Cloud gaming-revolutionen lader vente på sig: »Når Google ikke kan, så ved vi, der er noget galt«

13. januar kl. 03:4510
Cloud gaming-revolutionen lader vente på sig: »Når Google ikke kan, så ved vi, der er noget galt«
Illustration: Google.
Hakkende, hostende multiplayer oplevelser er realiteten, når spil streames fra skyen. Men teknologien er stadig fremtiden inden for spilindustrien, mener en dansk ekspert.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Forestil dig, at du i din pause på kontoret kan åbne for et hvilket som helst spil på din halvlangsomme arbejds-pc. Uanset om det er et grafisk tungt spil som The Witcher 3 eller et mindre krævende multiplayerspil som Rocket League. Når du er færdig med arbejdsdagen, tager du spillet videre på din telefon i løbet af togturen hjem fra arbejde, og i slutningen af dagen smider du spillet op på dit TV hjemme i stuen.

Log ind og læs videre
Du kan læse indholdet og deltage i debatten ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger, helt gratis.
10 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
10
19. januar kl. 08:31

Steam kan stadig ikke finde ud af at compile en 64 bit version af deres nuværende installer til Linux.

Jeg holder ikke vejret, mens jeg venter.

9
18. januar kl. 11:41

Hvorfor i skyen - Håndholdt --->PC<--- endda på Linux . Måske det her, muligvis er vejen frem i stedet, jeg håber det ?

Lad os håbe at Valve får succes med dette, at skabe et Linux baseret gamer OS, hvor de fleste Windows spil kan afvikles.

Har lige skrivet mig op til en, levering 2 kva 2022. Selv hvis der ikke spilles på den, så kan man stort set kun få CPU og Ram for det den koster. Med 16 Gb, et OK grafikort, 8 tråde og et forbrug på 15 Watt, så kan den sikkert bruges til meget andet.

https://www.youtube.com/watch?v=SElZABp5M3U

8
18. januar kl. 11:18

Hvis Google ikke kan, hvem skal så kunne?

Xbox xCloud, det kører i bedste velgående og har gjort det i over 1 år, nu. Det er både deres egne ekslusiver, EA spil og snart Ubisoft lige så. Hvis jeg ikke at installere det, så kan man da lige prøve det af.

7
17. januar kl. 17:13

Det er helt perfekt til casual gaming. Det er klart at man ikke får den samme performance som på en gamer PC, men det er også en helt anden pris man skal betale for at vedligeholde sådan en. Jeg har tidligere brugt GeforceNow og der skulle jeg betale 45kr om måneden. Det er vist steget siden, men det er stadig noget billigere end et gamer class grafikkort hvert andet eller tredje år.

Edit: det er selvfølgelig kun noget der virker ordentligt på en stabil fiber, så der er et systemkrav der bliver flyttet

6
14. januar kl. 12:52

Der er ikke 0ms mellem PC og skærm som oversigten viser. Tidligere Microsoft ingeniør og nuværende System Des Engineer hos NVIDIA, Dan Luu, har lavet nedenstående oversigt over gamle og moderne PC'er i forhold til input tid fra tastatur tryk til skærmopdatering.

PC'erne ligger fra 50ms til 150ms fra tastetryk til det bliver opdateret på skærmen. Det er ikke en endegyldig sandhed, men et tastetryk i default terminal på systemet.

Husk på, at latency for skærme bliver oplyst i grå til grå opdatering. Det siger intet om, hvor lang tid det tager, at få et signal fra PC sender til det bliver vist.

https://danluu.com/input-lag/

4
Journalist -
14. januar kl. 09:31
Journalist

Touché - du har selvfølgelig ret. Pointen var, at det ikke var et online multiplayer spil, der kræver hurtige og stabile inputs, men eksemplet var ikke helt gennemtænkt..

3
14. januar kl. 09:17

Streaming gaming er stadig en erstatning for konsoller/low-end PC.

@jan gronemann: Opgrader din PC, Stadia har ikke raytracing i f.eks CyberPunk 2077, så min PC har væsentlig bedre grafik/ydelse end Stadia...for ikke at snakke om lag.

2
13. januar kl. 18:37

It Takes Two er altså ikke et single player spil. Det ligger lidt i titlen.

1
13. januar kl. 15:34

Jeg har så lidt tid til at spille at jeg ikke kan retfærdiggøre hverken en vandkølet spildatamat eller en spillekonsol - der er Stadia et enormt skridt op idet jeg "blot" skal løbe risikoen ved at købe spillene på en spiltjeneste der måske lukker om føje år. Spiloplevelsen er ganske fantastisk og jeg kan spille spil der enten ikke ville kunne lade sig gøre på mine computere eller i en detaljegrad og opløsning som slår disse gevaldigt.

Jeg spiller så også kun enkeltspillerspil.