Cowi stadig blanke: Der går dage, før nationale test er klar igen

Leverandøren af de skandaleramte nationale test, Cowi, har på tredje døgn ikke kunnet løse problemet. Politikere raser, men løsningen er stadig ikke i sigte.

»Jeg må vende tilbage, når vi har noget nyt. Vi er ikke så sikre i problemløsningen, at vi kan melde noget ud endnu.«

Sådan lyder meldingen onsdag eftermiddag fra Cowi-direktør Knud Erik Christensen oven på tre dages fejlsøgning af lange svartider på den it-løsning, der kører de nationale test i Folkeskolen.

Trods krisemøder og en ihærdig indsats fra både Cowi og underleverandørerne @Ventures og CSC er det endnu ikke lykkedes at lokalisere årsagen til problemet, og så længe alt ikke kører helt efter bogen, har Skolestyrelsen besluttet at lade adgangen til systemet forblive lukket.

Og noget tyder på, at løsningen ikke er lige om hjørnet.

»Vi arbejder på at komme op at køre igen inden for 'dage'. For eksempel kan vi endnu ikke udelukke, at fejlen ikke er relateret til bookning af folkeskolens afgangsprøver,« siger Knud Erik Christensen og henviser til, at det ellers var den første mistanke, folkene bag fik.

Version2 har stillet en lang række spørgsmål af teknisk karakter til Cowi, der har lovet at svare hurtigst muligt. Dog fortæller Knud Erik Christensen, at løsningen af problemet har førsteprioritet.

»Vi er naturligvis rigtig kede af de gener, fejlen har medført for elever, lærere og forældre,« beklager Knud Erik Christensen.

Cowi er jo ikke først og fremmest kendt for at udvikle it-systemer. I lyset af de aktuelle problemer, hvordan vurderer du så jeres kompetence på det område?

»Vi har vurderet, at vi ville være kompetente til at løse opgaven, og Skolestyrelsen har valgt os ud fra samme vurdering.«

Hvordan vurderer du, I har løst opgaven?

»Det første gang i verden, at nogen laver en sådan løsning. Når der både er udvikling og innovation på spil, giver det naturligt en risiko. Men jeg må erkende, at det har været rigtig svært at løse projektet.«

Rettelse 14.32: Afsnit, der angav de nationale test og folkeskolens afgangsprøve til at være to uafhængige udbud og ordrer, slettet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Markus Hornum-Stenz

der er nogle ting som springer i øjnene:

1) Hvis det virkelig er sådan at Skolestyrelsen har bestilt et system til test af skoleelever, som ikke er prøvet lignende noget andet sted, så spørger man sig hvordan de har forholdt sig til risikoen for at skulle agere betatestere?

2) Det siger sig selv at udfordringen i systemet først og fremmest er at håndtere mange samtidige sessioner, et scenarie som altid er svært at teste på forhånd. Alligevel har man valgt at rulle ud på samtlige skoler i eet hug, ikke bare første gang, men også anden gang? Det krydser da vist grænsen fra modighed til dumdristighed....Den med at de er kede af de gener, fejlen har forårsaget, kommer i den kontekst til at lyde noget hult..rettidig omhu og alt det der

3) Har man ved projekter af denne størrelse ikke uvildig rådgivning indeover til at vurdere den valgte løsning? Det virker på mig som om at nogen med IT-arkitektur kompetence måske ville have kunnet forudse at Cowi og Skolestyrelsen ville komme på tynd is?

  • 0
  • 0
#4 Morten Hattesen

Så svært er det altså ikke at lave et system, der kan håndtere 15.000 samtidige brugere, med acceptable svartider.

Med mindre design og/eller implementering er mangelfuld p.g.a manglende viden/erfaring.

Og nej, det er heller ikke svært at teste (automatiseret) svartider ved mange samtidige brugere/login's. Det er hverdag for mange af os.

Jeg tror nærmere at problemerne skyldes, at Cowi ikke havde de nødvendige kompetencer/erfaring fra lignende opgaver, og ikke har ønsket at hyre kompetencerne ind før lokummet brændte, og det var for sent. Hvis arkitekturen/designet af systemet er mangelfuldt, kan man på kort tid ikke gøre meget andet end at kaste mere/hurtigere hardware på afviklingssystemerne, hvilket typisk ikke giver væsentligt bedre performance.

  • 0
  • 0
#6 Steen Thurah Berg Andersen

Som overskriften nævner, så bør test være en helt naturlig del af ethvert IT projekt, og jeg har svært ved at forestille mig, at man ikke har gennemført en omhyggelig test inden systemet blev lanceret.

Uden at kende noget nærmere til arkitekturen i løsningen, virker det umiddelbart at den er implementeret som server/client , hvor eleverne enten tilgår en separat session direkte via en browser, eller via en tynd klient (plug-in) i en browser.

Der findes et utal af værktøjer til at teste den slags løsninger med, uden at jeg skal gøre reklame for nogen af dem.

Det forbavsende er, at man endnu ikke kan pege på en del af løsningen, hvor man har isoleret problemet til.

  • 0
  • 0
#7 Niels Dybdahl

Det er desværre ikke det eneste tiltag i folkeskolen som bliver rullet ud over hele landet på en gang uden at være testet først. Der har været mange ændringer i hvad lærerne skulle undervise i uden at der har været afsat ekstra tid til at de kunne sætte sig ind i området og uden at der var udviklet og indkøbt undervisningsmaterialer til emnerne.

Jeg kan kun beskrive fremgangsmåden som amatøragtig. Man kan måske forsvare det hvis det kun gik ud over et par enkelte personer, men når tusindvis af skolelærere og hundredetusindevis af elever skal udsættes for det, så er det for dårligt.

Hvornår begynder politikerne at opføre sig professionelt og tager lærernes og elevernes arbejdstid alvorligt?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere