Computeren får grønt lys som ansvarlig chauffør i Googles selvkørende biler

Den første udgave af Googles selvkørende bil. Google har sat sig som mål at designe en bil, der slet ikke kan betjenes af mennesker.
Bremsepedaler kan stadig give problemer med at gøre biler uden menneskelig chauffør helt lovlig på landevejene.

De amerikanske myndigheder siger nu god for, at det er computeren, der har ansvaret for kørslen, når Google tester de næste versioner af selvkørende biler. Det skriver Reuters.

Hidtil har der skullet være en menneskelig chauffør, som var ansvarlig, selvom det var computeren der styrede bilen. Nu giver National Highway Traffic Safety Agency imidlertid Google tilladelse til, at computeren kan være den ansvarlige chauffør.

Under de første test på landevejen med selvkørende biler har det været et krav, at et menneske skulle kunne gribe ind. Men i takt med at bilerne bliver bedre til at køre uden menneskelig indgriben, så er muligheden for, at et menneske kan betjene rat og pedaler, faktisk mere en risiko for ulykker, mener Google.

Et menneske kan således reagere uhensigtsmæssigt i en faresituation, hvor computeren ville klare sig bedre uden indgriben.

Aktuatorer styres af computeren

Det får Google og andre af de talrige firmaer, der arbejder på selvkørende biler, nu mulighed for at afprøve. Der er dog fortsat behov for omfattende regelændringer, før en bil helt uden menneskelig adgang til betjening af køretøjet kan slippes løs på vejene.

Ifølge myndighederne er flere af de sikkerhedskrav, der stilles til biler, der skal køre på de amerikanske veje, knyttet til sikkerhedsudstyr, der betjenes af mennesker.

Det gælder eksempelvis krav om bremsepedaler, der betjenes med foden. For en selvkørende bil kan det klares med mekaniske aktuatorer, som styres af computeren. Det vil dog være mere praktisk at koble computeren direkte til bremsesystemet. Et andet eksempel kan ifølge Reuters være advarselslamper om lavt dæktryk, som er et lovkrav i USA, hvor det vil være nødvendigt i stedet at finde en måde at sikre, at computeren får besked om problemet. Det vil skulle udformes på en måde, så det kan verificeres, når køretøjet skal godkendes.

Følg forløbet

Kommentarer (16)

Johnnie Hougaard Nielsen

Når selvkørende biler bliver almindelige, vil mange indehavere af kørekort få så lidt rutine i at køre, at de ikke længere vil være i stand til at føre køretøjet på betryggende vis. Den logiske konsekvens må blive at kørekort ikke er påkrævet for at blive kørt af en selvkørende bil.

Henrik Eriksen

Det er ikke så længe siden det blev spået, at om et eller andet antal år vil det simpelthen ikke være lovligt for et menneske at føre en personbil eller last- eller varevogn.

Arbejdsmaskiner har det nok lidt længere udsigter med, men hvorfor ikke?

Max Jakobsen

Må man så køre i beruset tilstand da man jo ikke selv kører bilen. Hvis ja, hvem får så skylden hvis den kører galt.?

Finn Aarup Nielsen

Jeg gad vide om ikke der på en eller anden måde skal være muligt at tvinge bilen. En person der vil generer en selvkørende bil eller bus kan stille sig hen foran den, hvorefter bilen "går i stå", - en metode til "red light robbery". Måske vil bilens videoovervågning afskrække.

Klaus Lund Sørensen

Gætter på, at bilen er online.. ?

Hvis man skal tage sikkerheden seriøst, må det være et krav, at det fysisk er umuligt, at overtage kontrollen med bilen, uanset hvor dygtig man er til at hacke sig ind i den.

Specielt når man fjerner bremsepedalen, hvad er det så der skal forhindre terrorister og psykopater i, en dag at hacke og dræbe tusindvis af mennesker fra et tastetur.

Det lyder helt forrykt, at man fjerner muligheden for menneskelig indgriben.!

lasse øksbro

Måske skulle google overveje at gå ind i taxa branchen
Hvor man bealer men google wallet efter turen
Betaler passageren ikke, bliver bilen låst, indtil pengene er modtager, eller politiet har hentet passageren
Stemmer beløbet ikke, skal man kunne kontakte google support, eller politiet

Johnnie Hougaard Nielsen

Må man så køre i beruset tilstand da man jo ikke selv kører bilen. Hvis ja, hvem får så skylden hvis den kører galt.?

Sidste meldinger fra Google (ligesom fra andre der arbejder på selvkørende biler) er at de tager ansvaret for at fx software fejl forårsager ulykker. Det kan jo heller ikke være et personligt ansvar for en som sidder på et sæde i bilen (som fx en ejer) hvis bilen pludselig gør noget meget dumt.

Der kan måske komme grænsetilfælde med nogen som hellere ville have haft en anden vurdering i ekstreme situationer, som "hellere køre ind i en barnevogn end en mur", men det tror jeg vil være meget sjældne tilfælde, når grundtanken er at selvkørende biler ikke deler alt for mange menneskelige køreres problemer med uopmærksomhed, usikkerhed og rådden kørsel.

Som tidligere nævnt mener jeg at det er uundgåeligt at der ikke skal kørekort til i en selvkørende bil, og dermed heller ikke noget menneske i bilen med ansvar for hvad der sker. Deriblandt fulde, sovende, børn, arbejdende, samt handicappede som fx blinde.

Bent Jensen

"en metode til "red light robbery"
Ja med billeder af ens færden før og efter, meget god billede af en fra HD videokamera på bilen, samt en direkte anmeldelse og alarm via net og andre biler i området ?

Sådan hvis der kommer en bus med beruset fodboldfan der lige har tabt, køreren i en førerløs bus bagved den røvet. :-)

Ole Tange Blogger

Måske skulle google overveje at gå ind i taxa branchen


Det tror jeg roligt du kan forvente at de gør.

Men selvkørende biler er kun starten. Vi kommer til at se et markant andet arbejdsliv. Kortfilmen "Humans need not apply" opsamler status idag og giver et fremtidsperspektiv, som jeg ikke har kunnet finde fejl i. Perspektivet kan groft sagt opsummeres til, at alle undtagen IT-folk bliver arbejdsløse. Det burde arbejdsmarkedet allerede idag indrette sig på.

https://www.youtube.com/watch?v=7Pq-S557XQU

Christian Nobel

Perspektivet kan groft sagt opsummeres til, at alle undtagen IT-folk bliver arbejdsløse. Det burde arbejdsmarkedet allerede idag indrette sig på.

Det er ikke så meget arbejdsmarkedet der skal indrette sig på det, men mere skattesystemet.

For ca. 30 år siden ejede den rigeste 1% ca. en trediedel af verdens samlede værdier, og stik mod forventet ejer de nu over halvdelen, og der er intet der ser ud til at bremse den tendens.

Og den udvikling der er i gang vil gøre dette forhold meget, meget værre, så middelalderen vil fremstå som et socialistisk nirvana i forhold til.

Det er tvingende nødvendigt at man allerede nu begynder at indrette fremtidens skattesystem så det passer til den nye virkelighed, ellers er det helt sikkert at vi vil se et kollaps, med efterfølgende krige og elendighed til følge - det vil nok være meget smart at lære nogle helt banale færdigheder, så som dyrkning af roer og lignende.

Johnnie Hougaard Nielsen

Betaler passageren ikke, bliver bilen låst, indtil pengene er modtager, eller politiet har hentet passageren

På det praktiske plan må løsningen blive tilsvarende som ved tankning af benzin, at betalingen skal godkendes ved turens start. Det kræver selvfølgelig en vis tillid til at operatøren ikke blot opfinder et fiktivt beløb.

Afhængig af hvordan prisen udregnes, kunne forbrugeren få en pris før turen startes.

Det ville give en hulens masse støj, og sandsynlige retssager, hvis dørene er låst. Der kunne være god grund til at kunne forlade køretøjet med ekstremt kort varsel.

Johnnie Hougaard Nielsen

Det er nu et stærkt ord at kalde den buletur for en "ulykke".

Der er jo ingen som forventer at selvkørende biler er 100% fejlfri. Men allerede her på prototypestadiet har Google opnået så mange kilometer (over 2.2 mio) uden at forårsage uheld, at de færreste mennesker står sig godt ved en sammenligning. Og de har (selvfølgelig) rettet for yderligere at mindske risikoen.

Anne-Marie Krogsbøll

... ser ikke ens på spørgsmålet om etik.

Nu er resultatet af Informations spørgeskemaundersøgelse af læsernes holdninger til de etiske valg i forbindelse med selvkørende biler, kommet: https://www.information.dk/indland/2016/04/ansvar-klar-give-selvkoerende...

Af en eller anden grund mener bilproducenterne i følge artiklen ikke, at de etiske dilemmaer er så væsentlige. Det kan jo undre - de kan jo ikke undgå at skulle tage stilling til, hvad bilerne skal kodes med. Ønsker de blot ikke, at nogen skal blande sig i deres algoritmer?

I så fald, så bliver det vel i praksis bilproducenterne, der skriver loven? Er det rimeligt?

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen