Coop i kæmpe it-oprydning til 2,5 mia.: Nu skal 53 år gamle apps smides på porten

Illustration: Siigne Fiig
Dagligevarekæmpen Coop kører 800 batchjob hver nat - men ingen ved til bunds, hvad der foregår. Et nyt realtime-system baseret på SAP Hana er på vej ind hos Coop.

Dagligevarekæmpen Coop, der bl.a. omfatter Superbrugsen, Fakta og Irma, er i gang med en kæmpe udskiftning af koncernens it-systemer, som bl.a. vil betyde, at ældgamle applikationer på mainframe nu skal ud af vagten.

CIO og CTO, Morten Holm Christiansen,Coop viste på IT-Branchens Lederdøgn et slide over Coops nuværende it-arkitektur. Den skal udskiftes og forenkles over de kommende år. Illustration: H. Mølsted

Det fortalte CIO og CTO Morten Holm Christiansen, Coop, i et oplæg om det store projekt til 2,5 milliarder kroner på konferencen Lederdøgn, arrangeret af IT-Branchen i Nyborg i går, torsdag.

»Vores nuværende it er skabt i en anden tid. Vi har vores største apps kørende på mainframe. For tre år siden havde de guldbryllup, så de er altså 53 år gamle nu,« fortalte Morten Holm Christiansen om de allerældste dele af deres nuværende systemlandskab.

Udfordringen ved de gamle systemer er flere. Dels køres der 800 batchjob hver nat, men »ingen aner hvad de gør og ingen tør slukke for dem«, fortalte Morten Holm Christiansen.

Det vil sige, at databehandlingen af dagens aktiviteter altså er temmelig uoverskuelig. Det samme gælder systemlandskabet eller it-arkitekturen, hvor Morten Holm Christiansen viste et slide med en endog temmelig kompleks arkitekturoversigt over Coops legacy-systemer.

»Hvis der opstår en fejl, så er det ikke et spørgsmål om at kigge i dokumentationen for den findes selvfølgelig,« sagde Morten Holm Christiansen med tydelig ironi.

Plejehjem

At spørge de udviklere og arkitekter til råds, som i sin tid har stået for implementeringen af de gamle systemer, er heller ikke mulig – medmindre Coop tager ud og støver dem op på plejehjemmene.

»Vi har i dag en meget kompleks it-arkitektur. Der er ingen, der rigtig ved, hvordan det fungerer – og dem, der lavede det i sin tid, er her ikke mere,« sagde Morten Holm Christiansen.

Coop er i gang med at indføre et helt nyt SAP cloud-baseret it-system på baggrund af HANA-software, SAP for Retail, som giver virksomheder mulighed for at analysere på store mængder data i realtid. Ifølge CIO'en forventer man at gå live med SAP-systemet i starten af november.

Coop har ansat 40-45 specialister til at udvikle fremtidens it-systemer

For at finansiere projektet til 2,5 mia. kroner har Coop solgt et stort ejendomskompleks i Aarhus, og it-afdelingen er rykket ind på en tidligere gård, hvor de nye tanker om fremtidens digitalisering fostres.

»Her har vi ansat 40-45 it-specialister, som går rundt i shorts og sandaler. Og gården, der ligger en kilometer fra Coops hovedkvarter, er forsynet med fodboldspil og bordtennis,« fortalte Morten Holm Christiansen.

Der er flere mål med Coops digitale transformation. Dels skal den traditionelle – og dyre – ugentlige tilbudsavis erstattes af digitale produkter med individuelle tilbud på bl.a. app.

Kunderne skal også i stigende omfang selv stå for afregningen af indkøb frem for på et bånd hos en kassemedarbejder, og systemet med selv-scannere, som også kan bidrage med vejledning af kunderne, skal udbygges.

Kunderne mødes bl.a. med gamification-tiltag, som skal lokke folk ned i butikkerne.

CIO Morten Holm Christiansen fremviste fem overordnede mål med Coops store it-satsning. Illustration: H. Mølsted

Endelig – og ikke mindst – skal en lang række papirbaserede arbejdsgange erstattes af automatiserede eller digitale ditto.

It-direktøren i Coop medgav på Lederdøgnet dog, at gevinsterne af det store arbejde godt kunne tikke ind hurtigere:

»Når vi investerer så mange milliarder, nytter det ikke noget, hvis der går fem år, inden resultaterne begynder at dryppe ind. Vi skal være hurtige, og vi skal have hastigheden op – og det er helt klart en barriere,« sagde han.

Coop forventer i øvrigt også om nogle år at kunne kalde sig softwareleverandør. Selskabet er ifølge CIO’en i dialog med udenlandske retail-virksomheder med henblik på at sælge den software, som Coop har udviklet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (24)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Claus Bobjerg Juul

SAP for Retail, som giver virksomheder mulighed for at analysere på store mængder data i realtid.

Og gevinsterne skal komme hurtigt.

Det er en stor mundfuld, at både ændre kerne it, arbejdsgange, organisation og ændre kunde adfærd.

Jeg tvivler på at alle mål kan nås.

  • 2
  • 0
Ditlev Petersen

800 batchjobs uden kendt formål. Og 53 år gamle apps? Apps ligefrem? Smart drejeskivetelefon? Jeg ved godt, at app er en forkortelse for applikation, men de fleste lægger nu noget andet i ordet app end gamle batchjob.

Så er det godt, at man har fodboldSPILD.

  • 4
  • 1
Christian Nobel

Dels skal den traditionelle – og dyre – ugentlige tilbudsavis erstattes af digitale produkter med individuelle tilbud på bl.a. app.

Hvornår fatter "man" at HTML5 er opfundet.

Jeg gider ikke have en app for hver enkelt forretning, jeg måske kunne tænke mig at divertere, liggende og fylde op i min telefon - det kunne hurtigt blive 20-30-40 apps, og da de fleste (især halvinferiøre, som benytter sig af færdige frameworks med tonsvis af overhead) udviklere ikke kender begræsningens kunst, så bliver telefonen hurtigt fyldt op med bras.

I stedet for at lave en HTML5 løsning, så man bare kan nøjes med at bookmarke butikken.

Hvis vi nu lader være med at bruge eufenismen app, men kaldet det hvad det er, nemlig programmer, hvor mange installerer så lige et program fra hver eneste butik, og hvad har vi, på deres pc?

  • 19
  • 0
Denny Christensen

... af os tidligere medarbejdere er på plejehjem :-)

I spørger bare hvis I vil vide mere ... men det bliver uden sandaler og bordfodbold. Bare lige for at aflive de floskler...
Men helt uden dokumentation og intern viden er de nu ikke.

Men ellers er Coop ikke så meget anderledes end mange andre virksomheder med en fortid der i udstrækning ligner EDB/IT's - og det jeg hører om de nyere løsninger, så er Coop absolut på rette vej.

Spændende nyt om en tidliger arbejdsplads.

  • 4
  • 0
Christian Nobel

800 batchjobs uden kendt formål. Og 53 år gamle apps?

Tjae, hvor mange baggrundsprocesser kører der efterhånden på en almindelig PC som ingen efterhånden har overblikket over, og hvoraf nogle endda daterer sig temmelig lang tid tilbage?

Jeg synes faktisk det er positivt at Coop stiller sig op og er ærlige omkring det alle andre betragter som tys-tys, og det-taler-vi-ikke-om - man må så håbe de fortsætter den linje.

Måske har det direkte været Coops redning at de lige præcis ikke har været med "på beatet" og dermed har undgået nogle af de dårligdomme som firmaer der ubetinget er hoppet med på en usikker monokultur er blevet udsat for.

Hermed tænker jeg bla. på Demant, hvor man så efterfølgende skal have ondt af at deres overskud i år "kun" er på 2,3 mia, og hvor de intet vil bidrage til samfundet i form af teknisk information om hvad der er sket.

  • 9
  • 0
Torben Mogensen Blogger

en HTML5 løsning, så man bare kan nøjes med at bookmarke butikken.

Men så kan de jo ikke snage i din telefon! Det går virkelig ikke.

Forhåbentlig er de ikke helt så påtrængende som Facebook, hvor man hele tiden bliver bedt om at installere Facebook-appen, og hvor
man ikke kan læse beskeder i sin mobilbrowser, men bliver henvist til Messenger-appen. Man kan dog bede browseren om "almindelig webside", og så læse beskeder alligevel. Men den almindelige webside er formatteret til et ikke særligt mobilvenligt format.

  • 10
  • 0
Ditlev Petersen

Jeg skulle se åbningstider på en butik (ikke lige hos Coop), det kunne man kun på Facebook. Og da jeg ikke er på Facebook ... cyklede jeg 8 km længere til en butik, hvor jeg kunne se åbningstiderne.

For tiden kan man ikke se aflysninger m.v. på Letbanen på Midtrafiks hjemmeside. Brug en app eller Rejseplanen. Skiltene på mange af stationerne har sidst fungeret i august. Brug en app.

Vejen til Helvede er brolagt med apps. Men de er da glimrende til at skjule forsinkelser.

  • 12
  • 0
Christian Nobel

I kunne jo lige tjekke om de rent faktisk allerede har sådan en tilbudsavis....
Se f.eks. her: https://kvickly.dk/tilbudsavis/
Ingen login nødvendig.

Det er jeg sådan set godt klar over, og Coop skal i øvrigt have den ros at de ikke forfalder til de dybt tåbelige bladre pdf'er.

Men de er allerede begyndt med at have tilbud som man kun kan få via deres app, selv om man er Coop medlem - så de er ude på det jeg vil kalde et skråplan.
Så der er nogle tilbud jeg ikke benytter mig af.

Og registrerer mit medlemsnr når jeg køber. Så de ved rigtig meget om mig!

Men man må så også konstatere at de er rigtig dårlige (heldigvis) til at bruge data.
Det er f.eks. ikke nogen hemmelighed at jeg ikke spiser kød, men alligevel bliver jeg bombarderet med "personlige" mails fra Coop, hvor der er tilbud på kød, trods det jeg ikke har købt et eneste gram hos dem.

  • 5
  • 1
Povl Hansen

I øvrigt er jeg rigtig glad for min COOP app. Men nu lægger jeg også næsten alle mine dagligvarekøb hos dem. Og registrerer mit medlemsnr når jeg køber. Så de ved rigtig meget om mig!

Det er også en dejligt app, især det med af man ikke behøver af betale med kasse men kan skanne vare mens man går rundt i butikken, og så bare klikke på mobilpay når man nærmer sig kassekøen og forlade butikken, uden af bruge tid på kø :D

  • 1
  • 1
Ditlev Petersen

Det er også en dejligt app, især det med af man ikke behøver af betale med kasse men kan skanne vare mens man går rundt i butikken, og så bare klikke på mobilpay når man nærmer sig kassekøen og forlade butikken, uden af bruge tid på kø :D


Hvis man kan det, så kan butiksalarmen ikke være meget værd længere. Intet behov for russerposer. For hvordan skal man elektronisk se forskel på at du helt korrekt har skannet en rullesteg med din app. Og at en anden har lagt rullestegen uskannet ned blandt de skannede varer? Der kan ikke være nogen brikker og lignende, der skal deaktiveres ved kassen.

  • 0
  • 0
Ditlev Petersen

Nej, du er ikke den eneste. Vi grinede højt på arbejde i dag.

Jeg skal se, om jeg ikke kan købe en smartphone anno 1939. Den kunne endda betjenes næsten uden at bruge fingrene (der sad en operatør på centralen). De første mobiltelefoner blev lavet i USA lige før krigen. Men de krævede vist et automobil.

  • 0
  • 0
Chris Bagge

Der skrives "Dels køres der 800 batchjob hver nat, men »ingen aner hvad de gør".
Hvis man nu vil lave et nyt system, er det så ikke en rigtigt god ide at vide hvad man gør i dag? Bevares, 800 batch job er mange, men ikke u-overskueligt.
Måske kræver det at man køber nogle konsulenttimer hos nogle tidligere medarbejdere, og ja det kan godt være at de bliver lidt dyrere end da de sidst var ansat.
Det er ren og skær dovenskab ikke ikke at sikre sig at man ved hvad det eksisterende system gør, og gerne også hvorfor det gør det.
Der virker som om der er kommet en bølge med at "vi laver noget i den retning og prøver det" i stedet for at lave en ordentligt analyse.
Facebook er gået fra "move fast and break things" til "Move slowly and fix your sh_t".

  • 3
  • 0
Malthe Høj-Sunesen

Et af backoffice-programmerne da jeg arbejde i Kvickly i 2008-2010 var Boks2. Det var bygget i Java, og programmer bygget i Java har længe heddet 'apps'; helt tilbage til 80'erne brugte man det begreb. I dag er 'app' en term, som har overtaget både 'applikation' og 'program' mange steder.

  • 2
  • 0
Finn Christensen

..men »ingen aner hvad de gør og ingen tør slukke for dem«, fortalte Morten Holm Christiansen...
....
»Her har vi ansat 40-45 it-specialister, som går rundt i shorts og sandaler...
....
Kunderne skal også i stigende omfang selv stå for afregningen af indkøb frem for på et bånd...
....
Coop forventer i øvrigt også om nogle år at kunne kalde sig softwareleverandør...

Hvis det blot er endnu en salgsreklame fra endnu et marketing-rally uden indhold af mand uden større it-erfaring.... en tynd kop the.

SAP for Retail, som giver virksomheder mulighed for at analysere på store mængder data i realtid.
Og gevinsterne skal komme hurtigt.

Mon ikke kunderne ser samme en "alt på et bræt" hullet start, utallige vil klage og en ny variant af undskyldninger fra Brugsen lig den gamle "Vi er også gået over til EDB" :D

Brugsen har gennem et århundrede (~150 års bundfald) været "næsten" det sammen som stivheden og en ansættelse i den offentlig sektor. Hvordan vil de dog kunne omskole tusinder af ansattes hjerner+varner + utallige kunder i udkantsdanmark så hurtigt?

  • 1
  • 0
Gert Madsen

Det er også en dejligt app, især det med af man ikke behøver af betale med kasse men kan skanne vare mens man går rundt i butikken, og så bare klikke på mobilpay når man nærmer sig kassekøen og forlade butikken, uden af bruge tid på kø :D


Sparer du reelt noget tid, eller bruger du bare tiden undervejs rundt i butikken ?
I hvert fald forekommer det som noget langvarigt, når man skal have en vare fra køledisken, og der står nogen og blokerer med indkøbsvognen mens de fumler med mobiltelefonen og en vare de forsøger at skanne.

  • 3
  • 0
Sune Marcher

Kunderne skal også i stigende omfang selv stå for afregningen af indkøb frem for på et bånd hos en kassemedarbejder, og systemet med selv-scannere, som også kan bidrage med vejledning af kunderne, skal udbygges.

Det ser ud til at (afvejnigs?) standerne ved udgangen hverken har mulighed for scanning eller betaling, så begge dele skal gøres gennem COOP appen... det bliver så et rungende nej tak herfra. Jeg kan ikke stoppe dem fra at lave analyse samkørt på hash af mit dankortnummer, men de behøver sgu ikke få det koblet på en person-identitet.

Kunderne mødes bl.a. med gamification-tiltag, som skal lokke folk ned i butikkerne.

Og dét lyder som noget der kunne få mig til at overveje helt at holde mig fra COOP butikkerne.

  • 2
  • 0
Niels Madsen

"Jeg kan ikke stoppe dem fra at lave analyse samkørt på hash af mit dankortnummer, men de behøver sgu ikke få det koblet på en person-identitet"

-Men hvorfor ikke bare bruge kontanter? Det gør jeg, og forudsat at du ikke bor alt for langt fra en pengeautomat er det da super nemt. Så slipper man også for at banken ved hvor du handler, og for hvor meget.

Man er nød til at bruge sine rettigheder, ellers mister man dem. Det er næsten en borgerpligt. Use it or loose it.

  • 1
  • 0
Thomas Mardahl

Med den nuværende klimadebat, FNs 17 verdensmål og ambitioner om 70% reduktion i CO2 udledning inden 2030, kunne det være super interessant at høre om hvorledes man kWh og CO2 med i disse kæmpe projekter.

Det er estimeret at 20% af Danmarks energiforbrug i 2030 sker i Datacentrene (kilde Zetland.dk) så derfor er energieffektive løsninger i Datacentre et høj-aktuelt indsatsområde.

Nogen der har kendskab til om Coop og andre har dette med som beslutningsparametre i disse millardinvesteringeringer?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize