Coronavirus: Sådan bruger Udenrigsministeriet teleselskaberne til at hente danskere hjem fra udlandet

Illustration: YummyBuum | Bigstock
Teleselskaber kan se, hvilket land deres kunder befinder sig i, og den information er under corona-krisen blevet brugt til at sende sms’er til danskere udlandet på vegne af myndighederne. Det er inden for rammerne af GDPR, vurderer dansk ekspert.

Teleselskaberne ved, hvilket land deres kunder befinder sig i, fordi de modtager informationer om, hvilket netværk kundernes sim-kort er registreret på.

Den information er flere gange blevet benyttet til at målrette sms’er til relevante danskere under corona-krisen.

Læs også: Eksperter advarer: Corona-hjemmearbejde får os til at sænke paraderne og øger risikoen for hackerangreb

Teleselskabet 3’s netværksdirektør, Kim Christensen, oplyser, at Udenrigsministeriet flere gange har kontaktet virksomheden i takt med, at COVID-19 har spredt sig til flere lande.

»Vi sendte de første sms’er afsted den 4. marts til de af vores kunder, som befandt sig i Italien, og vi har også sendt specifikt til kunder i Kina, Sydkorea og Østrig i løbet af de seneste uger,« siger han.

»Og senest blev vi fredag og igen lørdag bedt om at kontakte alle kunder i udlandet.«

Læs også: Israel vil tracke corona-smittedes telefoner

Kim Christensen tilføjer, at teleselskabet står til rådighed for myndighederne under corona-krisen, og han glæder sig over, at teknologien kan være med til at bringe danskere hjem, inden de strander i udlandet.

»Samarbejdet (med Udenrigsministeriet, red.) har kørt godt, og vi kan se, at det har haft en positivt effekt, eftersom antallet af vores kunder i udlandet falder,« siger han.

Også direktør for teleselskabernes branchesamarbejde Teleindustrien, Jakob Willer, fortæller, at han er glad for, at teleselskaberne kan assistere Udenrigsministeriet.

Han maner til ro blandt dem, der frygter for, at deling af informationer om, hvilket land kunder befinder sig i, overtræder EU’s databeskyttelsesforordning, GDPR.

»Hele forudsætningen for, at et telenetværk kan fungere er, at teleselskaberne ved, hvor deres kunder er henne, så de kan dirigere trafikken det rigtige sted hen,« siger Jakob Willer.

»Det er helt naturligt, at vi hjælper myndigheder, og det er vi glade for at kunne. Vi har selvfølgelig også vurderet, om det er lovligt at gøre, og det er vores vurdering, at det er det,« siger han.

Den vurdering deles af advokat med speciale i GDPR, Catrine Søndergaard Byrne, fra advokatfirmaet Labora Legal.

»Selvom det er et nyt formål, så mener jeg, at det er sagligt og legitimt, og at der er tilstrækkelig behandlings-hjemmel,« siger hun og tilføjer, at videregivelsen af essentielt vigtige oplysninger til borgerne også kan ske med hjælp fra private aktører.

»Det stiller GDPR sig efter min opfattelse ikke som udgangspunkt i vejen for, hvis man vel at mærke sikrer sig, at de grundlæggende beskyttelseshensyn og principper respekteres,« siger Catrine Søndergaard Byrne.

»Men hvis oplysninger om, hvorvidt kunden befinder sig, eksempelvis i Marokko eller Kina, videregives til politiet, så vil det være et problem,« siger hun.

Læs også: Netcompany skal levere operativ it til politiet for 200 mio. kroner

Hun påpeger, at myndighederne har en forpligtelse over for borgerne om at oplyse omkring vigtige og akutte elementer i samfundet. Det kan for eksempel være beskeder om et forestående terrorangreb, militærkup, naturkatastrofer eller som i det aktuelle tilfælde en coronavirus-pandemi.

I en mail til Version2 oplyser Udenrigsministeret, at de arbejder »benhårdt« på at finde løsninger for at få danskerne hjem.

»Derfor samarbejder vi bl.a. med teleselskaber, da de i ekstraordinære situationer som disse kan være til hjælp, når vi skal have fat i potentielt strandede danskere i udlandet.«

»Udenrigsministeriet bruger løbende sikkerhedsgodkendte firmaer til rådgivning og teknisk assistance,« skriver Udenrigsministeriet, der ikke ønsker at oplyse om samarbejdspartnere eller andre specifikke løsninger ud fra »en sikkerhedsmæssig betragtning.«

Opdateret 19/3 kl. 9.54 med svar fra Udenrigsministeriet

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
David Kristensen

Jeg rejser en del i Ukraine - og har i den forbindelse anskaffet et ukrainsk simkort, som jeg også har i telefonen. Hver gang jeg krydser en grænse får jeg en sms fra det Ukrainske Udenrigsministerium med nyttige oplysninger som adresse og telefon til den Ukrainske Ambasade i Toldbodgade osv. Det er supersmart (for Ukraine og deres borgere). Kan ikke forstå vi ikke har noget tilsvarende

  • 5
  • 0
René Nielsen

Kan ikke forstå vi ikke har noget tilsvarende


Enig - det burde være lige til at have et script som checker for Udenrigsministeriets Rejsevejledninger og er det et problemområde, så udstede de relevante advarsler og kontaktadresser via en SMS (som ikke gemmes centralt).

Lige nu er det måske ikke relevant, men når situationen på et tidspunkt normaliseres, så kunne det være rart med den slags oplysninger og det må kunne laves uden at GDPR overtrædes - altså uden at oplysningerne gemmes centralt.

  • 3
  • 1
Niels Henriksen

Ja det er nemt at lave selv for et firma som ikke er teleselskab - problemet her er dog når man forespørger teleselskaberne om hvilket land en mobil er i så får man ikke de rigtige data. Det er kun teleselskaberne som vil ud med det info.

Jeg har prøvet at hente de data via HLR men de kommer ikke med de rigtige data :(

  • 2
  • 0
Brian Schmidt Pedersen

Er der virkelig ikke andre der tænker at dette hurtigt kan blive misbrugt af myndighederne?

Lige nu tænker vi at det er godt og smart fordi vi har en global krise.

Men nu har alle læst nok artikler om hvordan myndigheder kigger på borgers sociale medier for at se om de skulle være taget på ferie o.l. Dette er da det næste logiske skridt, som en borger ikke har nogen seriøs chance for at beskytte sig mod.

Den næste ulempe i denne forbindelse kommer også af hvor usikker den information er i grænseområderne, hvor man har set at telefoner nogen gange roamer.

En ting er at teleselskabet har adgang til disse data. En hel anden ting er at de data udleveres til tredje part, såsom myndigheder.

Anyway. Bekymrer mig ikke over det. Kan bare ikke lade være med at se hvordan dette kan misbruges.

  • 13
  • 2
Henning Wangerin

En ting er at teleselskabet har adgang til disse data. En hel anden ting er at de data udleveres til tredje part, såsom myndigheder.

Det er vel ikke noget problem at teleselskabet ( i dette tilfælde 3) sender besked ud til alle deres simkort som er i et givet land.

Det ville være noget andet hvor 3 oplyser alle telefon-numre som er i et givet land så en 3.part selv kan sende beskeden ud.

De (3) har i øvrigt ikke helt styr på hvor vi befinder os.
Selvom jeg opholder mig i DK i pæn afstand fra grænsen, modtog jeg i søndags en besked fra Oister på mit sekundære simkort, om hvad jeg skulle foretage mig.

/Henning

  • 4
  • 0
Henning Wangerin

Lige nu er det måske ikke relevant, men når situationen på et tidspunkt normaliseres, så kunne det være rart med den slags oplysninger og det må kunne laves uden at GDPR overtrædes - altså uden at oplysningerne gemmes centralt.

En sådan besked er vel ikke værre end den sms der dukker op (stort set) hver gang jeg krydser grænsen med prisinfo. Jeg far fået dem både fra TDC, 3 og Telenor, så de har alle et setup som checker når man krydser grænsen og (for det meste) sender besked.

/Henning

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere