Center for Cybersikkerhed orienteret om Yousee-nedbrud
TDC har endnu ikke ønsket at komme med konkrete detaljer om, hvad der gik galt nytårsaften, hvor mere end én million kabeltv-kunder hos Yousee mistede tv-signalet.
Det satte efterfølgende gang i spekulationer om, at det kunne være et hackerangreb, der havde forårsaget nedbruddet, og en udmelding mandag fra Center for Cybersikkerhed gav kortvarigt yderligere brændstof til denne teori.
Center for Cybersikkerhed skrev nemlig på Twitter, at organisationen var involveret i undersøgelsen af Yousee-nedbruddet.
CFCS er tilsynsmydighed for informationssikkerhed og beredskab i telesektoren - derfor er vi involveret i nytårsnedbruddet https://t.co/KFOzokX0IK
Efterfølgende uddybede tjenesten, der hører under Forsvarets Efterretningstjeneste, at dens indblanding var en rutineprocedure, da CFCS fungerer som tilsynsmyndighed for telesektoren, og derfor skal orienteres om større nedbrud af denne type.
»Alle teleselskaber, der oplever nedbrud af en vis størrelse, skal melde det til Center for Cybersikkerhed, og det er det, som TDC har gjort i det her tilfælde,« siger chef for CFCS Thomas Lund-Sørensen til DR Nyheder.
CFCS afventer nu TDC's redegørelse for hændelsen, og ifølge DR ved CFCS ikke, hvorvidt der er tale om hacking eller et teknisk nedbrud.
TDC oplyste mandag aften i en pressemeddelelse, at der på 33 centraler var blevet udskiftet udstyr og software på i alt 300 bokse, der styrer trafikken af tv-signalerne. Selskabet har ikke uddybet, hvad der var årsagen til udskiftningen. Mere end 100 medarbejdere har været involveret i at rette fejlen.
Selskabet har nedsat en taskforce, der skal lave en rapport over hændelsen og klarlægge årsagen til det omfattende nedbrud.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.