Coloplast sender BI i skyen: Drop teorierne, og prøv det af

Illustration: Coloplast
Overgang til sky er godt for både performance og økonomi, mener BI-chef.

Efter mere end ti år med on-premise BI sender Coloplast nu data i skyen. Med modernisering bliver selskabet samtidig klar til at tage mere avanceret dataanalyse i brug, når behovet opstår, fortæller business intelligence director i Coloplast Anders Reinhardt.

Skyen giver fordele for Coloplast på både skalerbarhed og bundlinje, siger han.

»Coloplast har vokset meget de seneste år, og vi regner fortsat med at vokse, og det betyder at skalerbarhed bliver rigtig vigtig,« siger Anders Reinhardt.

»Vi har også fokus på at være omkostningseffektive. Og der må man sige, at hvis man skal op i noget stort, så er priserne på cloud BI meget billigere end on-premise BI. Så der er mulighed for at gøre noget godt for økonomien.«

Anders Reinhardt anbefaler, at man slipper sin frygt for at gå i skyen og prøver det af.

»Det, vi har erkendt i denne her proces, er, at det handler om at prøve det af, frem for at teoretisere,« forklarer han.

En stor kasse med data

Fordelene med skyen er dog ikke den eneste drivkraft bag BI-moderniseringen. Den gamle platform – der er bygget på IBM DB2 og IBM Cognos – har over 20.000 rapporter, der ikke ligger i nogen god struktur, og den oplevede brugervenlighed på den aldrende platform er for nedadgående, konstaterer Anders Reinhardt.

»Vi er faldet lidt ned i den fælde, som også fange mange andre, hvor man bygger en stor kasse til data og udstiller den, frem for at bygge mange små. Det er hurtigere, men det overloader mange af vores brugere med alt for meget data,« siger han.

Den gamle platform har desuden et performance-issue, og en governance-model, der ikke er fulgt med tiden, fortæller Anders Reinhardt.

»De beslutninger vi har truffet om platformen, er 10-15 år gamle og har ikke rigtig fulgt med organisationen. De afspejler i højere grad en tid, der var, end den tid, der er.«

Behov for transparens

Summen af alt det er, at brugeren får en ret lav oplevelse af brugervenlighed, siger BI-chefen.

»Det driver en kultur, hvor rapporter sendes ud som flade PDF'er, og vi ikke kan måle på, hvor meget de bliver brugt. Og hvor platformen primært bruges til at dumpe data ud og arbejde med det i Excel.«

Ingen af delene er specielt hensigtsmæssige, når det handler om transparens og datasikkerhed, bemærker Anders Reinhardt.

»Vi er nødt til at have transparens – ikke mindst for at holde vores løsninger valide over tid. Men det kræver altså, at vi kan se, hvad folk laver, og det kan vi ikke, hvis de arbejder uden for systemet frem for i systemet,« konstaterer han.

Fremtidssikring med data lake

Coloplast hentede et ekstern konsulenthus ind til at hjælpe med at kigge på trends på markedet for BI-platformen og lavede interne interviews for at afdække behovene.

Markedet er efterhånden ekstremt bredt, men nogle beslutninger var nemme at træffe, fortæller Anders Reinhardt. For eksempel udelukkede BI-holdet hurtigt den ellers store spiller SAP, fordi Coloplast ikke har nogen SAP-teknologi.

Mange mindre spillere på markedet blev taget ud af opløbet, fordi de ikke leverer en end-to-end stack, men kun en komponent.

I sidste ende lavede Coloplast to små proof-of-concepts for at se miljøer i praksis og endte med en Microsoft-løsning. Coloplast har allerede Office 365 og Azure i huset, og i det nye projekt har selskabet opsat en data lake, en sql-database, Analysis Services og Power BI oven på.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere