Chef-strateg: Glem alt om målet med få sundheds-it systemer - vi har 1400

Læger og andre klinikere er glade for at installere egne applikationer f.eks. på iOS. Det går de lov til, også selv om det komplicerer it-strukturen på sygehusene

I årevis har det været en fast del af diskussionen om elektroniske patientjournaler på hospitalerne, at der var for mange forskellige systemer, og at sygehusejerne burde skære ned på antallet.

Men den diskussion kan vi med dagens it-udvikling godt lægge i graven, mener it-strateg Mogens Engsig-Karup, Region Midtjylland, i et interview med Version2.

I forbindelse med en udrulning af et Citrix-system, der skal sikre, at de mobile klinikere har adgang til programmer og intranettet overalt på hospitalet, hjemmefra eller fra mobile enheder, har regionen nemlig gjort op, at man driver i alt er 1400 it-systemer og applikationer.

»Vi har en uhyre kompleks it-installation med masser af forskellige småapplikationer, som blandt andet stammer fra, at en læge har været på en konference i Miami eller Marseille og der får kendskab til en ny løsning og installerer den. Den udvikling kan vi ikke stoppe,« siger it-strategen.

Men de mange applikationer og løsninger gør it-miljøet omkring sygehusene 'uhyre komplekst' og betyder, at teknikerne må tage stilling til, hvilke systemer der skal etableres dataintegration til og hvilke man bare må lade fungere isoleret.

»I det tilfælde må lægen genbruge data fra systemet i andre systemer på den helt gammeldags vis, nemlig ved at taste data ind i systemet igen. I praksis er det stand-alone systemer,« siger Mogens Engsig-Karup.

It-strategen tvivler ikke på, at udviklingen med stadigt flere systemer i porteføljen kommer til at fortsætte:

»Lige som inden for fintech i finansbranchen, kommer der også langt flere små it-udviklere inden for sundhedsvæsnet. Det betyder, at sundheds-it er langt mere end de store epj-systemer, men at man har flere småsystemer, som løser et helt specifikt behov,« siger han og konstaterer også en udvikling hvor EPJ-systemerne udvikler sig i retning, hvor de primært bliver anvendt til dokumentation, mens lokale, specialespecifikke systemer, herunder også iOS- og Android-applikationer overtager meget af diagnostikken.

»Og patienterne kommer også med deres egne systemer og data fx fra Google Health. Det skal vi også tage højde for,« siger han.

Frihed har sin pris

Han mener godt, at mange af systemerne kunne undværes:

»Vi kunne spare mange overvejelser om, hvilke systemer der skal integreres til EPJ, hvis der var færre it-løsninger i brug. Og mange af dem kunne helt sikkert godt undværes. Men det er bare ekstremt svært at konsolidere, for brugerne sætter pris på friheden til selv at kunne vælge applikationer. Den lokale it-organisation påtager sig et enormt ansvar for innovation og udvikling, hvis den blokerer for brugernes præferencer,« siger han.

Mogens Engsig Karup konstaterer i øvrigt at en stigende del af it-løsningerne, der tages i brug på hospitalerne bliver anvendt til at forbedre logistikken. Altså at sikre at personale, patienter, senge og apparatur er til stede på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.

»Det er et område, hvor der kan effektiviseres ganske meget, men det er også her, at man ser ganske meget digital innovation, «siger it-strategen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (6)

Martin Hoffmann

"en læge har været på en konference i Miami eller Marseille og der får kendskab til en ny løsning og installerer den. Den udvikling kan vi ikke stoppe"

Really? Det burde man da kunne ved bare at dreje hovedet fra side til side og sige "Nej" når de kommer og vil have installeret deres software.
Hvis nogen har fundet et godt system et sted, så må de da spørge IT ledelsen om det er noget der kan antages, og hvis det ellers vurderes at være risikoen, rodet og omkostningen værd, så rulles det ud til de som vil have glæde af det.

Er det bare mig der synes det er uprofessionelt at give brugerne alt hvad de peger på?

Martin Hoffmann

Det kunne jeg egentlig godt forestille mig, nu du siger det.

Jeg fastholder dog at der må være en organisatorisk udfordring der skal løses. IT afdelingerne må gives magt til at kunne give bare lidt push-back, men lægerne må først og fremmest forstå (gennem deres egen ledelse) at IT er nødt til at insistere på visse spilleregler for at kunne gøre deres arbejde godt nok, for lægernes eget bedste i sidste ende.

Henrik Schmidt

Nu kender jeg ikke situationen i Region Midtjylland, men havde du spurgt om det samme i Region Hovedstaden for nogle år siden, havde svaret været det samme. Men her er der blevet gjort et stort arbejde for netop at samle al it-drift og -kompetence et sted (i Center for IT, Medikoteknik og Telefoni - CIMT, der vel at mærke ikke har hjemme på noget hospital), og det har så blandt andet ledt til den nye Sundhedsplatform, der erstatter omkring 30 gamle systemer.

30 systemer lyder måske ikke af meget, men det er 30 af de største laboratorie-, journal- og bookingsystemer der er tale om, så det er alligevel en stor del af både datamængder og brugere, der samles på SP.

Vi har givetvis også ældre systemer kørende rundt omkring, men der kører en kontinuerlig proces for at identificere og ansvarsplacere hvad der måtte findes.

Så det KAN lade sig gøre, men det er en uhyrligt kompliceret og langvarig proces.

Anders Ganer

En hård kamp, Mogens. Det er vigtigt for innovationen, at der er gang i græsrødderne.

Men husk lige at få ledelsen og politikerne til at sætte et par årsværk af til at klare den kortlægning og registrering, som bliver nødvendig, hvis regionen skal leve op til kravene i den kommende EU Forordning.
Også selv om det offentlige måske ikke kommer til at betale bøder for overtrædelser...

Dave Pencroof

Er det virkeligt sådan at it afd render rundt med tungen slæbende på gulvet efter overlæger med enebarns/primadonna nykker ?
Hvis ja så forstår jeg langt bedre at langt fra alle føler sig lige for loven, da nu læger oftest er ret veluddannede så må de også være i stand til at tænke !

IT afd er dem der har ansvaret for sikkerhed med data og tilgang til samme, og dem der udfører arbejdet med at give brugerene og systemer adgang og rettigheder, så hvor svært kan det være at sikre at kun godkendte systemer har adgang, jeg er godt klar over at det offentlige sjældent har de mest kompetente medarbejdere for de vil ikke betale hvad de koster men det vil den private sektor !

Nu er det jo heller ikke lægens persondata der er i fare, så lægen er måske ligeglad med om nogen får misbrugt deres identitet, hvad ved jeg !

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Partnernyheder

Welcome to a seminar on tools that help you become GDPR compliant!

Getting GDPR compliant by May 2018 implies a lot of activities covering the legal aspects, internal business processes, data management, and security technology.
28. feb 2017

Maja Rosendahl Larsen ansat hos Affecto

24. jan 2017

Introduction to Jedox – Affecto Seminar, Copenhagen

12. jan 2017