Coronaproever.dk under pres: Ukendte problemer skaber timelange køer

Illustration: Screen Dump | Mads Lorenzen
Problemerne har stået på i flere dage, og det er endnu uvist, hvad der faktisk er galt.

Der er nu 15.533 foran dig i køen. Estimeret ventetid: 53 minutter.

Det var den besked, der mødte Version2, da vi undersøgte et af flere tip om problemer på den nationale coronatest-side coronaproever.dk. Det meste af dagen har der været mellem én og tre timers ventetid.

Læs også: Hver ottende corona-smittet bruger Smittestop-app

Når man endelig kommer ind på siden, sendes man konstant tilbage i systemet af timeouts og andre fejl-meddelelser.

Først i skrivende stund, hvor de fleste er på vej hjem fra arbejde eller ud for at hente børn, er stormen taget af, og siden fungerer igen som tiltænkt.

Har stået på i dagevis

Problemet har ellers stået på i dagevis. Allerede i fredags kunne Version2 konstatere lange køer, men intet i nærheden af problemerne, der har været med siden i dag.

Læs også: England forsøger endnu en gang at lancere en corona-app

Hvad end problemet konkret er, er det kun blevet værre siden i fredags.

Statens Seruminstitut, der driver siden, er ikke vendt tilbage i dag, og vi ved derfor endnu ikke, hvorfor man, trods konstant pres, ikke har skruet op for kapaciteten eller hvorfor det, måske, ikke kan lade sig gøre rent teknisk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (14)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jack nix

Sjovt at vi altid bliver rangeret som det "bedste" digitaliserede land i EU. Og på trods af det, kan vi ikke lave en simpel side til at bestille tid til en prøve.

Det må stå ringe til i andre lande.

  • 7
  • 3
#4 Sune Marcher

Er det endnu et site der bruger det elendige queue-it, i stedet for at have lavet en løsning der skalerer? Køsystem kan muligvis forsvares hvis man har noget gammelt juks det er for dyrt at omskrive, men til et nydesignet site?

SUK!

  • 8
  • 2
#7 Janus Nielsen

Det må stå ringe til i andre lande.

Det gør det skam også. Min fætter boede i USA for et par år siden, og skulle forny sit visum, og hans advokat ringede til ham med status. Advokaten var ret glad, da min fætter havde betale for fast-track løsningen, så han kunne faxe papirene, i stedet for at sende dem ind fysisk. Han var også ret træt af at han ikke kunne få sin bank til at betale regninger automatisk, så han skulle huske at betale husleje, strøm, telefon, og så videre hver måned.

  • 4
  • 0
#9 Morten Vinding

eller Dankort til en udlænding

A debit card.

Ahh HELT så simpelt er det bare ikke. Se fx.: https://taenk.dk/test-og-forbrugerliv/privatoekonomi-og-aftaler/betaling...

"Butikkerne betaler gebyrer for at modtage betalinger. Dankortet har faste, lave gebyrer bestemt ved lov. Ved internationale betalingskort er der intet loft over gebyrerne."

Og dét er en ret væsentlig forskel!

  • 7
  • 3
#10 Christian Nobel

Og dét er en ret væsentlig forskel!

Ja især fordi du udelader en stor det af historien, nemlig at man her i landet politisk har pålagt et loft for gebyrer, også for debit kort med et udenlandskklingende navn, hvis bare de er udstedt her i landet.

Der er intet unikt i Dankortet - det skulle da være at det er med til at vedligholde Nets' monopolstilling på betalingsterminaler, således at priserne for butikkerne bliver perverst meget højere, end hvis de dropper at tage mod Dankortet.

  • 5
  • 1
#11 Morten Vinding

Ja især fordi du udelader en stor det af historien, nemlig at man her i landet politisk har pålagt et loft for gebyrer, også for debit kort med et udenlandskklingende navn, hvis bare de er udstedt her i landet.

Hmm du udelader så at lave kildereferencer.

Jeg kan ingen steder se at der er lagt grænser for gebyret på Visa kort udsted i DK. Men det skal vel nok passe. Problemet er nok bare at mange af de kort vi bruger faktisk IKKE er udsted i DK (fx. Norwegian's Visa kort).

Uanset lofter osv. så siger alle kilder jeg har kunnet finde, at Dankortet er det billigste, for alle parter (forbrugeren indirekte fordi det er billigere for butikkerne).

  • 2
  • 3
#12 Christian Nobel

Jeg kan ingen steder se at der er lagt grænser for gebyret på Visa kort udsted i DK. Men det skal vel nok passe. Problemet er nok bare at mange af de kort vi bruger faktisk IKKE er udsted i DK (fx. Norwegian's Visa kort).

Det er en ren politisk betragning om hvad man vil beslutte der må lægges på af gebyrer - teknisk set er der intet unikt i Dankortet (man kan til nødt plædere for at der har været det rent historisk, bla. ud fra brugen af X.21, men der er altså løbet meget vand i åen siden, så den kan man ikke blive ved med at pudse glorien på).

Uanset lofter osv. så siger alle kilder jeg har kunnet finde, at Dankortet er det billigste, for alle parter (forbrugeren indirekte fordi det er billigere for butikkerne).

Det kan du slet ikke stille op så simpelt, for det afhænger helt af omsætning og antallet af årlige transaktioner, hvilken indløseraftale man kan opnå, etc. - for mange mindre forretninger kan det bedre betale sig helt at droppe Dankortet da man så kan undgå Nets' perverse skat på betalingsterminaler og finde langt billigere løsninger.

  • 5
  • 1
#13 Morten Vinding

Det er en ren politisk betragning om hvad man vil beslutte der må lægges på af gebyrer - teknisk set er der intet unikt i Dankortet (man kan til nødt plædere for at der har været det rent historisk, bla. ud fra brugen af X.21, men der er altså løbet meget vand i åen siden, så den kan man ikke blive ved med at pudse glorien på).

Jeg har såmænd heller ikke påstået at der var noget unikt teknisk ved Dankortet...

Det kan du slet ikke stille op så simpelt, for det afhænger helt af omsætning og antallet af årlige transaktioner, hvilken indløseraftale man kan opnå, etc. - for mange mindre forretninger kan det bedre betale sig helt at droppe Dankortet da man så kan undgå Nets' perverse skat på betalingsterminaler og finde langt billigere løsninger.

Det har du ganske givet ret i. Og den mulighed har de jo så heldigvis også. Jeg syntes dog jeg har set en del mindre virksomheder der startede med en iZettle terminal, men ret hurtigt har skiftet til en dankort terminal. Så jeg forstiller mig at Dankortet terminalerne, på trods af deres høje pris, hurtigt tjener sig hjem igen.

Personligt er jeg bedøvende ligeglad med hvad folk betaler med, jeg gider bare ikke (indirekte) betale de høje gebyrer til andres internationale kreditkort. Mange med div. former for payback ala Norwegian's cashpoint ol. De penge kommer jo et sted fra: gebyrer!

  • 0
  • 0
#14 Niels Madsen

Personligt er jeg bedøvende ligeglad med hvad folk betaler med, jeg gider bare ikke (indirekte) betale de høje gebyrer til andres internationale kreditkort. Mange med div. former for payback ala Norwegian's cashpoint ol. De penge kommer jo et sted fra: gebyrer!

Jeg er i princippet også ligeglad med hvad folk betaler med, bare jeg kan få lov til at betale med bankoverførsel eller kontanter.

Men når monopoler som for eksempel Ørsted eller Radius forsøger at tvinge mig til kun at betale med Dankort (som de dermed får fri adgang til at trække på som de vil, og derefter overlade mig til telefonkøen for at få eventuelle overfaktureringer tilbagebetalt), eller til at bruge Nets' Betalings Service som de så hver gang pålægger et gebyr på ca. 5 kr. (som ulovligt nok er mere end Nets' listepris), så vil jeg da trods alt foretrække at et eventuelt gebyr ender hos et udenlandsk firma i stedet.

Selv hvis jeg ikke sparer noget, så har jeg en bedre fornemmelse ved det frie valg, og at vide at gebyret trods alt ikke havner hos de samme danske monopol-gribbe som prøver at tvinge alle til at betale for at få lov til at betale for en ydelse de ikke kan vælge fra eller købe andetsteds.

  • 3
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere