Chrome-udvidelse viser dig, hvem du er på Facebook

Ved hjælp af front-end monitorering af din ageren på Facebook, kan Chrome-udvidelsen Data Selfie give dig et billede af, hvordan du egentlig opfører dig på Facebook - og hvad det siger om dig.

Facebook kender til både din religiøse, politiske, seksuelle og forbrugermæssige profil. De oplysninger opsnapper Facebook ved at overvåge din ageren derinde. Hvis du kigger længe nok på noget, liker det, skriver om det eller lignende, så bliver det lagt sammen til din samlede profil.

En ny Google Chrome-udvidelse tilbyder at vise dig denne profil. Ved at installere den, giver du den lov til at se det samme, som Facebook gør. Forskellen er bare, at Data Selfie – som udvidelsen hedder – fortæller dig, hvad den har fundet frem til.

Præsentation af Data Selfie

Gør brug af API’er fra IBM Watson og Cambridge University

Data Selfie gør brug af eksisterende machine learning API’er fra IBM Watson og Cambridge University til at registrere og fortolke din færden. Blandt andet har Cambridge Universitys Apply Magic Sauce API indekseret adskillige sider på Facebook, for derudfra at bruge dem til at generere en samlet profil. Eksempelvis får et Pixar like dig til at fremstå mere liberal, mens et South Park like gør det modsatte.

En demo på Apply Magic Sauce er tilgængelig her

Den gør også brug af IPM Watsons tekstanalyseservice AlchemyLanguage, som er en samling af API’er, hvori man kan køre tekster igennem, som den efterfølgende kan udlede information fra. En relativt begrænset demo kan findes her.

Derudover skriver de på deres side, at alle oplysningerne gemmes lokalt på din egen computer, og altså ikke på en ekstern server et sted i verden.

Skal sætte fokus på SoMe’s viden om os

Projektet er ifølge Data Selfie sat i verden, for at folk skal blive mere opmærksomme på, hvad de sociale medier egentlig ved om dem.

»Data Selfie (…) sigter efter at levere et personligt perspektiv på datamining, predictive analyser og online dataidentitet,« skriver de på deres site.

Data Selfie er Open Source, og deres Github kan findes her.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (3)

Hans J. Nielsen

Så for at bruge dette værktøj og få det fulde udbytte af dets muligheder, skal man ændre sine vaner, og fra at bruge Facebook via ens telefon app, til at bruge Facebook websiden i, ikke bare en browser, men via Chrome browseren, og oven i det, skal man så også skrive indlæg og opfølgninger på engelsk.

Henrik Vinther Journalist

Det er ganske rigtigt. Som det er med en masse seje ting på nettet, virker det ikke helt, hvis man er dansker - vi må til tider nøjes en smule. Dog kan den stadig danne trække på en del andre oplysninger - hvad du kigger/klikker på, hvad du liker osv. Helt håbløst er det ikke, men skal du have den fulde fornøjelse, må du nok begynde at skrive på engelsk.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 15:06

Welcome to Free course to learn about the combined power of Alteryx and Qlik!

Affecto invites to a free course, where we want to share our knowledge of this self-service analysis platform together with the power of Qlik.
20. apr 15:44

Robotics Process Automation (RPA) changes the way organizations think about and perform work at a reduced cost, higher efficiency and greater productivity

Join us for this exiting seminar, which Affecto hosts with our business partner SmartRPA May 3rd, 2017 at 13.00 in Copenhagen.
30. mar 2017