Trods dyr ekstraforsikring: Fona-kunde venter på tredje måned på sin computer

Fonas salg af tillægsforsikringer er i disse dage under skarp kritik. En forsikring til en fjerdedel af computerens nypris har ikke hjulpet kunde, som har ventet på en reparation siden oktober.

En kunde hos elektronikforhandleren Fona har haft sin computer til reparation siden 23.oktober – og han venter stadig. Det skriver Politiken.

Da Nick Bjerg for tre måneder siden snublede og fik mælk i sin computer, havde han nok regnet med, at hans dyrt indkøbte tillægsforsikring ville hjælpe ham.

Han afleverede sin computer i Fona, hvor han fik besked om, at det ville tage en måned – så ville den enten være repareret eller også ville han få en ny. Men indtil videre har ingen af tingene været tilfældet.

»Jeg føler mig magtesløs. Jeg har betalt 1.695 kroner for at forsikre en computer til 6.300 kroner, og alt, hvad jeg har mødt indtil nu, er Fona-medarbejdere, der er fuldstændigt ligeglade«, siger Nick Bjerg til Politiken.

Nick Bjerg får senere at vide, at forsikringsselskabet har ret til at bruge 90 dage på at undersøge, om computeren kan repareres. Et vilkår, der ikke fremgår af de papirer, som kunden har underskrevet i Fona.

Forbrugerrådet Tænk kalder den manglende information om aftalens vilkår for urimelig, og Nick Bjerg er da også stærkt utilfreds med at blive sendt videre fra forhandler til forsikringsselskab.

»De siger, at det er forsikringsselskabet bag aftalen, der yder dårlig service. Men det er jo Fona, der har solgt mig forsikringen«, siger Nick Bjerg til Politiken.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Eskild Nielsen

Købte for ca 2 år siden en HP laptop hos ComputerCity

Jeg lod mig besnakke til at købe ekstra forsikringen.

Fladt sidste år i netkablet og fik revet gigabit stikket i stykker.

Brugte juleferien til at lede after polisen og tage backup af / og /home på en løs ext4 disk

Indleverede til Computer-City på årets første lørdag, og har lige fået den igen i fredags - den virker og de har ikke rørt min harddisk...

dvs de har lavet det aftalte til den aftalte tid, selvom de advarede om problemer med lang tid hos HP

Nikolaj Brinch Jørgensen

At man i stedet tegne elektronikforsikringstillæg til sin indbo forsikring. Den dækker for det meste til nyt i de første 4 år af produktets levetid, og koster ca 500,- årligt. Den dækker således computere, TV, kameraer osv. Den har normalt en selvrisiko på 500,-

Den har reddet os.

F.eks. da min søn væltede en vase med vand ned i min 2 år gamle MacBook Pro 17", så var reperationen så dyr, at jeg spurgte forsikringsselskabet om jeg måtte få pengene og så selv lægge til og købe en ny, og det var de frisk på. Dermed fik jeg en ny Core i7 Quad, i stedet for den gamle Core 2 Duo, for ca. 2.500,-

Da vores kamera blev oversvømmet på en ferie fik vi også nyt. Glem disse dyre tillægsforsikringer.

Nikolaj Brinch Jørgensen
Eskild Nielsen

Grundlæggende giver jeg dig ret i at disse forsikringer er for dyre i forhold til værdien af dem - ikke den enkelte forsikring, men fordi manhurtigt får tegnet en uoverskuleig bunke af dem til ringe samlet nytte.

Men alligevel endte jeg med at blive glad for at jeg en sjælden gang rent faktisk havde tegnet en sådan forsikring og kunne finde dokumentatinen da det gjaldt.

(Jeg har haft tegnet tilsvarende forsikringer 1 par gange tidligere, og da kunne jeg ikke finde papirene, da der blev brug for dem)

Log ind eller Opret konto for at kommentere