Computer slog menneske i kinesisk brætspil

Et Google-program, der mestrer det komplekse kinesiske brætspil Go, vandt i går den første runde mod verdensmesteren, den 33-årige sydkoreaner Lee Sedol. Sejren markerer en væsentlig udvikling i kunstig intelligens.

Da den aserbajdsjanske verdensmester i skak, Garry Kasparov, for snart 20 år siden tabte til IBM-computeren Deep Blue, var det lidt af en sensation.

I går morges måtte sydkoreanske Lee Sedol på menneskehedens vegne igen se sig slået af en computer. Denne gang til Google-programmet AlphaGo og ikke i skak, men i brætspillet Go – et 2.000 år gammelt kinesisk spil, der betegnes som et af de mest avancerede i verden. Det skriver CNN og flere andre medier.

I spillet skiftes to spillere med at placere sorte og hvide sten på et kvadrat bestående af 19x19 felter. Man vinder ved at få kontrol over brættet ved at omringe modstanderens sten. Et spil kan vare i adskillige timer og kræver helt andre færdigheder end for eksempel skak og backgammon.

Faktisk findes der flere kombinationsmuligheder i spillet, end der findes atomer i universet. Af samme grund regnes Go som lidt af en svendeprøve, når færdigheder i refleksion skal testes menneske og maskine imellem.

»Som spil handler Go mere om intuition og føling end om ren kalkulation, hvilket gør det ekstra svært for en computer at mestre,« siger Demis Hassabis, udviklingschefen bag Google DeepMind, der har udviklet AlphaGo-programmet.

Stadig mulighed for revanche

Oprindeligt købte Google Deepmind i 2014 for at klæde sig på til den hastige udvikling inden for kunstig intelligens.

Faktisk har det taget flere årtiers udviklingsarbejde at få algoritmerne optimeret til det niveau af abstrakt tænkning, som Go kræver. Indtil for nylig har Go-computere kun kunnet konkurrere med mindre garvede menneskelige spillere.

Med tiden regner Google med at dele af AlphaGos system kan finde anvendelse uden for brætspillets verden.

Den sydkoreanske verdensmester skal nu spille yderligere fire kampe mod Google-programmet, før den endelige vinder kåres. Det næste spil løber af stablen den 15. marts og bliver livestreamet fra DeepMinds egen Youtube-kanal.

Kommentarer (2)

Michael Aggerholm

"The scary thing is that...seeing that experts were baffled at how Deep Mind actually won the game. During the match many expected it to lose as it was doing some weird moves, but in the end they turned out to be crucial in its victory. Now they are saying that Deepmind is playing in a way beyond human comprehension."

"What is shocking is that AlphaGo made many mistakes and there were no event to recover from those mistakes but later it was found out that AlphaGo just won. No one knows why the game was lost."

A caster from BadukTV, "I can't figure out the process of losing. AlphaGo made moves that were unimaginable for human."

A caster from SBS, "I cannot know why and how the game is lost."

"I heard Google received the win from AlphaGo before 30 minutes of the game ends."

"AlphaGo intentionally made losing moves, if these were intended, human cannot win AlphaGo."

"AlphaGo made a game changer(gamble) and Lee surprised. The move was not that special but Lee went under a delusion that there must be something behind this supercomputer's calculation."

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen