Antallet af business apps eksploderer: Se de 10 mest populære her

Opdateret med dansk kommentar. Der er tegn på, at virksomheder der opererer på B2B-markedet for alvor er kommet i gang med udbyde deres produkter via apps.

Antallet af forretningsapplikationer vokser dramatisk. Sidste år blev der offentliggjort mere end 96.000 apps i iOS app stores business kategori ifølge statistik fra appudviklerhuset MightySignal. Det er en stigning på 78 procent i forhold til 2014.

2016 viser tegn på samme udvikling. I januar var 11 procent af alle apps, som blev lagt ind i kategorien business apps i Apple App Store .

Udviklingen kan være tegn på, at virksomheder der opererer på på B2B-markedet for alvor er kommet i gang med udbyde deres produkter via apps. Ifølge en undersøgelse fra Forbes, lød det kun fra hver tredje B2B marketingschef i 2014, at apps var en central del af deres mobile marketingsstrategi.

Væksten i antallet af business apps er nu så stor, at kategorien har indtaget pladsen som den 3. mest populære i Apple App Store efter spil og underholdning.

Et billede på udviklingen er også, at i 2008 var der kun 19 apps i business kategorien - eller 1,36 procent af alle apps.

Ifølge Business Insider er de 10 mest populære business apps følgende:

  • Microsoft Office 365

  • Salesforce CRM-app

  • Box - et cloud storage og fildelings værktøj

  • Google Apps som gmail-app, google drev, google hangout og google doc

  • SAP Concur, en rejseplanlægnings- og afregningsapp

  • Amazon Web Services app

  • Zendesk - en teknisk support app

  • Dropbox

  • LinkedIn

  • GoDaddy - web hosting services

»Brugerne begynder tydeligvis at føle sig trygge ved at bruge app-teknologien i forretningssammenhæng,« siger CEO hos MightySignal, Shane Wey til Forbes..

CEO hos MightySignal, Shane Wey, advarer imod at lade en forretningsapp vise alle data

Han forklarer også hvorfor:
.
»Man bekymrer sig mindre over over sikkerheden. Tidligere har det virket risikabelt at arbejde med HR-data eller styre udgifter igennem ens smartphone, men nu er det normalt, og vil i stigende grad være det.«

Han peger samtidig på, at kvaliteten af business apps er stigende, omend det har svært ved at følge med den udprægede brugervenlighed man finder i apps til forbrugere som Tinder og Instagram.

Udbyderne af apps skal være opmærksom på, at man som grundregel ikke skal stille alle data skal rådighed på smartphone apps, for det bliver simpelt for uoverskueligt, hvis der er alt for mange data på den lille skærm:

»Business apps bør være indrettet, så de underretter deres brugere om kritiske ting, som at deres server er gået ned, eller at der er vigtige papirer som skal håndteres.«

Aarhusiansk appudvikler oplever også vækst

Herhjemme er Business Developer & Partner, Kasper Thomsen, iDeal Development, enig i, at der er høj vækst inden for B2B apps. Men mange af dem er dog til internt brug og kan derfor ikke findes på App Store.

»Især effektivisering som er på agendaen. Det drejer sig ofte om at tage nogle langsommelige processer, som tidligere har kørt via papirform, som nu kan ordnes direkte fra en app-løsning,« siger han.

»Det geniale er, at man kan samle data sammen i app'en - den kan fungerer offline, så brugeren ikke får en dårlig oplevelse, når de er på et dårligt netværk, som man ofte vil få med en browserversion. Når der så er forbindelse igen, kan vi sende det tilbage til en server / backend system - ofte leveret direkte ind i kundens eget system.«

Eksempler på business apps i Danmark er

  • Seneco A/S - hvor der arbejdes på en løsning til styring af udendørs belysning for deres medarbejdere i marken.

  • AK Centralen A/S - hvor der arbejdes på en løsning for effektivisering af deres servicering af køleanlæg - det er et iPad værktøj til registrering af opgaver, når medarbejderen er på farten.

  • Sauer-Danfoss - salgsværktøj til præsentation af produkter i form af: Billeder, videoer, produktblade mm.

»Det handler i høj grad om, at de apps der udvikles i dag, bidrager positivt til den enkelte virksomheds organisation i form af effektivisering og enklere og mere præcis kommunikation. Den tid, hvor firmaer skulle have en app bare for at kunne sige, at man er med på app-vognen - den er fortid. Det skal give værdi for den enkelte virksomhed, før det kan betale sig at investere i en solid app-løsning,« siger Kasper Thomsen.

Spil og underholdning dominerer

På forbrugersiden, udgjorde spilapps næsten 30 procent af alle apps i 2008. Herefter udgjorde kategorien i årevis cirka 20 procent, men fra 2014 er det steget til 30 procent igen.

Underholdning udgjorde 20 procent af nye apps i app-æraens tidlige år. men er nu nede på 5 procent.

Apps i kategorien Mad & drikke var næsten ikke-eksisterende 2010-2013, men er siden vokset hvert år. Det er nu blevet helt almindeligt for mange at betale for kaffe og købe dagligvarer over mobilen.

I stigende grad er det blevet mere almindeligt at søge om realkreditlån, kontrollere elregning, og styre ens privatøkonomi over en app.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (1)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer