closure, tror jeg vi kaldte det) blev vi supergode til at lukke sager, og så kunne vi jo bare åbne en ny, hvis kunden ikke syntes at sagen var afsluttet. Helt genialt.

Som teamleader og manager blev det sjovere, for nu skulle vi fuske med sådan noget som Customer Satisfaction (CustSat) og Employee Satisfaction (EmpSat) på skift de forskellige år, og sjovt nok nåede vi ALTID vores mål således at vi kunne få vores 30-40% variable lønandel udbetalt. Det indebar godt nok noget fusk (vi smed besvarelser fra kunder respektive ansatte væk indtil gennemsnittet passede, så stort på mindstekrav om antal besvarelser, osv.).

Det var fantastisk. Folk finder altid på en snedig måde at nå deres mål på. Som her i sommers, hvor man pludselig kunne køre gratis med S-tog om søndagen. Jeg undrede mig faktisk lidt, men det viste sig jo så også ved årets slutning, at årsagen var, at bossen for DSB bliver målt på bl.a. passagertallet.

Jeg sidder sgu' her og bliver helt nostalgisk ved tanken om alle de interne møder og diskussioner og overvejelser om det her pjat :).

Mogens

  • 0
  • 0
Anders Poulsen

... en liste over virksomheder, der har sværget højt og helligt at afholde sig fra den slags management-nonsens værktøjer. Så ville det blive lettere at søge nyt job, hvis man hurtigt kunne se, hvor ledelsen har haft den nødvendige forstand til at holde op med at "måle kvalitet" og tro på de tal der kommer ud. For som Mogen siger, når man opstiller måltal, så får man mere af det man måler på. Det er bare vildt svært at forudsige hvad dét er.

Har selv siddet i en mega-udviklingsafdeling, hvor fejlrapporter blev routet frem og tilbage alt efter hvilke datoer antallet af åbne fejl blev gjort op, så alle havde fine tal at fremvise. Og når antallet af NYE fejl blev et vigtigt måltal, fik vi så stramme processer at målet blev nået, simpelthen ved at arbejdet blev sløvet tilpas meget ned. Når så antallet af ny-implementerede features blev vigtige, så justerede vi størrelsen på en "feature", så dét arbejde vi lavede kom til at fylde tilpas meget i statistikken. Og når det var vigtigt at levere features til tiden, så måtte vi skrue på kvaliteten, så vi kunne release til tiden og rette fejl bagefter... Men den kvalitetsansvarlige havde jo et ansvar for at måle kvaliteten på en eller anden måde (sjovt nok bidrager en kvalitetsansvarlige aldrig til at højne kvaliteten, kun at indføre procedurer til at måle den).

  • 0
  • 0
Kenn Nielsen

Hvad er det jeg ikke har forstået i det der foregår her?

Jeg kan kun gætte:

NemID er ikke fuskere, - bare sjuskere.. (sarkasme kan forekomme)

Garanteret Noget med måltal, hvor det konstateres at man ikke kan snyde med nedetiden, hvorfor man ligeså godt kan smide det hele på bordet.

'Nogen' kunne måske endda se en fordel i at interessen samler sig om ustabiliteten, fremfor 'sikkerheds'-modellen.

K

  • 0
  • 0
Morten Fordsmand

Ja jo, enhver måling er jo risikabel, men hvordan vil i så egentligt foreslå at man styrer en biks med mere end et par tusinde medarbejdere?

Og det mest skræmmende ved det er er jo at både IBM og Oracle (der er nævnt her) trives udemærket for tiden, så et eller andet må jo virke?

  • 0
  • 0
Morten Andersen

Godt spørgsmål. Basalt set er det meget svært at måle performance for en enkelt medarbejder - tilsyneladende gider cheferne ikke bruge den tid det tager på at sidde og overveje hver enkelt ansats opgaver, hvor lang tid det burde tage, hvor lang tid det faktisk tog etc. Det er derfor du mange steder kan se folk ansat, som ikke engang er 10% af deres løn værd og som ofte yder et decideret negativt bidrag. Ofte ser man endda at lønnen er omvendt proportional med værdien for virksomheden. Jeg kan ikke se andet end at det må skyldes dårlig ledelse, inerti m.m.

Angående måltal, synes jeg egentlig modellen ved Nemid er fin nok, da man jo måler på den slutydelse man vil optimere. At der så kan være lidt tvivl om hvordan et tal skal opgøres er vel ikke så overraskende, og det ser jo ud til at det er noget IT&T og Nemid er kommet til enighed om. Det ser jeg ingen dramatik (eller nyhedshistorie) i overhovedet.

  • 0
  • 0
Anders Poulsen

Angående måltal, synes jeg i bund og grund også det er meget fornufigt at måle noget oppetid. Hvis et system skal være oppe, er det da også rimeligt at måle om det nu også er det. Man må bare være forberedt på, at hvis man overlader det til dém, der er ansvarlige for systemet at måle oppetiden, så skal måltallet nok blive nået. Med mindre man holder MEGET tæt øje med hvordan opgørelsen laves. Den slags bør jo nok snarere måles af en eller anden form for intern revision, som ikke har en interesse i at sminke tallene. Denne afdeling må jo så naturligvis ikke have et måltal, som går ud på at afsløre hvor ofte ANDRE afdelinger ikke når deres måltal... Værre er det, når man måler kvalitet og produktivitet i f.eks. en udviklingsafdeling eller hos nogen der arbejder med mennesker, for hvordan er det nu liiige man kvantificerer kvalitet? Det er den kvalitetsansvarliges job, men så snart han har udtænkt en mekanisme, går alle de andre medarbejdere i gang med at udtænke måder, hvorpå de kan omgå mekanismen lettest muligt, så der også kan blive tid til at lave rigtigt arbejde. Skandalen i hjemmeplejen var jo et eksempel på at målesystemerne tillod de (få) uhæderlige medarbejdere at opnå gode resultater på papiret, samtidig med at de slap for at lave noget. Det blev vigtigere at kunne taste de rigtige tal ind i PDA'erne end at sørge for at de gamle havde det godt. Den side som ikke rigtigt blev belyst i nyhedsudsendelserne er den at de samvittighedsfulde medarbejdere også er nødt til at lyve overfor systemet, for at kunne give den rigtige pleje. For systemet kan jo ikke forudse om Fru Jensen en gang i mellem har mere brug for at snakke lidt sin afdøde mand end for støvsugning. Men hvis systemet forlanger at der skal støvsuges, så må man enten blæse på den gamles behov eller lyve for systemet for at kunne udføre sit arbejde bedst muligt. I stedet for at måle skulle man måske overveje at stole lidt mere på sine medarbejdere og sin egen mavefornemmelse.

  • 0
  • 0
Morten Andersen

Til Anders Poulsen: Præcis - og helt enig med mavefornemelsen. Alle ansatte i en afdeling ved udmærket godt hvem der laver noget og hvem der ikke gør. Men hvorfor gør chefen ikke noget ved det? Måske han er for distanceret fra det reelle arbejde, og foretrækker at sidde og forwarde mails og flytte tal rundt i regneark. Trist men sandt.

  • 0
  • 0
Kenn Nielsen

At der så kan være lidt tvivl om hvordan et tal skal opgøres er vel ikke så overraskende, og det ser jo ud til at det er noget IT&T og Nemid er kommet til enighed om. Det ser jeg ingen dramatik (eller nyhedshistorie) i overhovedet.

Næh ingen overraskelse, åbenbart:

http://www.version2.dk/artikel/17477-danid-forsoegte-at-sminke-nemids-ne...

Men jeg vil påstå at det har en nyhedsværdi, at der bruges lukkede møder til at aftale hvordan reglerne kan bøjes til alle deltagendes tilfredshed. (Ikke brugerne).

At der fokuseres på at tilskære målepunkterne, og målerapporterne så disse udløser max bonusser diverse steder, er jo kun fordi at bonusserne signalerer vigtighederne af projektets succes på netop disse n(/m)ålepunkter.

Det har naturligvis intet med jagten på bonus'er at gøre, for sådan er de fleste mennesker jo slet ikke, hvilket jeg mener at kunne underbygge ved henvisninger til banksektoren.

K

  • 0
  • 0
Mogens Nørgaard

@Anders Poulsen: Et sjovt efterskrift til det dér "DJØF'ere-gone-wild" målingshelvede, som Hjemmeplejen har indført, er der et sjovt, lille efterskrift fra min pragtfulde kommune Ballerup:

Man tilbød simpelthen for et år eller to siden Hjemmeplejen, at de kunne droppe det hele, hvis de havde lyst.

Men efter at de havde brokket sig læææænge over alt det dér Kontrol- Og RegistreringsSystem (KORS) halløj ville de nu pludselig ikke af med det igen.

For det gjorde jo, at de nu kunne arbejde efter reglerne og udnytte systemet til egen fordel, dvs. det må have været en fordel for dem på én eller anden måde, siden de nu pludselig hellere ville have masser af kontrol end frihed.

Man får altid den opførsel man belønner - man kan bare aldrig forudsige, hvad den opførsel er :-).

Mvh.

Mogens

  • 0
  • 0
Mogens Nørgaard

@Anders Poulsen: Et sjovt efterskrift til det dér "DJØF'ere-gone-wild" målingshelvede, som Hjemmeplejen har indført, er der et sjovt, lille efterskrift fra min pragtfulde kommune Ballerup:

Man tilbød simpelthen for et år eller to siden Hjemmeplejen, at de kunne droppe det hele, hvis de havde lyst.

Men efter at de havde brokket sig læææænge over alt det dér Kontrol- Og RegistreringsSystem (KORS) halløj ville de nu pludselig ikke af med det igen.

For det gjorde jo, at de nu kunne arbejde efter reglerne og udnytte systemet til egen fordel, dvs. det må have været en fordel for dem på én eller anden måde, siden de nu pludselig hellere ville have masser af kontrol end frihed.

Man får altid den opførsel man belønner - man kan bare aldrig forudsige, hvad den opførsel er :-).

Mvh.

Mogens

  • 0
  • 0
Eskild Nielsen

Jeg arbejdede for mange år siden et sted, hvor lab-chefen mødte som den første (senest kl 0630) og gik hjem hjem som den sidste (tidligst 1830)

Da lab var tomt, når han mødte og ligeledes når han gik, så var han overbevist om at alle skrev for mange daglige timer på timesedlen.

Da der i forvejenvar stempelure til lærlinge og andre timelønnede, så foreslog man regelmæssigt at indføre stempelkort for alle - men det ville han under ingen omstændigheder høre tale om....

  • 0
  • 0
Lars Christensen

DanId/Nets what ever må have et virkelig godt greb om en vis øm ting hos den ansvarlige minister - siden der kun er et (1) medlem af folketinget der har påtaget sig at være kritisk overfor NemId.

Eller er der monstro blot tale om spil for galleriet, fordi beslutningen omkring indførelse af NemId "i den foreliggende udbyggede big brother udgave" ikke er omfattet af de normale demokratiske spilleregler?

Mvh Lars plbrake.dk

  • 0
  • 0
Preben Charles Nielsen

Efter en usædvanlig dårlig behandling af nemid..... Trusler m.m.m.

Logind på nem id. Gem en side i explorer hvor du er logget ind..

log ud fra nemid!!!!!!!!!!!!!!!

Gå på ekstrabladet,bt,berlingske m.m.

Tryk på den gemte side i explorer.

Vupti nu er du logget ind på NEM ID UDEN KODE.....

De er ikke rigtig kloge...........

PCN

  • 0
  • 0
Anders Poulsen

Den kendte jeg ikke i forvejen. Til gengæld kan jeg bidrage med: http://www.ted.com/talks/dan_pink_on_motivation.html Forklaring af et psykologisk eksperiment, som bliver brugt til at bevise at udsigten til en bonus forhindrer folk i at tænke kreativt og dermed finde den bedste løsning. "There is a mismatch between what science knows and what business does"

  • 0
  • 0
Preben Charles Nielsen

Jeg kører win7 PRO og passer meget på over for alle... Det har jeg gjort siden 1985... Jeg er i dag 72 år gammel og særdeles bekendt med EDB.

Men efter en usædvanlig dårlig behandling af nemid persolale. Trusler m.m. Trusler om politi m.m.

Logind på nem id!!!! Gem en side i explorer hvor du er logget ind!!!!

Log ud fra nemid!!!!!!!!!!!!!!! Du får en kvitering på at du er logget ud!!!!!!

Gå en tur i verden på ekstrabladet,bt,berlingske m.m.

Tryk på den gemte side i explorer.

Vupti nu er du logget ind på NEM ID UDEN KODE.....

De er ikke rigtig kloge...........

Preben Charles Nielsen

  • 0
  • 0
Knud Larsen

ja det er ret forvirrende med de nedetider. i går var det over 2 timer. Hvor klager man? I dag er jeg endnu ikke lykkedes at komme igennem. Der burde være en mere tydelig fejlmeddelelse end bare time out. I går troede det var fejl på browseren, lige ny-installeret men nej det var spildt arbejde.

  • 0
  • 0
Preben Charles Nielsen

af Preben Charles Nielsen, 14. januar 2011 14:27

Jeg er stadigvæk logget ind på NEMID...

Det er det eneste program der ikke retter sig efter operativsystemet... Jeg kører windows 7 (speciel) version.

Jeg har fået 4 kviteringer på at jeg er logget ud, men det er jeg bare ikke...

Sådan... Login på nemid gem en adresse i internet explorer. logud ud fra nemid. Modtag en kvitering fra menid.. Du er nu logget ud siger kviteringen

Skriv dette brev........... send det..

Tryk på internet explorers gemmeside fra nemid. Pling du er nu inde igen UDEN kode.......

Og det skulle være sikkert ??????????????

Jeg er 72 år og rutineret EDB bruger...

At fortælle dette til nem id personale udløser bare en uforskammet tiltale samt trusler..

Så jeg skriver her i stedet, jeg kan være længe ude fra nemid og være logget ude -- uden at være det --.

Jeg er stadigvæk logget inde, selv om jer er ude...

Hygge PCN..

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere