Danfoss: To kinesere = én dansk it-medarbejder

45 hovedsagelig danske it-stillinger i Danfoss bliver til 35 kinesere. Det svarer til 20 færre medarbejdere ifølge it-direktørens regnestok.

Danfoss skal fyre 45 it-medarbejdere i den globale it-organisation. Samtidig udvider virksomheden den kinesiske afdeling med 35 it-ansatte.

Men det, der umiddelbart ligner en nedskæring af den 600 mand store it-organisation med 10 hoveder, er i virkeligheden en dobbelt så stor barbering.

»Vi er i gang med en effektivitetsforøgelse. Og vi ved godt, at kineserne er mindre effektive, end dem vi har i dag. Så der vil være et gap, der er større end de ti færre medarbejdere, og sandsynligvis taler vi om op til tyve medarbejdere,« siger Vice President Henrik Andreasen, der er ansvarlig for Danfoss' it-organisation.

Med andre ord kan det bedre betale sig for Danfoss at bruge ineffektiv, kinesisk arbejdskraft frem for effektive, danske it-medarbejdere. For at det regnestykke kan gå op, må man altså gå ud fra, at en kinesisk it-medarbejder koster mindre end halvdelen af, hvad en dansk gør.

Henrik Andreasen forventer dog, at kineserne efter et stykke tid bliver mere effektive, hvilket også er nødvendigt, da opgaverne i Danfoss' it-organisation ikke bliver beskåret:

»Vi skal lave det samme som i dag, bare med færre medarbejdere. Danfoss har dog et vigende salg, og dermed har vi også en demand-ændring i nedadgående retning,« siger Henrik Andreasen, der forventer en samlet besparelse på it-budgettet i omegnen af 20 procent. Hvor mange kroner og øre det konkret betyder, vil han dog ikke ud med.

De opgaver, der nu offshores til Kina, er er de såkaldt globale opgaver, det vil sige opgaver, der leveres til Danfoss' globale forretning. Typisk er det understøttelse af systemer som SAP og mailprogrammer og den tilhørende overvågning af back-office systemerne samt supportfunktioner til engelsktalende brugere.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Ronni Marker

Hvad er det man IKKE kan lave fra den anden side af jorden? Hosting? Udvikling?

I princippet kan man flytte alt ud, lige med undtagelse af Supporten, der jo gerne skulle være tæt på "kunden".

Men som jeg ser det, og har løst for en hel del Amerikanske virksomheder, så er der bare ingen IT stillinger der er fredet. Det eneste der er, er den kulurelle forståelse det kan skabe problemer for at flytte IT ud af landet - og så at IT ledelse reelt har den pondus det kræver at skulle håndtere ledelse på tværs af flere lande, og der er ikke mange Danske ledere som kan levere det krævede idag.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere