Dansk chrome-plugin lader dig køre de nyeste spil fra din gamle spand

Aarhusiansk start-up lader dig spille grafiktunge spil på selv den sløveste computer med Amazon Web Services.

Det blevet dyrt at game. En nogenlunde gaming computer med et tidssvarende grafikkort er svær at få for under 5.000 kr., og det kan være svært at retfærdiggøre for at spille de nyeste spil. Det vil den aarhusianske start-up Snoost gøre noget ved.

De har et mål om, at alle skal kunne spille de nyeste pc-spil – uanset styresystem og alder på hardwaren, og det mål er de ret tæt på at nå takket være Amazons cloud-netværk.

Det hele var dog lige ved at gå galt. Da Version2 mødte dem for nylig, havde Snoost arbejdet på en stor opdatering i halvanden måned, som skulle ud på en tirsdag. Søndag virkede alt, og de skulle bare lige køre Windows Update på cloud-gaming computerne.

»Og så bristede taget bare og faldt ned i hovedet på os. Intet virkede efter Windows Update, og så måtte vi bruge de næste to dage og nætter på at få alt til at virke igen,« griner Rune Dalton, der er en af Snoosts to grundlæggere.

Sådan er livet som start-up, når Rune Dalton kun har en enkelt kollega og et par freelancere, der koder med ham. Derfor tog det også halvandet år for den selvlærte programmør at udvikle systemet, der giver dig mulighed for at spille i clouden fra enhver computer.

Delte grafikkort og cloudspil

Det seneste halvandet år har været præget af lange nætter og mærkelige problemer for Snoost. For hvor Netflix og andre streamingtjenester kun skal bekymre sig om at streame et billede til brugeren, skal Snoost modtage input fra mus og keyboard samtidig med, at de streamer indhold tilbage.

Når du gamer på Snoost, gamer du på en computer i dit nærmeste Amazon-datacenter via en gratis udvidelse til Chrome udviklet til både Linux, OS X og Windows. Når du starter din gaming computer, åbner du en virtualiseret session på serveren gennem en Hyper-V-hypervisor og RemoteFX og får tildelt en del af et Nvidia Grid-grafikkort, designet til at køre otte sessioner simultant.

Dine spil, som du selv skal købe og køre fra egen Steam-konto, flyttes fra server til server via Amazons elastic block storage cloud-drev.

For at undgå langsom svartid måtte Snoost bruge UDP-protokollen, der sender og modtager hurtigere end den TCP-protokol, der leverer størstedelen af internettrafikken. Den store forskel er, at UDP ikke selv tjekker fejl i trafikken. Så de fejl, der uundgåeligt måtte komme, måtte Rune Dalton i stedet kode sig ud af.

»Især MTU-værdien, som skal justeres til at være optimal, har taget en krig at få på plads. Vi har tit drømt om, hvor meget nemmere det havde været med TCP,« siger Rune Dalton.

MTU-værdien viser størrelsen på det største stykke data, som kan overføres på et netværk, og jo mindre værdien er, desto hurtigere kan overførslen ske. Om valget af Amazon som cloud-udbyder siger han:

»Alle konkurrenter, vi har set, er stødt ind i problemer med skalering og brugerhåndtering, når de driver et cloud-system på andre hænder. Og så er det jo også dyrt. Det slipper vi for og er samtidig tilgængelige i alle lande, der er tæt på et Amazon-datacenter.«

Snoosts konkurrenter er bl.a. franske Shadow, der har udviklet en lille computer til at modtage stream-signalet i stedet for at gøre det i Chrome, samt Vortex, der også kører i Chrome, men på egne cloud-servere.

Artiklen fortsættes efter grafikken

Båret af brugerfeedback

Det har ifølge Rune Dalton taget halvandet år at få Snoost til at fungere, og der var stadig børnesygdomme i systemet, da Version2 afprøvede det.

Responstiden på vores cloud-gaming computer lå på 30-40 millisekunder, hvilket gav en mærkbar forsinkelse, fra vi bad en kriger svinge et sværd, til han faktisk gjorde det. Det er dog ikke så stort et problem, mener den anden Snoost-grundlægger, Christian Lykke:

»Vores brugere er glade for overhovedet at kunne trække de spil, som de ikke har kunnet spille. Vi har fået feedback fra egne af Brasilien, hvor der er langt til et datacenter, og folk bare var lykkelige for, at vi gav dem muligheden for at spille,« siger han.

Brugerne har været med i udviklingsprocessen siden marts, og Snoost har ikke brugt penge på markedsføring, fordi de vil bruge deres nuværende brugerbase på et par tusinde til at gøre servicen bedre og sikre, at systemet kører godt, før de reklamerer stort.

»Vi skiftede vores streamingplatform, fordi vores brugere med langsomt internet ønskede at kunne streame i lavere kvalitet, end vi kunne tilbyde før,« siger Christian Lykke.

Både han og Rune Dalton føler, at Snoost er ved at være klar til en større lancering. En del problemer luftes dog stadig i deres tekniske supportforum efter den nyeste opdatering, og i Version2’s test var der en del problemer med at starte den virtuelle maskine fra en gammel Macbook.

Snoost koster 99 kr. om måneden for at spille i 480p, 198 kr. for 720p og 297 kr. for fuld 1080p HD-streaming.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (37)
Rune Dalton

Hej Michael.

Tak for god feedback! Vi vil sætte stor pris på det, hvis du kort kunne uddybe hvad du har oplevet af problemer. Vi får jo nye kunder hvér dag, og har endnu ikke hørt nogen nævne nogle udfordringer i registreringsprocessen - det er jo ikke alle der giver lyd når der er noget i vejen. :-)

På forhånd tak!

De Bedste Hilsner,
Rune Dalton

PS: Du er selvfølgelig også meget velkommen til at skrive direkte til os, hvis det bedre kan forklares privat.

Martin Sørensen

Hvordan adskiller det sig fra de andre lignende løsninger? At det kører på an Amazon cloud frem for en dedikeret serverfarm?

Det er efterhånden mange år siden at jeg prøvede at spille Crysis 2 via sådan en service som leverede en H.264 stream til min PC. Latency var naturligvis ikke på højde som at spille lokalt men det fungerede overraskende godt på trods af at Crysis er et FPS spil hvor latency betyder relativt meget. Nu kan jeg ikke huske præcist hvilken service jeg prøvede dengang, men de havde de fleste nye spil og man kunne spille gratis i lidt tid (har nok været en times tid), naturligvis uden savegames.

Rune Dalton

Hej Martin.

Ja, man kan sige at en af forskellene er, at vi arbejde tæt sammen med Amazon og bruger deres servere. Men det der gør at vi skiller os ud, er at vi er den første cloud gaming tjeneste der tilbyder ubegrænset spilletid. Det er ligemeget om man spiller 20 timer eller 300 timer om måneden, der er intet loft.

Mest af alt har vi bygget vores service med det mål, at det skulle være noget vi selv ville bruge. Og et "loft" på det antal timer man måtte spille, var ganske enkelt ikke en mulighed for os. Derfor har vi arbejdet i døgndrift på at udvikle det nødvendige automatik og driftsoptimering, for at kunne tilbyde et ubegrænset antal spilletimer uden at prisen blev højere.

Jeg håber det giver mening. Ellers spørg endelig :)

Ronnie Jørgensen

"...vi er den første cloud gaming tjeneste der tilbyder ubegrænset spilletid...."
Det er jo løgn, så har i ikke gjort jeres markedsundersøgelse ordenligt, eller også håber i, at vi alle har glemt services som OnLive.

Betalingsvinduet staller, men det lader til at betalingsoplysningerne dog bliver gemt.

Når det endelig lykkedes at installere Chrome pluginnet (hvad blev der af de native apps?), og man logger ind, jamen så hænger det jo så bare i: Status: In queue.

Det ville da være rigtig fint hvis i kunne lykkedes med dette, det kan kun være godt mere flere sevices på markedet, men måske skulle i lige have brugt noget mere tid på at sikre, at det virkede, før i fik en artikel i et nyhedsmedie for udviklere.

Michael Nielsen

Kom aldrig videre fra kortinformations siden. Trykkede på knappen og så gik spinneren ellers bare i uendeligt loop. Kan se at "betalingen" er gået igennem.

Det jeg mener med en rodet signup process er at man skal springe mellem extension og chrome vinduet flere gange. Det ville nok være bedre at man blev helt færdig med signup processen før man bliver bedt om at installere extension.

Efter et par forsøg fik jeg da sparket gang i en maskine. Men dansk tastatur er ikke opsat som default. Og det hele ser super underligt ud når sætter den til at køre fuldskærm. Nok fordi 720p bliver strukket alt for meget i længden på min 21:9 (3440x1440) skærm

Rune Dalton

Hej alle.

Vi er helt enige i, at produktet naturligvis ville være bedre, når vi kan garantere at der ingen kø er. Vores mål er, at lave den cloudgaming-platform brugerne helst vil have. Det har vi ikke helt endnu (det er også derfor det er en Alfa), men vi er godt på vej til det og det næste skridt er en større opdatering (der bl.a. nævnes i artiklen) som kommer til at afhjælpe bl.a. køtid og diverse bugs. Vi er ikke bange for at folk siger "nej" p.g.a. nogle gange at sidde i kø, fordi vi ved at der også er mange der ikke har noget imod at vente 5-7 min. på, at kunne spille et computerspil de ellers aldrig har kunnet spille på deres nuværende computer, og så endda med høj grafik. Det ved vi, fordi det er dem der pt. bruger vores cloud gaming-tjeneste.

For at sætte det i perspektiv (og til de der har lidt interesse for hvordan det fungerer - hvilket jeg går ud fra de fleste læsere her på Version2 har), kræver det meget mere at køre en service som vores, end Spotify og Netflix. At streame musik el. video er let, bl.a. fordi det er envejs-kommunikation og "server til klient" kan fint acceptere flere sekunders delay, fordi brugeren ikke oplever det. Det er ikke tilfældet med tovejs-kommunikation, da hvert millisekund i delay kan betyde headshot eller ej ;) Og man kan typisk servicere hundredevis af brugere, på en enkelt billig server, hvis man "kun" streamer et medie som lyd eller billede, og ikke kræver noget input fra brugeren selv. Computerspil er en helt anden størrelse, da der skal tunge grafikkort, processorer og gerne flere kerner til. Og spillene i sig selv fylder typisk 20 til 60 GB, skal backes up, initialisers korrekt og der skal tages hensyn til spillets konfigurerbare filer, savegames, indstillinger, oplysning, kompatibilitet osv. Alt dette betyder også, at serverne - hvis ikke der er én ledig og man skal starte en ny op - tager længere tid at klargøre on-demand.

Jeg håber det giver mening, og vi glæder os fortsat til at modtage mere feedback fra raske læsere her på Version2 - stor tak for opbakningen til konceptet indtil videre!

Gert G. Larsen

Det er altså sjovt at se hvordan terminal-tankegangen, eller klient-server virkelig har vundet indpas igen, efter det uddøde lidt i 90'erne og 00'erne med PC'en.
Nu kan vi snart nøjes med en VT100-terminal igen alle sammen. ...eller en ipad som den moderne udgave.
Virker det her produkt forresten fra en tablet?

Lasse Mølgaard

Min egen erfaring med Cartier Grade Nat er at man kan glemme alt om at få VPN til at virke over UDP, så her skal man bruge TCP, hvis man vil have tovejs kommunikation.

Selv noget så simpelt som en SSH forbindelse kører ustabilt, men mindre man tweaker timeout værdien.

Så mit spørgsmål er om i har testet jeres løsning igennem en dobbelt NAT forbindelse?

Som jeg forstår det er det meget normalt at kunder med fiber eller coax forbindelse til Internettet har ikke en offentlig ipv4 adresse, så de skal indimellem lave nogle krumspring for at for diverse services til at virke.

Rune Dalton

Hej Michael.

Det er bestemt muligt at bruge Snoost på en ChromeBook. Faktisk er det sådan, at ChromeBooks har den absolut bedste integration med Chrome Apps, og gør det til den idéelle kandidat som lokal cloudgaming PC :-)

Man kan ikke (endnu) bruge Snoost på en smartphone. Vi har dog testet tjeneste på adskillige Windows 8 tablets, og der virker det fint - kravet er blot atman er på enten Windows, MacOS el. en GUI-baseret Linux-distribution (eller ChromeBooks naturligvis).

Rune Dalton

Hej Lasse.

Rigtig god pointer. Som det også er nævnt i artiklen, har det været en kæmpe udfordring at få UDP til at spille sammen med både server og klient. Vi kunne sagtens have accepteret TCP, men det har vist sig at være det hele værd, fordi vi - med UDP-løsningen - har sparet f.eks. brugere i Danmark for yderligere 15 til 20 ms. i delay, da UDP (når det virker korrekt) er den umiddelbart hurtigste protokol.

Det sagt; vi tester stadig løbende, og hvis der pludselig opstår et gennembrud med nogle af vores TCP testversioner, så er vi bestemt ikke afholdende fra at skifte protokol - så længe det i sidste ende kommer brugeren til gode. :)

Morten Hartvig

Men nu tænker jeg lige højt:

99 kr. /md. x 12 = 1188 DKK/år.

Hvis man f.eks. betaler i 5 år, så koster det 5940 DKK alt andet lige.
Det kan man bygge en rimelig god gamer-pc for der kan holde i 5 år.

  • Med antagelsen, at man har samme behov for skærm/mus/tastatur mv. på begge systemer som derfor ikke medregnes. Kunne måske give mening på en ny bærbar med dårlig grafik. Der har det bestemt potentiale (dog ikke competitive FPS)

Men generelt thumbs op:)

Morten Vinding

"The recommended internet speed varies depending on which of our three plans you are using.

For our SD plan we recommend between 4 and 6 megabytes per second.

For our HD plan we recommend between 7 and 10 megabytes per second.

For our Full HD plan we recommend between 12 and 15 megabytes per second."

4-6 MegaBYTES / sekund. Det er der vist ikke mange i Københavns området (også kendt som internet-udkants Danmark) der kan få glæde af så.

FullHD, det er vist de færrste i DK generelt der har båndbredde nok til...

Ellers super fed ide. Perfekt til ungerne: stik dem en gammel laptop som de kan slæbe med hjem til vennerne, og så gør det ikke så meget hvis de kommer til at ødelægge den.

Rune Dalton

Hej Mathias. Der er ingen hindring for at man kan bruge Battle.net - Steam er blot det eneste der er installeret som default, men man kan sagtens anvende Battle.net til at spille bl.a. HearthStone, Starcraft og Overwatch - det er der allerede mange brugere der gør. :)

Rune Dalton

Hej Morten.

Det er selvfølgelig rigtigt, at man ender med at betale noget der svarer til en nogenlunde gaming-computer over en periode på 5 år. Forskellen er dog, at man med Snoost ikke skal hoste op med 6.000 kr. til +10.000 kr. med det samme, og i stedet kan nyde spillene for blot 99 kr. (eller 297 kr.) om måneden, og dermed komme nemmere igang. Man kan jo altid sige op, velvidende at man så har kun har betalt for de måneder man har spillet og været underholdt på cloud-gaming platformen. Og så skal man med Snoost ikke tænke på at opgradere sin computer - det er ikke alle der kan bygge deres egen, og der er mange butikskøbte gamercomputere der begynder at blive outdated allerede efter 2-3 år.

Hele fidusen er jo også, at man heller ikke skal tænke på sit udstyr, og der er bl.a. mange Mac- og Linux-brugere der pt. er glade for at kunne benytte Snoost, i stedet for at skulle investere i endnu en computer, bare for at kunne spille PCspil - og så er det endda muligt for dem, at spille "Windows only"-spil :)

Vi har også hele tiden haft den målsætning, at vi på intet tidspunkt måtte sætte et loft for brugerne, så de kan spille så meget de vil. Det koster ca. 9,9 kr. dagligt for Full HD, så det er muligt at banke +30 timer af på et par dage (f.eks. til LAN el. andet) og stadig kun have brugt ~18 kr., uden at tænke på hvor meget man har spillet. Til sammenligning koster en kaffe hos Starbucks 50 kr.

Uanset hvad, så er vi glade for at se den tilslutning der har været, og glæder os fortsat til at læse mere feedback så vi kan udvikle produktet i den rigtige retning.

Ha' en fantastisk weekend alle og enhvér! :)

Tobias Jørgensen

"De har et mål om, at alle skal kunne spille de nyeste pc-spil – uanset styresystem og alder på hardwaren, "

Jeg synes simpelthen det er så godt lavet Rune!
Jeg kan kun nikke genkende i, at når man slæber sin bærbar med til venner, så kan man ikke spille de tunge spil. Jeg ser frem til at kunne spille andet end Warcraft 3 og CS 1.6 sammen med venner, når jeg besøger dem.

Martin Sørensen

Jeg ser frem til at kunne spille andet end Warcraft 3 og CS 1.6 sammen med venner, når jeg besøger dem.


Så må du håbe at vennerne ikke får samme idé som dig, for hvis der er 5 andre der vil streame spil på samme tid, så skal forbindelsen nok være over middel for at det kan lade sig gøre på fornuftig vis. :-)

Hvordan ser løsningen ud mht. QoS? Er det noget der kan lade sig gøre at sætte op, evt. blot lokalt så man ikke dræber kammeraternes spil-streams hvis man f.eks. sætter sin lokale steam-klient til at hente et spil?

Kim Christiansen

Hej Rune

Synes det er en rigtig fed ide! Og jeg tænker helt sikkert, at jeg skal prøve det. Jeg spiller mest langsomme RPG spil, så det med latency er ikke det store problem. I burde dog lige vise et parry i Dark Souls, det ville være god reklame for latency i spillet ;)

Jeg synes dog, at 1080p prisen er en smule høj. Men det kan jo være, at I bliver bedre til det og kan sætte prisen lidt ned for ned i fremtiden.

Jeg bruger selv Moonlight streaming på min Chromebook og hiver spil biblioteket med med på farten. Det kræver selvfølgelig en god forbindelse derhjemme, men den levere Bredbaand Nord.

Fed initiativ! Håber I får succes med det!

Rune Dalton

Hej Martin.

Vi kan ikke styre hvad andre computere på netværket bruger netforbindelsen til, så det er naturligvis vigtigt at dem der bruger forbindelsen, er indforstået med at forbindelsen bruges af alle. Man kan evt. selv sætte et download-cap i det program man har åbent, så man ikke ødelægger en evt. spiloplevelse for andre på nettet, der bruger Snoost. Det er selvfølgelig kun aktuelt hvis ikke man har en internetforbindelse der kan trække både Snoost og en ven der downloader. :) F.eks. her på kontoen sidder vi med 300 Mbit/s, og kan sagtens både bruger nettet aktivt, samt være adskillige computer på Snoost, uden at opleve nogen form for lag.

Blot lige for at undgå misforståelser, så kan dem der spiller Snoost blot downloade spillene på deres cloud computere, også altså ikke deres egen lokale PC'er - til det bruger vi Amazons 1 Gbit/s forbindelse, så det går forholdsvist stærkt. Vi arbejde iøvrigt også sammen med Amazon, på at få denne netforbindelse udnyttet bedst muligt, og der er nogle opdateringer på vej indenfor lige netop dette område (nu håber jeg ikke jeg røber for meget) ;)

N. W. Sk

installer windows og openvpn paa en amazon EC2 instance og brug steam inhome streaming og faa 1080p eller hoejere, desuden skal du ikke installere andet end steam som stort set alle der kunne finde paa at bruge saadan en her service ville allerede have installeret, for hvad er pointen i at bruge et browser plugin til at loese noget som allerede er loest, det findes flere Reddit saa som r/cloudygamer hvilket heller ikke binder dig til et firma der risikere at gaa neden om og hjem

Rune Dalton

Hej "N. W.".

Jeg ville blot lige svare på det med, at man jo "bare selv" kan sætte en server op på Amazon som en DYI-løsning. Normalt gør man jo ting selv, for at det kan blive billigere. Men hvis man selv sætter en server op på Amazon, kommer man ikke i nærheden af det lave omkostningsniveau man får hos Snoost. Prisen nærmer sig $1,7 i timen, så når man har spillet blot ~18 timer en given måned, har man allerede brug den samme slags penge som man får ubegrænset antal spilletimer for hos Snoost. Derudover er der jo al automatiseringen, sikkerheden, backups osv., for mens Snoost har sat alt dette op, og løbende optimerer kompatibiliteten med diverse spil, så skal man pludselig selv stå for alt dette, hvilket let kan frarøve brugeren for en masse spilletid, da der er mere at tage hensyn til end de fleste er klar over. :)

Og så har vi også nogle fordele hos Amazon man ikke bare får ved at oprette en bruger, og det samarbejde er noget vores brugere har direkte gavn af.

Vi elsker når andre prøver at få udviklet noget sjovt, og prøver sig ad med en DYI-løsning (det var jo sådan vi selv startede), men der er bestemt lang vej fra samme "værdi for prisen" som man får hos Snoost. :)

Ha' en fantastisk lørdag alle sammen!

Morten Vinding

Kim Carlsen:
"Nu kan de fleste danskere (incl. københavnere) få 300mbit og snart 1000mbit via kabel-tv nettet. Så dette er ikke længere end sandhed."

Bor du selv i København (eller mere præcist Dong's gamle forsyningsområde)?

Det passer desværre ikke. Der er mange i KBH området der kun har gammelt kobber kabel, og det kan ofte ikke trække mere end 10-20mbit/s på en god dag.
Se fx. http://finans.dk/live/it/ECE7814348/Her-er-fiberudrulningen-gået-i-stå
"Udfordringen er jo, at TDC sidder på det og har alle kunderne i forvejen på kobberen."

Så med mindre man har coax fra Yousee (og betaler for en dyr TV pakke), så er man begrænset til trægt kobber kabel.

Morten Vinding

Peter Hansen - "Der er ingen krav om tv-pakke for at få coax-internet fra Yousee."

Okay det er da godt at høre for dem der har coax, det er desværre stadig kun en del af Københavnerne der har det. (Ikke hvor jeg bor).

https://www.computerworld.dk/art/233973/se-stofa-her-er-tre-principper-d...

Som det også ses af: https://bredbaandspulje.ens.dk/kort er der stadig mange steder i hovedstadsområdet hvor det ikke engang er muligt at få 5/1 mbps

Thomas Toft

Så på knap 5 år har man betalt for en gaming PC men har ikke en gaming PC. Med andre ord er det som at leje en PC i 5 år for bagefter at levere den tilbage. En PC der endda har latency der er noget højere end en ægte PC.

Det virker som en rigtig dårlig forretning for dem der gerne vil spille meget og siden hele ideen er at det er billigt fordi man kan spille så meget man vil for en fast pris, tja, så minder det mere om kviklån end en god forretning - med mindre man er ejerne eller Amazon.

Når det er inkl. fuldt Steam bibliotek og med en latency på under 10ms så begynder det måske at være spændende - hvis altså prisen så stadig er den samme.

Og hold nu op med at bruge ligegyldige buzzwords som "HD". Brug opløsning og BITRATE i stedet. Det er Version2, ikke EB Nationen.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017