Ciklum i Ukraine: Panik hos kunderne, men forsigtig optimisme

Den danske stifter og direktør i it-virksomheden Ciklum, Torben Majgaard, er lige nu i Kharkov i det østlige Ukraine for at vejre den anspændte stemning.

Mens situationen på Krim-halvøen fortsat svæver i det uvisse, så er der ifølge den danske stifter og direktør fra it-virksomheden Ciklum, Torben Majgaard, ingen i resten af Ukraine, som tror, situationen vil spidse til.

»Der er forsigtig optimisme. Vi er selvfølgelig bekymrede for, at der kan ske noget uforudset, men her er der ingen stemning af kamp. Der er ingen, der ligger på lur og venter på russerne,« fortæller Torben Majgaard tirsdag eftermiddag til Version2.

Han rejste mandag til millionbyen Kharkov i det østlige Ukraine blot 50 kilometer fra grænsen til Rusland, hvor mange af de cirka 300 ansatte hos Ciklums afdeling i Kharkov har familie. Ingen på den russiske side af grænsen havde set tegn på mobilisering.

Læs også: Dansk it-firma i Ukraine sikrer medarbejdere med visum i spændt situation

Russiske soldater på Krim-halvøen har givet anledning til spekulationer, men ifølge Torben Majgaard er der ikke noget, der tyder på, at det vil brede sig til resten af Ukraine.

»Krim er vigtig for Rusland, men risikoen for, at det spreder sig, er ved at forsvinde,« siger han.

Torben Majgaard bor til daglig i Kiev og snakker løbende med ambassadører og ukrainske politikere for at få en dybere viden om situationen, men har står også med en udfordring, når det gælder kunderne, som er nervøse for situationen i Ukraine.

»Der er kunder, der panikker, og det kan være svært for den menige medarbejder at gennemskue situationen. Det gælder om at kommunikere til kunderne med tungen lige i munden, men de fleste tager det roligt,« fortæller Torben Majgaard.

Eksempelvis har der i medierne været talt om en mobilisering af de militære reserver i Ukraine som reaktion på den russiske aktivitet på Krim, men ifølge Torben Majgaard har der blot været to medarbejdere, som er blevet indkaldt.

Ciklum har mere end 2.500 ansatte i Ukraine, og en del af Torben Majgaards besøg i Kharkov var for at holde et orienteringsmøde for medarbejderne, hvor han kunne orientere dem om hans udlægning af situationen.

Kunderne bliver orienteret dagligt via e-mail med Torben Majgaards udlægning af den aktuelle situation.

Ciklum har dog også lagt beredskabsplaner i tilfælde af, at der skulle ske noget alvorligt. Blandt andet har firmaet sikret sig med internetforbindelser direkte i EU, som ikke er lige til at klippe over, og det vil være muligt at rykke samtlige medarbejdere og deres familier til Hviderusland eller andre steder i Europa.

»Det er sådan nogle planer, som skal være der, ligesom man har en evakueringsplan hængende på kontoret i tilfælde af brand. Men hidtil har vi ikke haft én eneste medarbejder, som har mistet én eneste arbejdsdag,« siger Torben Majgaard.

Henvendelserne fra bekymrede kunder skal ifølge Torben Majgaard også sættes i perspektiv. Han tvivler på, at Rusland vil gøre krav på mere end blot en ubegrænset forlængelse af aftalen om den russiske flådebase i Sevastopol, eller måske en folkeafstemning om uafhængighed for Krim.

Decideret krig mellem Rusland og Ukraine ser han som yderst usandsynligt, selvom det er én af de ting, kunderne frygter.

»Man kan spekulere i nogle langt ude scenarier, men sandsynligheden er større for, at der sker et jordskælv i San Francisco, og det er der ikke mange, der tager højde for i deres forretningsplaner,« siger Torben Majgaard.

De foregående måneders politiske uroligheder i landet og den nye situation på Krim har dog betydet, at det har været sværere for medarbejderne at fokusere 100 procent på deres arbejde, når de havde venner eller familie i de byer, hvor der var uroligheder.

»Vi arbejder med tre skærme på bordene, og når jeg har gået rundt, har jeg kunnet se, at der var nogen, der sad og havde Putins tale kørende på den ene. Så der har været noget psykisk defokusering, som er gået ud over produktiviteten,« fortæller Torben Majgaard.

Selvom der nu skal være præsidentvalg som følge af de politiske demonstrationer, så tror han ikke, det vil få nogen ændring på kort sigt for Ukraine. Landet har været plaget af almindelige borgeres mistillid til politikerne, og det vil et magtskifte næppe lave om på fra den ene dag til den anden.

It-branchen har dog gennem flere år fået støtte fra regeringen gennem blandt andet indflydelse på universitetsuddannelserne, som har givet it-virksomhederne et stort rekrutteringsgrundlag. Det samarbejde forventer Torben Majgaard vil fortsætte, uanset hvem der sidder på magten i Kiev.

»Det bliver ikke it-branchen, der kommer til at lide af det her. Den reelle omkostning vil være, at chancen for, at eksempelvis en stor medicinalvirksomhed ville lægge et stort forskningscenter i Ukraine, den slags investeringer vil blive sat mange år tilbage,« siger Torben Majgaard.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
ole jeppesen

Jeg forstår så udmærket at de Ukrainske offshore udbydere og danske IT virksomheder med eget firma i Ukraine har rigeligt at se til og endnu bedre forstår jeg deres kunder som bekymrer sig om hvad det skal ende med.

Hvis "en enkelt kunde eller to" går i "panik" i situationer som disse hvor ingen i denne verden kan garantere i hvilken retning vinden blæser, er det vel blot et udtryk for at det er enhver leders dont at minimere risici til et absolut minimum.

Løsnings muligheder:

  1. Være en "forsigtig optimist", holde for øjne og øre og håbe på at faren driver over
  2. Insource til DK (som pt. har meget få ledige udviklere)
  3. Udstationere sine Ukrainske nøgle-udviklere midlertidigt på en sikker "strand"
  4. Udstationere hele sit Ukrainske team på permanent basis på en sikker "strand"
  5. (3) + videnoverdrage til et lokalt team på en "sikker strand" og lade dette vækste organisk.

Alle 5 ovenstående punkter burde man som kunde kunne få hjælp til af sin nuværende udbyder - specielt i den nuværende situation - også selvom udbyderen potentielt vil miste en fremtidigt indtjening (som sandsynligvis er dækket af en buyout aftale), simpelthen fordi det på sigt ville være en dårlig forretning ikke at hjælpe kunden.

Mange kunder som er gået i "panik" har allerede på egen hånd påbegyndt et af de sidste 4 punkter fordi: 1. det er nødvendigt for at sikre at man er operativ i morgen, og om 1 år 2. fordi man i forvejen var bekymret for de galoperende lønstigninger der har været de sidste år i Ukraine, og lige så godt kan tage fat om nælden og sikre en langtsigtet strategi. 3. fordi de færreste små og mellemstore firmaer har råd til at se ind i et potentielt operation-stop eller nedsat produktivitet af kortere eller længere varighed.

Den udgift der er forbundet med ovenstående muligheder er langt at foretrække fremfor at have alle "æg i en kurv", og løsningerne findes.

Om Hviderusland kan betragtes som en sikker "strand" skal jeg lade være op til læserne at bedømme.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere