Chef for KMD-lillebror til kommuner: Glem nu jeres digitale småprojekter!

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Der er for mange it-projekter i kommunerne, som sættes i søen af folk uden de rette kompetencer, bare fordi det er smart, lyder det fra innovationschef i KMD-koncernen.

Kommunerne roder med for mange digitale småprojekter, som ikke bliver testet hurtigt nok og aldrig opfylder det mål, de burde - nemlig at opnå en forretningsmæssig gevinst.

Det var essen af et veloplagt opråb fra adm. direktør Niklas Marschall, KMD Venture, til kommunerne og også andre organisationer i det offentlige, som fedter med for små projekter, som ikke giver noget:

»Jeg møder mange små pilotprojekter i kommunerne, det er sådan set fint nok, men det kommer aldrig til at blive stort nok til at blive levedygtigt. Nøglen til succes er at gøre det hurtigere og prøve det af i storskala,« sagde han under oplægget 'Fri os for plejer og vanetænkning' i går på konferencen Offentlig Digitalisering 2020, som blev afholdt på Nationalmuseet i København.

KMD Venture blev etableret i foråret og er en selvstændig venture-enhed - en investeringsfond - under moderselskabet KMD, som er sat i verden for selvstændigt at skabe nye forretningsmodeller i samarbejde med eksterne forretningspartnere og start-ups.

»Vi gider ikke lave labs, prototyper og projekter - vi laver forretning. Vi laver levedygtig forretning, og det kan godt være, vi laver fejl og crasher hårdt. Hvordan vi gør det er ligegyldigt, det skal bare gøres,« sagde Niklas Marschall.

Enheden har 15 millioner kroner om året til at udvikle nye digitale forretningsløsninger, som man kan bruge, som man vil. Men man bruger dem faktisk ikke.

»Det er faktisk billigt at innovere,« sagde Niklas Marschall og langede samtidig ud efter flertallet af de digitale projektmagere, som præger det offentlige landskab:

»9 ud af 10 har ikke den profil, der skal til for at levere resultater. De gør det, fordi det lyder smart og er oppe i tiden.«

»Vi prøver derimod at ændre verden. Hvis man ikke tror på det, så leverer man ikke radikal ændring, og så giver det ingen mening,« sagde han.

Kommunerne får løsninger ganske gratis - KMD Venture tester

Udviklingsmodellen er, at KMD Venture ganske gratis stiller deres løsninger til rådighed for kommuner, som dermed får adgang til nye produkter mod at levere feedback til udviklerne. Målet er herefter at sælge et optimeret produkt til udlandet.

Første produkt er lanceret. Det er læringsrobotten Kubo, som er udviklet i samarbejde med Kubo Robot.

Robotten kan kodes af børn til at løse en given opgave. Undervejs indsamler robotten data, som underviseren efterfølgende kan bruge i sin planlægning og notere i en digital læringsplatform.

Robotten kan bruges i fag lige fra dansk og matematik til musiktimerne og er udviklet til undervisning i skolernes 0.-3. klasser.

En app til pårørende til sygdomsramte, Relabee, forventes at blive lanceret til januar. Den hjælper med at skaffe hjælp til de helt praktiske ting, som dukker op.

Testaviva er et produkt, som skal gøre op imod, at 20 milliarder pension- og livsforsikringskroner ryger i de forkerte lommer. Appen guider borgere til at få opdateret f.eks. deres civilstand hos de selskaber, de har deres forsikringer og opsparinger i.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kaare Schou

"Vi gider ikke lave labs, prototyper og projekter - vi laver forretning. "
og
"Udviklingsmodellen er, at KMD Venture stiller deres løsninger til rådighed for kommuner ganske gratis, som dermed får adgang til nye produkter mod at levere feedback til udviklerne. "

Disse i sandhed modstridende udsagn må være genereret af den omtalte robot programmeret af et barn i 0.-3. klasse

Log ind eller Opret konto for at kommentere