Coop får kritik af Datatilsynet for at opbevare overvågningsbilleder for længe
Coop Danmark får nu en påtale af Datatilsynet for ikke at slette optagelser med videokameraer efter 30 dage - som man ellers skal. Det fremgår af en ny afgørelse fra Datatilsynet.
Kritikken kommer efter at Datatilsynet har været på inspektion i fem Coop Danmark butikker i hovedstaden i marts sidste år, nemlig Brugsen på St. Kongensgade i København, Dagli’Brugsen på Islev Torv i Rødovre, Superbrugsen på Ålekistevej i Vanløse, Irma på Peter Bangs Vej Frederiksberg og Kvickly på Strandlodsvej også i København.
Her viste det sig, at butikken i Rødovre ikke lever op til reglen i Persondataloven om at optagelser fra tv-overvågning skal slettes efter 30 dage. Med mindre at billederne skal anvendes til en konkret sag.
»Datatilsynet finder den manglende efterlevelse af persondataloven for beklagelig,« lyder det i afgørelsen fra Datatilsynet.
Udover påtalen er Datatilsynet kommet med en række anbefalinger.
I forhold til administration af passwords anbefaler Datatilsynet, at Coop giver ansatte, der har adgang til billedoptagelserne, unikke adgangskoder, og at disse unikke adgangskoder 'udskiftes med passende intervaller' som det lyder.
I dag deler flere medarbejdere et password og det bliver ikke udskiftet med mindre der sker et jobskifte.
Forbudt at vise alle på udleverede optagelser
Desuden anbefales Coop, at de ansatte orienteres på skrift om at de er udsat for videoovervågning
»På denne måde vil Coop Danmark også bedre kunne dokumentere, at butikken har iagttaget sin oplysningspligt,« lyder det fra Datatilsynet.
Desuden anbefaler Datatilsynet, at Coop præciserer de interne regler for anmodninger om indsigt i tv-optagelser - en type anmodning, som Coop dog ikke har fået endnu.
Coop Danmark bør i politikken ifølge Datatilsynet præcisere, at den registrerede ikke må se optagelser af andre registrerede i forbindelse med imødekommelsen af en indsigtsanmodning.
»Coop Danmark skal således være opmærksom på, at eventuel ”overskudsinformation” skal slettes, før der gives indsigt,« lyder det.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.