CSC fyrer Prosamedlem efter sabotage-mistanke

En uformel leder af Prosa-medlemmerne hos CSC er fyret. Det sker, efter CSC har afsløret hærværk, der skulle skabe problemer for it-systemerne.

Endnu et medlem af Prosa er nu blevet fyret på gråt papir af CSC.

Og passer anklagen, som førte til fyringen, er der tale om en optrapning af den i forvejen ophedede konflikt.

Ifølge Computerworld.dk har Prosa-medlemmet med vilje ændret i et af CSC's it-systemer på en måde, så en række automatiske processer blev slået fra. Det skete dagen før storstrejken brød ud, og resultatet af opdateringen er, at en række alarmer bliver udløst, fordi processerne ikke kører, som de skal.

Den fyrede medarbejder beskrives som en uformel leder i den månedlange konflikt. Personen er ikke tillidsmand, men har været på CSC i mange år.

Hverken Prosa eller CSC har kommenteret sagen, som er dokumenteret med en intern skrivelse, hvor CSC's ledelse nævner 'bevidste handlinger', som skulle føre til, at systemerne lukkede ned.

Episoden er 'meget bekymrende og helt uacceptabel', skriver CSC-direktør Lene Christensen i den interne e-mail.

Tidligere har CSC først fyret og bortvist 13 personer i den såkaldte kundegruppe, da de nedlagde arbejdet i strid med overenskomsten før påske. Siden blev en tillidsmand fyret for ikke at være på arbejde ? hvilket Prosa forklarede med, at der var travlt med faglige møder ? og dernæst blev endnu en tillidsmand bortvist for at have opfordret til en overenskomststridig strejke.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (32)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Morten Andersen

Jeg gik også og overvejede om der var lagt logiske bomber ind i systemerne. Det var der så (eller noget der minder om).

Iøvrigt undrer det mig det kræver så mange mennesker at holde liv i disse systemer. Virker som om der er hundredevis af ansatte til bare at starte og stoppe de forskellige jobs osv.

Måske man burde automatisere det yderligere? :)

  • 0
  • 0
Morten Andersen

Jeg gik også og overvejede om der var lagt logiske bomber ind i systemerne. Det var der så (eller noget der minder om).

Iøvrigt undrer det mig det kræver så mange mennesker at holde liv i disse systemer. Virker som om der er hundredevis af ansatte til bare at starte og stoppe de forskellige jobs osv.

Måske man burde automatisere det yderligere? :)

  • 0
  • 0
Lars Hansen

Det kunne også være, at vedkommende blot har villet stoppe en masse batch jobs, for at køre noget test, og så har glemt, at aktivere dem igen.

Altså, en menneskelig fejl.

Gad vide hvad der ligges som argument for, at det er decideret bevidst, så det kan gøres til en handling der har noget med konflikten at gøre.

Hvem her har, hånden på hjertet, ikke mindst 1 gang glemt at aktivere en eller anden funktion, for at finde ud af det senere, og rette op på problemet?

  • 0
  • 1
Jørgen Larsen

HVIS anklagen passer, så er det selvfølgelig fuldstændig uacceptabelt. Vedkommende har i så fald ikke alene skadet CSC og sit eget ansættelsesforhold, men også alle de strejkende kollegaers sag. Men indtil videre er den kun dokumenteret ved en intern skrivelse.

  • 1
  • 0
Jørgen Larsen

Jesper - Med det arbejdsklima de tilsyneladende har udviklet hos CSC, så kan man vidst ikke fortolke noget som helst ud fra den omstændighed. Det eneste man med sikkerhed kan sige er, at de to parter har meget lidt tillid til hinanden - hvordan er det kommet såvidt?

Den pågældende har tilsyneladende arbejdet længe hos CSC. Umiddelbart ville jeg forventet, at vedkommende også vidste, at en sådan handling kunne spores.

  • 0
  • 0
Casper Bang

Den pågældende har tilsyneladende arbejdet længe hos CSC. Umiddelbart ville jeg forventet, at vedkommende også vidste, at en sådan handling kunne spores.

Nu skal man altid høre en sag fra begge sider, men beskidte trick har nu altid været benyttet i sådanne kampe.

Interesant nok siger dette her vel i virkeligheden mere om CSC medarbejderens kompetancer (eller mangel på samme) og at CSC nok er bedre stillet uden ham.

  • 0
  • 0
Jørgen Larsen

......, men det minder mig om en historie jeg engang fik fortalt.

Da den russiske Zar Peter den Store besøgte Rundetårn fortalte han, at han kunne beordre enhver af sine undersåtter til, at spring ud fra rundetårn. Kunne den danske konge gøre det samme?

Dertil skal den danske konge have svaret, at det kunne han ikke, men han kunne sove trygt i enhver af sine undersåtters skød. Kunne den russiske Zar det?

Hmmm, er der en eller anden moral i den historie som CSC kunne lære noget af?

  • 0
  • 0
Jørgen Larsen

Hans Schou, Jeg kan af gode grunde ikke vide, hvad der er op eller ned i den sag. Men hvis man læser, hvad Lars Lundgaard siger i CW:

Lars Lundsgaard fortæller, at CSC siden den 1. juni, hver gang selskabet har haft problemer, har haft et halvt øje til, hvorvidt der er har været tale om naturlige fejl, eller om problemet er opstået af andre årsager.

Så vidner det i hvert tilfælde om en afgrundsdyb mistillid mellem de to parter. Dette være sagt helt uden at forholde mig til årsag og virkning.

  • 1
  • 0
Jesper Hansen

@Jørgen

Jeg mente såmend bare at i fik det til at lyde som om CSC har fyret ham uden at tænke en ekstra gang på om det nu rent faktisk kan have været med vilje.

Personen har været til samtale, og havde der været begrundet tvivl om mistanken så vil jeg mene CSC sagtens kunne vente med at fyre ham til det kunne bevises eller modbevises. Han har jo trods en strejke han skal passe så han ville ikke kunne komme ind og lave flere ulykker før den var ovre.

  • 0
  • 0
Uli Fahrenberg

Det skal ikke være nogen hemmelighed at mine sympatier i den konflikt udelukkende ligger hos CSCs ansatte og PROSA, og jeg synes da lige jeg vil påpege at de både artiklens overskrift, artiklen selv, og de fleste kommentarer bærer præg af at folk rent faktisk tror på CSC når CSC siger at der var problemer og at de skyldtes den omtalte ansat.

Hvis CSC selv tror på deres beskyldninger, har den ansatte begået en strafbar handling, og vi må forvente at CSC melder personen til politiet. Sålænge dette ikke sker, tror jeg ikke en dyt på CSCs propaganda.

"I krig er sandheden det første offer."

  • 0
  • 0
Jørgen Larsen

@Jesper Hansen, det er muligt Du har ret. Men jeg synes nu ikke man helt kan se helt bort fra det taktiske element, at miskreditere modparten.

Den åbenlyse mistillid mellem parterne betyder vel også, at CSC fortolker hændelser anderledes, end man normalt ville gøre?

  • 0
  • 0
Morten Poulsen

Hvis CSC selv tror på deres beskyldninger, har den ansatte begået en strafbar handling, og vi må forvente at CSC melder personen til politiet.

Det er også lige sket:

http://www.computerworld.dk/art/116961/csc-politianmelder-bortvist-prosa...

Dermed ikke sagt at personen rent faktisk er skyldig i det påståede IT-hærværk -- det må tiden og politisagen vel vise.

  • 0
  • 0
Peter Makholm Blogger

En bagvaskelsessag kræver nok at der er en identificerbar person der er blevet hængt ud.

For mig virker det som om CSC meget dydigt har gjort klart at der er tale om en enkelt konkret person, uden at melde noget ud der er specielt anvendeligt til at identificere personen. Derfor tror jeg ikke rigtigt på at en bagvaskelsessag eller en injuriesag vil være særlig sandsynlig.

At CSC vælger at politianmelde den endnu unavngivne medarbejder antyder også at de er klar til at løfte bevisbyrden, hvilket også gør en bagvaskelsesag mindre sandsynlig. For hvis anklagen er for tynd handler CSC med fare for en sigtelse for falsk anklage og så er det ligemeget at de har forsøgt ikke at navngive medarbejderen.

  • 0
  • 0
Kenneth Nielsen

Du har helt fat i noget af det rigige der, jeg har fornyligt arbejdet med udtræk bestilt hos CPR som jo er hostet af CSC. man slår sig på lårene af grin, når man finder ud af hvordan det håndteres.

Jeg skal have et udtræk af cprdata baseret på en liste af cprnumre.

Der oploades en fil til deres Mainframe. Der sende en mail til kundecenteret på CPR, men besked om at job XYZ skal køres i aften. Der modtages en bekræftigelse fra kundecentret (personlig vel at mærke) om at jobbet vil blive kørt i aften.

Næste trin beror på mine antagelser.

Der sendes efterfølgende en mail til CSC cpr driftgutterne, om at de skal lægge job XYZ ind i batch afviklingen på Mainframen.

Derefter skal vi checke via ftp om der er lavet en uddatafil til os.

Jeg mener det her er da en oplagt rationalisering kandidat, hvad siger i ?

  • 0
  • 0
Peter Makholm Blogger

Jeg mener det her er da en oplagt rationalisering kandidat, hvad siger i ?

Teknisk set jo.

Men hvis man ikke har kunder til at beskæftige den frigjorte arbejdskraft, så har man et medarbejderoverskud det er svært at slippe af med på grund af tryghedsaftalen. Hvem skal betale den udgift. Fra CSC's side er det lettest bare atlade den eksisterende kunde betale overpris for driften. Og der er kun få nye kunder fordi CSC's løsninger er dyre at drifte på grund at den slags ineffektivitet.

Så basalt set har vi en Catch-22 i bedste Joseph Heller-stil: CSC kan ikke effektivisere på grund af at det vil skabe et dyrt medarbejderoverskud. Det vil skabe et dyrt medarbejderoverskud fordi CSC ikke er særlig effektive.

Og da "samfundet" er kernekunde hos CSC er det et samfundsmæssigt problem at CSC's processer ikke kan effektiviseres på grund af den eksisterende[0] overenskomst.

0) "eksisterende" er måske et forkert ordvalg? "Tidligere" er på ingen måde mere neutralt.

  • 0
  • 0
Morten Andersen

Kenneth, lige præcis det du skriver der bekræfter min opfattelse af CPR-registret.

Kan slet ikke forstå man kører med en så oldnordisk batch-model. Jeg tør vædde med at 99% af de steder hvor batch bruges i dag af performancehensyn, er det totalt overflødigt og enormt dyrt pga. de 'dyre drenge' der skal sidde og trykke på knapperne hver gang.

Den forespørgsel du beskriver burde systemet kunne lave on-the-fly. CPR-registret er jo latterligt simpel og loaden uendelig lille sammenlignet med Facebook, Google og hvad danskerne ellers bruger af services. Gad vide hvad folk ville sige til hvis deres Google queries eller Facebook status opdateringer kun kunne batch-behandles.

CPR-registret er så trivielt, at det hele kunne køres on-the-fly på en Føtex-computer med lidt ekstra RAM. :) Koden ville være et Java program på ikke over 2000 linier, primært baseret på en hash tabel, et par klasser og noget serialiseringskode :D

Man må håbe at strejken vil inspirere CSC til noget rationalisering. Parallellerne til typograferne er slående.

I mine øjne burde så vigtige systemer som CPR være "walk-away-safe" (modulo naturligvis nyudvikling, og over lidt længere sigt opgradering af software, udskift af hardware osv.) - at de ikke engang kan holdes problemfrit i luften pga. et par dages strek, burde være direkte ansvarspådragende for CSC.

P.S. Overdrivelser kan forekommer :)

  • 0
  • 0
Peter Makholm Blogger

For mig virker det som om CSC meget dydigt har gjort klart at der er tale om en enkelt konkret person

Tilgengæld kunne man godt få den tanke at med den dydighed der er lagt for dagen, så er der tale om et velorganiseret læk som en del af en gennemtænkt mediestrategi. Et rigtigt internt notat kunne meget sandsynligt identificere kunden og muligvis indskrænke antallet af mulige medarbejdere kriminelt meget.

For nu at skabe lidt balance til mig selv...

  • 1
  • 0
Morten Andersen

Peter, i virkeligheden er det jo staten der er for dumme, de betaler uhyrlige summer for trivielle services.

Det har tidligere været fremme, at det er så dyrt at slå op i CPR, at kommunerne nu udvikler egne cacheløsninger m.m. for at minimere udgifterne. Set fra et overordnet perspektiv er det jo helt godnat at noget sådant skulle være nødvendigt, i hvert fald af hensyn til pris.

Hvornår har CPR sidst været i udbud? Siden Datacentralens tid? Er der nogle krav om at løsninger skal i udbud igen efter der er gået x tid?

P.S. Det kunne godt betragtes som værende injurier mod gruppen af de strejkende, hvis oplysningerne ikke er sande (hvad jeg ikke skal kunne sige om de er). Der er fortilfælde for injuriesager hvor offeret er en gruppe af personer.

  • 0
  • 0
Jørgen Larsen

... end tilskuere. Men det kunne måske være formålstjenstligt, at indhente nogle offentlige tilgængelige informationer før vi får skabt alt for mange myter ;-)

Således lyder indledningen i "Overordnet udviklingsplan for CPR-systemet 2008 – 2012" fra CPR:

CPR-systemet hviler på et robust, stabilt og velafprøvet teknisk grundlag, hvor de centrale teknologier, database og styresystemer er placeret på en mainframe server. Men CPR-systemet er også karakteriseret ved en kompleks og sammensat systemarkitektur, som stiller krav til de tekniske kompetencer i forbindelse med systemvedligeholdelsen.

Det er der vel ingen som er overrasket over, men det fortsætte:

Dette er dokumenteret i eksterne konsulentrapporter og i forbindelse med gennemførelsen af et EU-udbud af CPR’s drift, vedligeholdelse samt bistand til udvikling, hvor der ikke fremkom tilbud med et samlet konsoliderings- og omlægningsprojekt som led i en fornyelse af CPR-systemet, der kunne indfri CPR-kontorets krav til umiddelbare omkostningsbesparelser.

Der er altså ikke andre, som har set lyset og købt en Føtex computer og skrevet 2000 kodelinjer. Besynderligt, der er ellers penge i skidtet. Herefter fortsætter teksten:

Der blev derfor som resultat af EU-udbudet i april 2008 indgået en kontrakt med CSC Danmark A/S for perioden 2009 – 2013, der opfyldte alle CPR-kontorets krav – også om omkostningsbesparelser, og som skaber grundlag for en fortsættelse af det igangværende arbejde med en sikker fornyelse af CPR-systemet.

Kilde: http://www.cpr.dk/cpr/site.aspx?p=162&areaid=98&ArticleTypeID=51&t=visar...

  • 0
  • 0
Jesper Gødvad

Du skulle måske tage et kig på at lave en mere effektiv integration med CPR i stedet for dine lister til batch.

Hvis du kan håndtere data i records (ingen fancy XML) tror jeg ikke det er svært, men ellers er det bare at starte sin Visual Basic version 5 og bruge eksempelkoden ;-)

På Version2 har jeg læst, at kontrakten om det nye CPR-register til 35 millioner er opsagt og CSC skal tilbagebetale beløbet, så der går nok nogle år før der kommer en ny løsning.

  • 0
  • 0
Morten Andersen

Det er nogle flotte tegninger, og de bekræfter det jeg tænkte, nemlig at systemet er ret simpelt. Den megen robusthed der omtales er da også det mindste man kan forlange.

Desværre fremgår af det link du sendte, at kontrakten løber 2008 - 20012 (!), så der går nok en rum tid før vi slipper af med CSC.

  • 0
  • 0
Mogens Hansen

For mig virker det som om CSC meget dydigt har gjort klart at der er tale om en enkelt konkret person, ...

Jeg skal bare lige sikre mig, at jeg har forstået dette ret: Vi taler her om det samme firma, som offentligt har erkendt at de håndterer login til politiets og forsvarets højkritiske systemer med delte passwords og papirlister?

  • 0
  • 0
Maxx Frøstrup

Hvad skete der egentlig med den sag om delte bruger credientials?

Som jeg husker det lavede forsvaret en undersøgelse af en art og lignede udmeldinger. Men jeg har ikke set nogle resultater af denne, eller noget progress i denne sag overhovedet.

Jeg vil mene sagen var alvorlig nok til at få priotet lige efter at strejken var afviklet, men er der virkelig så mange externe samfundsresourcer bundet på denne opgave at man ikke kan komme til klarhed om rimeligheden af dette bruger credientials misbrug.

Rent personligt finder jeg det interessant da jeg kan bruge det som argument i meget af vores egne delen credientials. At hvis kravet om fortrolighed vs. anvendelighed er vægtet så skævt på anvendelighed i det danske forsvar og andre high class systemer, så er mange af vores internationale security policies hen i vejret og egentlig defacto uden merit i et danske IT-miljø.

Er der stadig opbakning til at følge denne sag intenst eller siver den ud i fortidens tåger?

  • 0
  • 0
Kenneth Nielsen

@Jesper Gødvad,

Jeg tror at vi taler forbi hinanden, for det er korrekt at der findes en webservice, men denne er beregnet til enkeltopslag i CPR systemet, og vi fik decideret NEJ fra cpr/csc til at bruge denne til vores forespørgsler da de ville være for tunge for webservicen.

De produkter der stilles tilrådighed for eksterne er udelukkende batchbaseret (mere end én forekomst) eller enkelt opslag.

Så PT. er vores system lavet efter foreskrifterne og gør brug af den teknologi der stilles til rådighed af cpr/csc.

Ergo, der er ikke en mere effektiv måde at få cpr data for N antal personer af gangen.

/Kenneth

  • 0
  • 0
Michael Holk

Du har helt fat i noget af det rigige der, jeg har fornyligt arbejdet med udtræk bestilt hos CPR som jo er hostet af CSC. man slår sig på lårene af grin, når man finder ud af hvordan det håndteres.

Jamen, projektet "web ajour" skulle jo netop flytte CPR væk fra den onde mainframe og over i Java-verdenen.

Problemet er bare, at CSC lockoutede de mennesker, der sad på projektet, så de mistede en kontrakt på 30-35 millioner.

http://comon.dk/nyheder/csc-sk-d-sig-selv-i-foden-udviklere-pa-forsinket...

Med den slags ledelse behøver man ikke strejker. :-)

  • 1
  • 0
Michael Holk

Hvad skete der egentlig med den sag om delte bruger credientials?

Som jeg husker det lavede forsvaret en undersøgelse af en art og lignede udmeldinger. Men jeg har ikke set nogle resultater af denne, eller noget progress i denne sag overhovedet.

Politiet var ude et par dage for at foretage afhøringer, og de fik et SMF-udtræk med hjem. Derefter fortsatte CSC med at benytte de "åbnede" bruger-ids, som om intet var hent.

Derefter blev sagen overgivet til Rigspolitiet, eftersom Politiet også er kunde og dermed kunne komme i en dobbeltrolle.

I dag ligger sagen formentlig i den samme syltekrukke som sagen om de 900 indere, CSC havde snydt i løn.

Jeg fatter hele ikke, hvordan denne sag kunne dysses ned. Den burde stå med fede typer på forsiden af EkstraBladet.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere