CMS-ekspert raser over Umbraco-kaos: Fuldstændig uhørt

Aflivningen af ny version af dansk open source-CMS er fuldstændig uhørt, og holdet bag står tilbage med et troværdighedsproblem. Det mener CMS-eksperten Janus Boye, der kalder situationen for Umbracos alvorligste krise nogensinde.

En klog og modig beslutning, som falder på det rigtige tidspunkt.

Sådan lød flere reaktioner onsdag på nyheden om, at udviklingen version 5 af det danske open source-CMS Umbraco droppes blot få måneder efter lanceringen.

Læs også: Dansk udvikler: Rigtigt at droppe Umbraco v5 nu

Men det er ikke alle, der kvitterer med opbakning og rosende ord.

Den danske web- og CMS-rådgiver Janus Boye har ganske enkelt aldrig oplevet noget lignende i de 15 år, han har beskæftiget sig med branchen.

»Det er fuldstændig uhørt. Jeg forstår simpelthen ikke, at man kan frigive en ny version og så fortryde det kort tid efter. Der må virkelig være basis for noget selvransagelse hos Umbraco,« siger Janus Boye til Version2.

Umbraco-stifter Niels Hartvig fortalte onsdag Version2 om baggrunden for at gøre en ende på den videre udvikling af Umbraco v5.

Helt kort var Umbraco v5 blevet alt for kompliceret at bruge for kernemålgruppen af webudviklere. Content management-systemet var selv blevet til det monster, som Umbraco-projektet oprindeligt var sat i søen for at bekæmpe.

Nu satses der i stedet på at føre nogle af guldkornene fra Umbraco v5 - for eksempel brugen af designmønsteret Model View Controller, MVC - tilbage til Umbraco v4.

Læs også: Umbraco skrotter 4 måneder gammelt CMS

Også publikum på Umbraco-konferencen Codegarden 2012 fik onsdag i en åbenhjertig keynote fra Niels Hartvig et ærligt indblik i, hvorfor Umbraco v5 endte galt.

Men trods åbenheden omkring beslutningen står Umbraco og Niels Hartvig stadig tilbage med et kæmpe troværdighedsproblem, mener Janus Boye.

»Samlet set er der jo ikke ret mange, der har været med til Codegarden eller set Niels Hartvigs keynote på nettet. Kunderne sammenligner udelukkende med konkurrerende CMS'er, og fra kundevinklen skaber det her jo en enorm usikkerhed. Og lige så alvorligt skaber det enorm usikkerhed i partnernetværket, som har investeret tid og penge i at lære Umbraco v5 at kende,« siger Janus Boye til Version2.

»De må da virkelige fryde sig hos de andre open source-CMS'er som Drupal, Typo3 og Wordpress,« siger han.

Janus Boye påpeger, at en del kunder formentlig har tøvet med at sætte gang i nye web-projekter på Umbraco v4 og i stedet ventet på Umbraco v5 og dermed har spildt tiden.

De står nu oven i købet tilbage med en usikkerhed om, hvad der skal ske med Umbraco v4, vurderer han.

Men er det ikke prisværdigt, at Umbraco-folkene trods alt går ud nu og indrømmer, at version 5 er slået fejl, før alt for mange kunder sætter gang i nye projekter?

»Al omtalen i går (onsdag, red.) gik jo på, hvor modigt det var af Niels Hartvig og holdet bag at droppe Umbraco v5 nu. Og jeg kan godt være enig i, at det er modigt gjort,« siger Janus Boye til Version2.

»Men fokus ligger et forkert sted. De har frigivet en version, som de ikke kan stå inde for. Det kunne de have kommet i tanker om meget tidligere. Du kan ikke bare få babyen og så sige, at nu slår vi den ihjel og laver en ny senere. Umbraco er gået fra et være et projekt i Niels Hartvigs kælder og til nu at være et CMS, der bruges ikke bare af små og mellemstore firmaer, men af rigtig store firmaer verden over. Din hjemmeside er gået fra at være en brochure på strøm til at være en vigtig del af forretningen. Du kan da ikke basere din forretning på en platform, der bliver styret på den måde,« siger Janus Boye til Version2.

»Det her er den alvorligste krise for Umbraco indtil videre,« siger han.

Umbraco er baseret på Microsofts ASP.NET-platform og bruges på verdensplan blandt andet af medievirksomheder som BBC, Fox og Wired.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (18)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Mikael Ibsen

at have haft Vagn Aage Jeppesen (Disamatic) som professor på DTH i 60'erne. Han holdt ikke mange forelæsniger i løbet af året, det måtte svendene klare, men en af de få jeg oplevede, den store Juleforelæsning, vil jeg aldrig glemme. Her belærte han os om produkters komplexitet, contra det marked de skal servicere. Han sagde, stærkt forenklet: Lad marketingafdelingen finde ud af, hvordan produktet skal se ud, så det passer til markedet. Giv det så til konstruktionsafdelingen - OG FYR DEN ELENDIGE INGENIØR, SOM VOVER AT KOMME SÅ MEGET SOM EEN ENESTE KNAP ELLER HÅNDTAG MERE PÅ, END MARKETINGSAFDELINGEN DEFINEREDE. Og det princip gælder jo nok stadigvæk, selvom det efterhånden synes temmelig glemt - eller i det det mindste overset. Vi designer for kunderne - og ikke for at please vores egen trang til bravour og selvforherligelse. Eller gør vi ?

  • 5
  • 5
Brian Jacobsen

»De må da virkelige fryde sig hos de andre open source-CMS'er som Drupal, Typo3 og Wordpress,« siger han.

Dét tror jeg ikke de gør. Hvis man skal have den negative hat på (som Janus Boye), så rammer det her ikke kun Umbraco, men er en (ubetydelig) ridse i hele Open Source forretningsmodellen.

Det kan ikke vare længe før der kommer nogen fra SiteCore og andre kommercielle CMS'er og - med på hånden på hjertet - siger at det kunne aldrig ske med et kommercielt CMS - Ama'r!

Det er bare for Umbraco at klø på og blive ved med at være åbne, også om de uheldige ting.

  • 9
  • 1
Kasper Sørensen

Det synes jeg lyder som en helt åndsvag bureaukratisk måde at se verdenen på. Jotak, der er mange ingeniører som måske finder størst glæde ved at implementere noget avanceret funktionalitet, men der er godt nok også mange som virkelig har forstået kundebehovene og problemstillingerne ude i virkeligheden. Tilsvarende er der forfærdeligt mange marketingfolk som ikke bekymrer sig særligt meget om hvordan et produkt fungerer i praksis, men er mere bekymret om at kunne "checke" diverse features af og sørge for at det hele ser pænt ud i reklamematerialet. Begge disse perspektiver skal høres og være med til at gøre et produkt godt SAMLET set.

Men derudover er jeg ikke sikker på at det er dét der er gået galt i Umbraco her? Det lyder lidt som om at de har valgt at skrive mere eller mindre HELE Umbraco om i v.5. Det indebærer jo enorme risici og det er ikke kun for ingeniørernes side at der er et ansvar dér.

  • 14
  • 0
Frithiof Andreas Jensen

Vi designer for kunderne -

Det er en dårlig ide:

Hvis ikke dine produkter först og fremmest er en lösning på virksomhedens og/eller investorernes problemer, f.ex. problemet med at tjene penge nok til at betale regningerne uden at arbejde sig ihjel med 80 timer om ugen til McD timelön, så har man hverken en forretning eller et job ret länge!

Kunder er et nödvendigt onde, de skal have så lidt som muligt, så dyrt som muligt, med så lidt besvär som muligt.

  • 0
  • 12
Mikael Ibsen
  • principielt rigtigt, men læs det som en metafor over forskellen på professionelt design - og hybrider af hobbylignende interesser.

Og programmører har altså en professionel svaghed her - hvis man kan, så skal man også - indtil virkeligheden belærer en om noget andet.

  • 0
  • 0
Robert Larsen

Der vil altid være flere måder at gøre tingene på, og marketing beder sjældent om at få håndtag til at måle performance...dem smider jeg stort set altid ind her og der, for så kan jeg se, hvorfor tingene ikke performer, som jeg (og marketing) ønsker, og når jeg har en anden løsning, kan jeg se, om det er en forbedring.

Så jeg er enig med Kasper Sørensen...marketing kan ikke se det fulde billede.

  • 0
  • 0
Anonym

"Designed by marketing". Yeah, that'll work.

Jeg vil give Mikael lidt ret. Udviklerne er ofte langt væk fra kunden, og det giver rig mulighed for at der bliver udviklet til venstre hvor kunden i grunden helst ville til højre. Produktets udformning bør ske i tæt kontakt med kunden/brugeren og ikke bare være noget vi udviklere bare sidder og nørder med i forventning at det rammer meget præcist.

Salg/marketings afdelingen er typisk blandt de afdelinger der ofte har den tætteste kontakt med kunden/brugeren og derfor kan det give rigtig god mening at have designfasen tæt på den afdeling og ikke kun i udviklingsafdelingen. Så må udviklingsafdelingen bare sørge for at klæde salg/marketing godt nok på til ikke at love for meget.

Tilbage til version 5: Jeg syntes også at det er et uheldigt signal at sende ud at man dropper en version og går tilbage til en tidligere, så burde man hellere se af at få version 5.5 til være en ny version (i en fart) der får rettet de fejl der var i 5.0 PR mæssigt ser det ikke godt ud, selv om det ud fra et udviklingsmæssigt synspunkt (måske) var fornuftigt at trække i bremsen, og i den betragtning vil jeg give J. Boye ret.

  • 2
  • 1
Mikael Ibsen
  • og det synes jeg stadig, jeg er i denne henseende. Prof. Jeppesen havde vist også en vis succes med Disamatic - må man jo nok sige - selvom det er mange år siden. Der er intet i vejen for at indbygge hensigtsmæssige service- eller performancefunktioner, så længe de ikke ligger på overfladen og leder kunden væk fra produktets kerneformål. Marketing er kundens repræsentant overfor konstruktørerne, og derfor må marketings budskab tilsvarende formodes at være det mest kunderelevante - funktionsmæssigt set. Om konstruktionsafdelingen løser opgaven med hydraulik, elektonik eller tape og tyggegummi er en ren intern affære, så længe kunden får hvad han er ude efter her og nu - eller i sine visioner.
  • 0
  • 0
Joakim Koed

Kan godt være jeg har misforstået noget, men Lever ham Janus ikke at deres arbejde? Burde han så ikke holde kæft og være glade for at frivillige udviklere gør sådan han kan skumme fløden på at være "ekspert/konkulent"? Havde det været et kommicielt produkt kunne han jo netop whine, men så længe det er open source og i dette tilfælde også gratis så har udviklere ret til at gøre hvad der passer dem!

  • 2
  • 2
Patrick Moog

Og hvis udviklerne kunne gøre som det passer dem, hvordan skulle et stort firma så turde basere sit million kroner website på produktet hvis supporten ryger et par mdr. senere? Hvis Umbraco skal beholde sin ret gode status som et seriøst produkt, skal man ikke lave mange af disse. Med det sagt, er det stærkt gået at de gør det nu hvis de mener at være gået den forkerte vej. Umbraco skal komme godt videre.

  • 0
  • 0
Lars Pedersen

Det får ingen forretningsmæssig betydning for eksisterende og nye kunder at Umbraco v5 aflives.

Ihvertfald har vi hos Kraftvaerk hverken eksisterende eller kommende kunder på denne version af Umbraco. Det er nok mest udviklere som går glip af nogle "lækkerier" i Umbraco v5. For webredaktørerne er ver 4.7 stadig et super produkt at arbejde med.

Skal ikke vurdere om man med et licensbetalt system havde råd til både spindoktorer og kommunikationsafdeling som kunne pakke budskabet pænt ind. Jeg kan kun bifalde at man trækker stikket hvor kunder og konsulenthuse trods alt er minimalt berørte af beslutningen. Havde man ventet ½ år yderligere ville det have være mere alvorligt. Jeg husker, at en ny udgave af et udbredt kommercielt system, blev lanceret 1 år for tidligt i forhold til hvornår det reelt var klart. Dette fik store økonomiske konsekvenser for de første nogle af første konsulenthuse og kunder der implementerede systemet. (Det endte nu med at blive et godt produkt)

Jeg kender både Janus Boye og Niels Hartvig som iværksætter typer der ligger både hjerte og energi i deres arbejde - skæverter kommer vi alle til at slå. Det er bare op på hesten igen - Umbraco CMS og Community bliver kun stærkere af denne erfaring.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere