CIO: Alle it-afdelinger burde deltage i hackatons

Vi lærte mere om agilt og hurtigt it-arbejde på 40 timers hackaton, end vi kunne lære på et utal af konferencer, beretter it-chef.

Det er nemt at skrive i strategipapirene, at it-afdelingen skal arbejde hurtigt og agilt. Noget helt andet er at implementere visionen.

Men at deltage i en såkaldt hackaton kan være et rigtig godt første skridt, skriver CIO i IATA Tim Grosser i et blogindlæg på CIO.com.

»Som alle it-afdelinger skal vi konstant gøre mere med mindre,« skriver Grosser og fortsætter:

»Som alle it-afdelinger forsøger vi konstant at blive bedre til rapid prototyping, hurtig udvikling af et minimal viable product (MVP) og til at udsende løsninger, der stadig har bugs.«

Læs også: DevOps i DR: »Man skal erkende, at man ikke kan bruge et år på at teste et værktøj«

Når it-afdelingen skal ændre sig fra langsomme operationer til en hurtig, agil maskine, er hackatons perfekte, beretter it-bossen.

»Vi lærte mere på de 40 timer om agil, hurtig it, end vi nogensinde kunne have lært på et hvilket som helst antal konferencer.«

Beredskabsøvelse

De 40 timer, som it-udfordringen til et hackaton tager, giver samme problemer som alle andre it-projekter. Men fordi projektet ikke løber over seks måneder, er det meget mere tydeligt, når der sker fejl, mener Tim Grosser.

Læs også: Agilefall og watergile: Virksomheder går i stå i vadestedet på vej mod agil

It-chefen sammenligner hackatons med øvelser, som beredskabet udfører for at holde deres evner ved lige. Samtidig giver det de it-professionelle en oplevelse af sammenhold og af at komme tilbage til deres originale passion – ‘at have det sjovt med at bygge gode løsninger’.

Tim Grosser opremser følgende lektioner, som it-holdet har taget med hjem fra hackatons.

Gør mere – tal mindre
Byg en prototype frem for at tale om, hvad man kan gøre.

Fokuser kun på Minimal Viable Product
Hvis du ikke har et produkt, har du ikke noget. Bagefter kan I se på features.

Kommunikation er kritisk
På 40 timer kan man ikke spilde tid med vage instruktioner.

Ingen erstatning for evner
Holdet skal tælle både front- og back end-udviklere, samt en scrum-master og en UX-designer.

Hold øje med tiden
Under et hackaton er alle klar til at løse opgaver – i dagligdagen har alle andre opgaver, og der kan derfor gå længere tid. Men der bør sættes en deadline.

Attitude
En dårlig indstilling skal ikke tolereres på et 40 timers hackaton – så hvorfor skal den tolereres på et seks måneders projekt?

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize