CSC til medarbejderne: Mød op på mandag eller bliv fyret

Alle Prosa-medlemmer hos CSC har nu fået et brev med de nye vilkår. Hvis ikke de møder på arbejde mandag, er de fyret. CSC-direktør vil nu ’se fremad’ og skabe vækst.

Efter CSC fik medhold i Arbejdsretten torsdag eftermiddag og kan skrotte Prosa-overenskomsten, har de konfliktramte medarbejdere nu fået et ultimatum: Er de ikke på arbejde mandag morgen, er de ikke længere velkomne hos CSC.

Det forklarer CSC’s administrerende direktør Carsten Lind, med lidt andre ord, til Version2. Fredag formiddag har CSC forhandlet med HK om detaljerne i den nye overenskomst, som Prosa-medlemmerne får udstukket, og målet er at lægge sig tæt op af det forligsforslag, som Prosa stemte knebent nej til for en uge siden.

»Folk skulle i dag have fået et brev, hvor der står, hvilke vilkår for løn og ansættelse der gælder fremover, med det varsel folk har, typisk syv måneder. Det er så der, den enkelte må gøre op med sig selv, om man ønsker at fortsætte sin karriere i CSC, eller om man ønsker at gøre noget andet.«

Så man skal møde op på mandag, hvis man vil fortsætte i CSC?

»Ja. Vi har ingen forpligtelse til at tage folk tilbage, hvis de ikke møder op på mandag.«

Hvad med dem fra kundegruppen, der blev fyret og bortvist (efter en strejke i april, red.), kan de vende tilbage, som der har været forhandlet om?

»Nej, der er ikke nogen ændringer. De kommer ikke tilbage til CSC. Prosa stemte nej til den aftale, hvor de kunne vende tilbage.«

I mener godt, I kan rette op på problemerne med Skats it-systemer uden dem?

»Ja. De problemer er vi i kontrol af.«

»Medarbejderne vil lægge konflikten bag sig«

Carsten Lind er selvfølgelig godt tilfreds med, at Arbejdsretten gav CSC lov til at droppe Prosa som forhandlingspartner, efter to års forhandling og fire måneders tilspidset konflikt.

Men til spørgsmålet, om han er tilfreds med det samlede forløb og det samlede resultat, er svaret mere mudret. Nu handler det om at se fremad, lyder mantraet.

»Det har været en lang proces, og også en kompliceret proces, på kundesiden, kommunikationssiden og internt. Det har kostet mange resurser. Men nu står vi, hvor vi står, og vi ser fremad. Vi håber vores medarbejdere kommer tilbage på mandag, og at vi har lagt konflikten bag os. Nu kan vi få endnu mere fokus på det, det egentligt handler om, nemlig værdiskabelsen for vores kunder, end vi har haft før,« siger Carsten Lind.

Hvordan tror du stemningen bliver på mandag, hvis folk vender tilbage, med en blanding af lockoutede og strejkende og måske nogle af de vikarer, der har været ansat?

»Det er et rigtig godt spørgsmål. Vi har haft en strategi for tiden under konflikten, og det har vi også for tiden efter konflikten. Der vil ske en række ting. Udover at vi får medarbejderne tilbage i virksomheden, er der et ganske markant organisationsudviklingsprogram og andre ting, som jeg tror på kan samle folk. Det, som det i sidste ende handler om, er at skabe værdi for vores kunder, og vi har mange spændende opgaver foran os. Så det tror jeg, at folk rimeligt hurtigt vil fokusere på, og så lægge den proces, vi har været igennem, bag sig.«

Frygter du, at alle de dygtigste medarbejdere søger andre græsgange?

»Vores udgangspunkt er, at vi får medarbejderne tilbage og at vi får lagt konflikten bag os. At vi får skabt de økonomiske resultater, som vi skal, og som CSC som kooperation rettelig kan forvente af os. Der tror jeg på, at vi også i fremtiden vil være en spændende og attraktiv arbejdsplads. Vi vil vise, at vi har gode vilkår på løn og ansættelse, og en mængde spændende opgaver og projekter.

Har brug for fleksibilitet til at fyre

I en debat på P1 forklarede CSC’s projektdirektør Lars Lundsgaard i sidste uge, at tryghedsaftalen skal væk over hele linjen. Med sejren over Prosa, og den nye overenskomst, vil Prosa-medlemmerne nu være den eneste gruppe medarbejdere, som ikke har denne aftale, der sikrer op til 23 måneders løn, hvis man bliver fyret, fordi der skal skæres ned.

Men Carsten Lind vil ikke komme ind på, hvad slagplanen er for de kommende forhandlinger med HK, som organiserer resten af medarbejderne.

I har holdt fast i, at tryghedsaftalen skal væk for Prosa-medlemmerne. Er næste trin nu at fjerne aftalen for resten af firmaets ansatte?

»Vi har ikke nogen forhandlinger kørende med andre overenskomster - det kommer til næste år - så det har jeg ingen kommentarer til.«

Heller ikke mulige fyringsrunder eller behovet for arbejdskraft i fremtiden vil Carsten Lind kommentere.

Det virker oplagt, når I har haft så travlt med at få tryghedsaftalen afskaffet, at I gerne vil af med nogle folk.

»Det kan man jo tro. Det er klart, at vi har brug for fleksibilitet til at gøre det (afskedige, red), hvis det er nødvendigt. Men der er også den anden dimension, nemlig at vi har brug for at kunne overtage medarbejdere fra andre firmaer, som outsourcer til os, uden at de skal ind på vilkår, der ikke er tidssvarende. De virksomheder, der outsourcer, vil have det gjort bedre og billigere, og så hænger det ikke sammen, hvis vi skal starte med at sætte dem alle op i løn.«

Nu har Berlingske lige meldt ud, at man stopper aftalen med CSC og flytter opgaverne til udlandet. Har der generelt været kunder, som på grund af konflikten har søgt væk?

»Jeg har ingen kommentarer til hvad enkeltvirksomheder gør, og hvad der er sket der. Det er klart, at konflikten har været forbundet med besværligheder for vores kunder, og det er vi selvfølgeligt kede af. Men vi har i det store og hele fået holdt de kørende systemer kørende.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Michael Holk

Kundegruppen (d.v.s. Driftsafviklingen) forlod deres arbejde efter et par uger, hvor de hver dag skulle oplære deres egne strejkebrydere med ugentlig karaktergivning af strejkebryderne. Arbejdsretten har siden dømt, at dette var et overenskomststridigt kampskridt fra CSC's side.

Deres eneste krav var, at disse nedværdigende og overenskomststridige forhør skulle stoppe. Istedet valgte CSC at fyre Kundegruppen, og dermed tog CSC kundernes systemer som gidsler.

Resultatet har vi kunnet læse om siden da i fagpressen. CPR-registeret bliver ikke opdateret, Skat må bede borgerne se bort fra rykkere, selvangivelser skal trykkes om, tilbagebetaling af skat udsættes, rekrutter skal selv udprinte selvangivelser o.s.v.

Carsten Lind bliver nødt til at indrømme overfor kunderne, at det er ham, der har taget dem som gidsler, og at systemerne ikke kommer i orden, før han gør sin fejl god og genansætter Kundegruppen.

  • 6
  • 6
#2 Thomas Klemmensen

Jeg kan ikke helt følge dig! Hvorfor skulle CSC genansætte folk, der på den måde forlader deres arbejde i utide, og lader hån om de systemer, de er ansatte til at passe!

De folk, der behandler deres arbejde på den måde, er vel i sidste ende ikke til gavn for CSC. Og de medarbejdere, som ikke er tilfredse med CSC som arbejdsgiver, kan jo blive hjemme på mandag og så finde sig noget andet arbejde!

Jeg synes hetz mod Carsten Lind er så langt ude, at det gør ondt!

De problemer der end har været, bliver nemt klaret internt mellem kunde og CSC! Og kunderne er jo godt klar over at problemerne kan være opstået pga. faglig kamp (force majeure), det har CSC formodentligt informeret om undervejs i sagen.

Personligt har jeg fået følgende billede af forløbet set fra diverse IT medier og debat fora! * CSC var udsædvanligt godt forberedt! Hver gang PROSA foretog en handling, så var CSC forberedt på det og tog hurtige, konsekvente beslutninger derefter. * CSC virkede som om de havde vejet ulemper og fordele ved konflikten og deraf var parate til at tabe kunder og/eller kontrakter som følger. Det virkede som om CSC virkelig ville det her. * De problemer CSC havde med systemerne undervejs gav indtryk af systemer, som skulle fødes med input manuelt, hvor output skulle flyttes manuelt til kunden og som på en eller anden måde ikke virker ordentligt med mindre en CSC-PROSA medarbejder er i nærheden. Og på en eller anden måde er det skræmmende at du mener at alle problemerne de sidste 2 måneder skyldes 13 medarbejderes exit fra virksomheden!

  • 7
  • 4
#4 Peter Jespersen

Så kan CSC i ro og magelig orden planlægge den videre udskiftning - mon ikke at det er indisk arbejdskraft der er på vej ind, der er jo ikke rigtigt nogen besværlige fagforeninger i Indien og er arbejderen besværlig får han bare ikke sine papirer igen ved fyring og kan dermed ikke søge et nyt lignende arbejde - så det er rimeligt nemt at true en sådan til tavshed. Nogenlunde som vi havde det før fagforeningerne begyndte at forpeste vores land med krav om rettigheder til arbejderen.

  • 3
  • 5
#6 Anders Christensen

-> Peter J. Gider du lige...

Det er kun en fordel at CSC er sluppet med den overenskomst.... Hvis den havde fortsat, så havde arbejdskraften være ENDNU dyrer, og derved ville der have været et større argument for at hyre indisk arbejdskraft.. Nu kommer lønnen lidt mere under kontrol, og større chance for at man beholder den danske arbejdsstyrke.

Alternativt var jo at flytte alt til Indien.

  • 4
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere