»Jeg tænkte på det tidspunkt, at det var da en modig og dristig beslutning.«
Carlsbergs CIO Sarah Haywood var lige startet som bryggeri-gigantens CTO i januar 2018, da hun skulle forholde sig til planerne om at migrere Carlsbergs applikationer og IT- infrastruktur fra Carlsbergs eget datacenter til Microsofts cloudplatform Azure.
Der var ikke kun tale om migrering fra Carlsbergs egne servere til Microsofts servere i skyen. Styresystemer og databaser skulle også skiftes ud.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sponseret indhold
V2 Briefing | GENERATIV AI: Sådan bruger du det professionelt
Kunstig Intelligens22. marts
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
I weekenden 17. – 18. februar 2018 skulle ERP-systemerne for Carlsbergs ni største markeder flyttes fra Carlsbergs servere og infrastruktur op i Microsofts sky.
3 år og 2 måneder var denne "nyhed" om at sive fra Carlsberg til Teknologiens Mediehus (TM).
De fleste andre indslag i tidsmaskinen er mere underholdende - og oplysende. Men det morsomme er at man måske burde have bevaret forretningen inhouse - fordelt på et par sites. Af hensyn til GDPR m.fl., men måske er Carlsberg USansk?
700 virtuelle servere er ikke meget at have et datacenter kørende for …
Enig HVIS det er virtuelle.. det fremgår sådan set ikke, men udgør klart en en stor forskel på omkostningen ved at drive et datacenter, ifht. prisen per server.
700 virtuelle servere er ikke meget at have et datacenter kørende for …
Vi er nødt til at lægge de fremlagte oplysninger/påstande til grund.
Men jeg hæfter mig først og fremmest ved sætningen
”megen teknisk gæld, med gammel infrastruktur, styresystemer og databaser som skulle opgraderes.”.
For mig lyder det som om at Carlsberg i lang tid har svigtet at holde sin serverpark vedlige og det ikke kun med hardware. I min optik burde Carlsberg havde en sådan størrelse at de var ”deres egen cloud”.
Det er jeg overrasket over. Og jeg forsætter med at læse
”Vi havde nogle store kontrakter, som udløb næsten samtidig, og det gav os et ekstra skub til at vælge mellem at genforhandle kontrakter on-premise eller tage springet til skyen”
På mig lyder det altså ikke som om at Carlsberg valgte en cloud-løsning.
Det lyder for mig som om, at man pga. lang tids IT mismanagement var tvunget ud i den eneste tilbageværende løsning.
På engelsk kaldet Hobson's choice når der i realiteten kun er et valg, selvom der på papiret er andre valg.
Og det i en sådan grad at Carlsberg selv kalder det en ”åben hjerteoperation”.
Jeg er ikke imponeret.