Computerspil får en dobbelt så stor bid af dansk filmstøtte

6. november 2014 kl. 14:335
Computerspillene får fordoblet støtten fra Det Danske Filminstitut fra 20 til 40 millioner kroner i perioden 2015-2018.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Den nye aftale om filmstøtte er nu faldet på plads, og den er gode nyheder for danske spiludviklere. Støtten til danske computerspil bliver nemlig fordoblet fra 20 til 40 millioner kroner i perioden 2015 til 2018. Det oplyser Kulturministeriet ifølge en pressemeddelelse.

Computerspillene udgør dog stadig kun en lille del af puljen, som Det Danske Filminstitut skal fordele. I perioden er den samlede pulje ifølge aftalen nemlig 1,26 milliarder kroner. De 40 millioner er dog blot det minimumsbeløb, som Det Danske Filminstitut skal bruge på støtte til computerspil.

Det Danske Filminstitut skal desuden oprette et særligt spilkontor, som også skal være med til at opbygge et innovativt spilmiljø i Danmark i samarbejde med blandt andet Animationsværkstedet i Viborg og DADIU.

Ifølge aftalen skal støtteordningen til spil særligt styrkes i forhold til udvikling af spil til leg og læring med 'kulturelle kvaliteter'.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Aftalen pålægger også Det Danske Filminstitut at gå i dialog med Vækstfonden og andre investeringsfonde om, hvordan indsatsen bedre kan fungere i samspil med investeringsfondene, så spilprojekterne bedre kan tiltrække investeringer.

5 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
6. november 2014 kl. 22:13

Hvorfor skal computerspil have statsstøtte ? tiderne er ændret, og idag kan man crowdfunde sit spil. gak gak danmark, tilskud og støtte til alt.

5
7. november 2014 kl. 13:56

Umiddelbart kunne det kulturet set godt være en god ide at støtte computerspil, så den nordiske måde at formidle historier på ikke forsvinder helt fra dette medie?

De goder eksempler at trække frem i den forbindelse er Limbo og Amnesia, der begge har fået støtte og som begge kan noget andet med deres univers end de typiske AAA titler.

Men omvendt set er der også mange gode (udenlandske) titler, der ikke har fået støtte, som er mindst lige så unikke og formstærke i deres formidling, hvis ikke mere (To The Moon, The Vanishing of Ethan Carter), så det er ikke helt sort/hvidt.

3
6. november 2014 kl. 20:17

Er jeg den eneste der er en smule bekymret over at det er Det Danske Filminstitut der skal stå for at uddele de penge? Er der reelt brug for spillet Festen: Mega Hard - Ultimate Collectors Edition?

2
6. november 2014 kl. 15:20

Go Go full-on støtte til beta dwarf - forced ^^ måske endelige en dansk kandidat til at opnå hvad vi ikke har gjort siden hitman imho ^^ { http://imgur.com/gallery/yacucU1 }

1
6. november 2014 kl. 15:00
  1. Folk spiller computerspil online
  2. Internetudbyderne tjener styrtende på at folk spiller computerspil online
  3. En infinitesimal fraktion af spil spillet online udviklet med filmstøtte fra det Danske Filminstitut
  4. Dansk Film fattes penge, internetudbyderne er ikke deres sociale og kulturelle ansvar vågent, gib monies now plox