Computeren får grønt lys som ansvarlig chauffør i Googles selvkørende biler
De amerikanske myndigheder siger nu god for, at det er computeren, der har ansvaret for kørslen, når Google tester de næste versioner af selvkørende biler. Det skriver Reuters.
Hidtil har der skullet være en menneskelig chauffør, som var ansvarlig, selvom det var computeren der styrede bilen. Nu giver National Highway Traffic Safety Agency imidlertid Google tilladelse til, at computeren kan være den ansvarlige chauffør.
Under de første test på landevejen med selvkørende biler har det været et krav, at et menneske skulle kunne gribe ind. Men i takt med at bilerne bliver bedre til at køre uden menneskelig indgriben, så er muligheden for, at et menneske kan betjene rat og pedaler, faktisk mere en risiko for ulykker, mener Google.
Et menneske kan således reagere uhensigtsmæssigt i en faresituation, hvor computeren ville klare sig bedre uden indgriben.
Aktuatorer styres af computeren
Det får Google og andre af de talrige firmaer, der arbejder på selvkørende biler, nu mulighed for at afprøve. Der er dog fortsat behov for omfattende regelændringer, før en bil helt uden menneskelig adgang til betjening af køretøjet kan slippes løs på vejene.
Ifølge myndighederne er flere af de sikkerhedskrav, der stilles til biler, der skal køre på de amerikanske veje, knyttet til sikkerhedsudstyr, der betjenes af mennesker.
Det gælder eksempelvis krav om bremsepedaler, der betjenes med foden. For en selvkørende bil kan det klares med mekaniske aktuatorer, som styres af computeren. Det vil dog være mere praktisk at koble computeren direkte til bremsesystemet. Et andet eksempel kan ifølge Reuters være advarselslamper om lavt dæktryk, som er et lovkrav i USA, hvor det vil være nødvendigt i stedet at finde en måde at sikre, at computeren får besked om problemet. Det vil skulle udformes på en måde, så det kan verificeres, når køretøjet skal godkendes.
