CSC kaster håndklædet i ringen: Opgiver at udvikle CPR-system

6. maj 2011 kl. 13:1322
CSC kaster håndklædet i ringen: Opgiver at udvikle CPR-system
Illustration: Jesper Kildebogaard.
Et udviklingsprojekt for CPR-kontoret er nu blevet droppet, efter at CSC først kæmpede med forsinkelser og nu er gået helt i stå på grund af konflikt og blev truet med bod. CSC betaler 35 millioner kroner tilbage.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

CSC's nødlidende udviklingsprojekt for CPR-kontoret er nu blevet droppet helt.

Efter at en forsinkelse i tidsplanen på halvandet år fik følgeskab af et fuldstændigt udviklingstop på grund af lockout af medarbejderne, satte CPR-kontoret CSC stolen for døren. CSC fik i midten af april en deadline på ti dage for at levere første del af projektet.

Nu er slagsmålet endt med en fælles aftale om at gå hver til sit, oplyser kunde og leverandør i en fælles udtalelse. Betingelsen er, at CSC holder CPR-kontoret skadesfrit.

»Nedlukningen af udviklingsprojektet er beklageligt. CSC har haft et godt og konstruktivt samarbejde med CPR i tæt på 40 år, og vi har undervejs leveret en række projekter med succes. Som en naturlig konsekvens af nedlukningen af udviklingsprojektet vil CSC nu tilbagebetale et beløb svarende til 30-35 millioner til CPR,« udtaler Kai Dahl-Jensen, direktør i CSC.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Formålet med projektet var at migrere det Centrale Personregister (CPR) til en ny og mere moderne platform, der var mindre afhængig af mainframe-teknologi. At projektet bliver droppet, får derfor ikke nogen direkte konsekvens for brugerne af CPR, oplyser CPR-kontoret.

»CPR har været tilfredse med CSC's leverancer gennem tiden, hvilket vores mangeårige samarbejde med CSC vidner om. Det har derfor været trist at konstatere, at udviklingsprojektet ikke er nået i mål. Vi ser nu frem til at åbne et nyt kapitel i samarbejdet med CSC og noterer med tilfredshed, at CSC tilbagebetaler et beløb, som holder CPR skadesfri,« udtaler kontorchef Carsten Grage fra CPR-kontoret.

I konflikten med fagforeningen Prosa valgte CSC i februar at lockoute 120 medarbejdere, herunder altså de udviklere, som arbejdede på CPR-projektet siden februar. Det koster nu firmaet hele projektet.

22 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
6. maj 2011 kl. 14:50

....sende regningen videre til Prosa. Det er jo alt andet lige deres fortjeneste at dette sker.

23
8. maj 2011 kl. 21:34

Nu endte det hele i en lang debat om fagforeninger. Men jeg forstår slet ikke Kims udgangspunkt. Det er CSC, der aktivt har taget et valg om at lockoute de medlemmer som alternativt skulle have udviklet dette her system. Og da CSC tog dette valg var de "first-mover" i den forstand at PROSA ikke havde sendt et andet strejkevarsel.

Man kan selvfølgelig godt sige at hvis PROSA ikke fandtes var der ingen konflikt, men så kan man jo også bare skyde skylden for problemet på CPR-kontoret, hvis de ikke fandtes havde systemet ikke været nødvendigt... Indenfor den virkelighed, der er er realiteten at CSC (og ikke PROSA) har taget et aktivt valg om at sende nogle medarbejdere hjem og CSC må derfor droppe en kunde. Skylden for det aktive valg må ligge hos CSC ikke hos alle mulige andre. (Hvis der var tale om at arbejdskraften var blevet sat til at strejke af PROSA havde det selvfølgelig været noget andet, men det er nu engang ikke tilfældet)

5
6. maj 2011 kl. 15:26

Nå, og jeg som gik her og troede, at det var CSC som havde foretaget lockout af 120 medarbejdere?

Du er jo i din gode ret til at mener, at medarbejderne forlanger en for høj pris for Deres arbejdskraft. Men når alt kommer til alt, så er det vel sælgeren, som bestemmer til hvilken pris man vil sælge sin vare? Det er trods alt de færreste virksomheder som synes, at det kun er køberen som skal fastsætte prisen, ikk?