Brugerinvasion tvinger Hjemmeværnets nye portal til 70 mio. i knæ

12. januar 2015 kl. 06:2925
Brugerinvasion tvinger Hjemmeværnets nye portal til 70 mio. i knæ
Illustration: Hjemmeværnet.
Hjemmeværnets nye webportal gik i luften 1. januar, men brugerne oplever problemer med login og lange svartider. Det skyldes flere brugere end ventet, lyder forklaringen.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

En helt ny webportal skulle blandt andet sørge for, at de frivillige i Hjemmeværnet ikke længere skulle slås med lange svartider, når de planlægger øvelser og registrerer deres brug af ammunition. Portalen gik efter to års forsinkelse i luften 1. januar, men lige nu oplever hjemmeværnsfolkene endnu længere svartider end tidligere.

»Den væsentligste årsag til opgraderingen skulle være hastighedsforbedring, fordi det tidligere system var sløvt. Det er det nye også. Meget endda. Det er tillige smækfyldt med fejl. Folk kan ikke logge ind eller bliver smidt af hele tiden,« skriver én af de frivillige i en e-mail til Version2.

Version2 har siden lanceringen af den nye portal på Hjv.dk modtaget flere henvendelser fra hjemmeværnsfolk, som oplever problemer med den nye portal, der ikke blot er en ny hjemmeside.

Portalen er nemlig et stort it-projekt, som med to års forsinkelse er løbet op i 70 millioner kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udfordringen har været, at portalen fungerer som planlægningsværktøj, der også er koblet til et bagvedliggende SAP-system, samt at portalen er et vigtigt redskab i uddannelsesforløbene inden for Hjemmeværnet.

Det skulle den nye portal klare bedre end den gamle løsning, som netop var plaget af lange svartider og ikke længere var tidssvarende. Men nu er den nye portal altså også ramt af problemer. Dem håber Hjemmeværnskommandoen dog at få afhjulpet inden for kort tid.

»Det er korrekt, at brugerne oplever længere svartider. Vi havde selvfølgelig ønsket, at det havde kørt som efter en snor 1. januar, men vi er opmærksomme på problemerne og arbejder på at få dem udbedret,« siger oberst Bernt Christiansen, som er chef for driftsstøttedivisionen i Hjemmeværnskommandoen, til Version2.

I den ændrede tidsplan for projektet var ellers indlagt en længere periode til at teste og udbedre fejl inden lanceringen, men testen af, hvilken belastning systemet kunne holde til, var baseret på driften af den gamle portal.

»Vi indførte blandt andet systemet for at få forbedret performance, og vi var opmærksomme på at få testet, at vi kunne opnå den performance,« fortæller Bernt Christiansen.

Ud fra brugen af det gamle system blev testen kørt med 5.000 til 6.000 brugere og et vist antal interaktioner, og det kunne systemet håndtere som ønsket.

»Det, vi tror, der er sket, er, at der har været en stor interesse for det nye system. Vi har haft et peak på 14.000 brugere på et døgn. Det er meget mere end normal brug,« siger Bernt Christiansen.

Samtidig var implementeringsplanen, at der gradvis skulle optrappes i kapaciteten, så systemet var ikke designet til den store interesse umiddelbart efter lanceringen.

»Vi er fortrøstningsfulde i forhold til, at ved normal belastning ved vi, at det kan performe,« siger Bernt Christiansen.

Nu overvåger driftsfolkene situationen og arbejder på at mindske problemerne ved den høje belastning ved blandt andet at øge kapaciteten på frontend-serverne. Derudover vil Hjemmeværnskommandoen nu sørge for at informere de frivillige om situationen, hvorefter belastningen forhåbentlig vil falde til det niveau, systemet er designet til.

»Det er lidt ærgerligt, at der er så stor interesse, at man oplever lange svartider. Det skal nok komme til at virke. Når vi får budskabet, så vil der være lidt større tålmodighed, og så kommer det op at køre forhåbentligt en gang i denne uge,« siger Bernt Christiansen.

Driftsfolkene er samtidig i kontakt med it-officererne i organisationen for at holde sig orienteret om andre problemer i forbindelse med lanceringen, som nu er ved at blive løst. Det gælder eksempelvis login med NemID, hvor portalen blev lanceret med Java-udgaven af NemID.

Portalen blev kraftigt forsinket, da leverandøren Proactive havde undervurderet opgaven og endte med at skulle bruge mere end fire gange så mange arbejdstimer på projektet i forhold til den oprindelige plan. Den udgift måtte Proactive selv tage på sig, men ekstraudgifter til Hjemmeværnets eget personale, drift af to systemer samt eksterne konsulenter fik den samlede pris til at stige fra 46,5 millioner kroner til 70 millioner kroner.

25 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
24
15. januar 2015 kl. 20:11

to ord.... Load balance... og lige en forkortelse også... AWS

20
13. januar 2015 kl. 10:42

Et peak på 14.000 brugere per døgn. Hvis jeg nu antager at et døgn ikke er 24 timer, men snarere 6 timer, cirka den tid frivillige har mellem deres normale erhvervsarbejde og sengetid, så bringer det mig til 0.65 brugere per sekund. Ikke imponerende efter moderne standarder.

21
13. januar 2015 kl. 11:34

Et peak på 14.000 brugere per døgn. Hvis jeg nu antager at et døgn ikke er 24 timer, men snarere 6 timer, cirka den tid frivillige har mellem deres normale erhvervsarbejde og sengetid, så bringer det mig til 0.65 brugere per sekund. Ikke imponerende efter moderne standarder.

Se du rører ved noget meget centralt, nemlig det at man herhjemme tror man laver "store" systemer, enten fordi de skal betjene mange ikke samtidige brugere, eller fordi det er overhængt med tingel tangel som en Jeepney, men basalt set er der tale om et lille system.

Man glemmer helt at tænke KISS ind i sagen, og derfor bliver man overrasket, gang på gang, selv om der vitterligt intet stort er over projektet.

Og som sagt tidligere, det at man har siddet som en hovedløs høne, og hældt mere og mere klyt oven på et elendigt fundament gør ikke nødvendigvis et projekt stort (af gavn).

17
12. januar 2015 kl. 22:41

taht obfuscation.

16
12. januar 2015 kl. 22:23

Og så overholder siden ikke engang cookie direktivet - der gives ingen advarsel om at der benyttes tracking cookies på siden.

Jeg bliver mere og mere imponeret.

6
12. januar 2015 kl. 19:58

Det var utrolig så hård en tone der kom på bordet - ingen der måske kunne forstille sig at det er et stort kompleks system? - I har måske alle sammen arbejdet på 50.000+ timers projekter som her viden og erfaring derfra?

11
12. januar 2015 kl. 20:26

Det har du ganske ret i, det kan det sagtens. Men tvivler på at ProActive som har vundet årets Partner, Årets cloud service og årets kundetilfredshed på Microsoft Award - ikke har kompetente udviklere :)

14
12. januar 2015 kl. 20:33

Du følte ikke noget behov for at fortælle hvor du arbejder?

15
12. januar 2015 kl. 20:37

Det skal jeg da ikke, jeg forstår bare ikke at der altid skal rakkes ned på systemer, man ingen anelse har om forløbet, produktet eller viden omkring, uden at tænke lidt over hvad man skriver først?

Mine kommentarer kunne ligeså vel have været på andre systemimplementeriger, fordi jeg ved hvor krævende store systemimplementeringer er. Har tidligere kommenteret på andre protaler hvor folk har været ligeså nedladende på f.eks. skats system der også var forsinket og havde problemer - folk kender åbenbart ikke noget til at køre store projekter og derofr kommer med kommentare der ingen relevans har.

Skal ikke forsvare noget som helst, ser bare ikke forståelsen i de enorme kritiske kommentare..

19
13. januar 2015 kl. 08:49

Lars, kan du forklare hvorfor systemet er så stort/har krævet så meget arbejde. Hvilke features er det der har væltet budgettet?

Jeg undrer mig personligt over hvorfor det her er et "stort" projekt til at starte med.

23
13. januar 2015 kl. 12:18

Systemer har det med at være meget mere komplekse indefra, end hvad man skulle tro ser man på det udefra. Så vil ikke gøre mig klog på om problemerne skyldes dårlig udførelse.

Men staten burde virkelig forlange at flere it-projekter bliver udført open-source, og med åbenhed i beslutnings-processen. Så vil det være muligt at have en ententlig debat, og vi andre kunne lære af processen, hvilket vel kun skaber bedre produkter i fremtiden. Med den sparsomme viden vi sidder med, er det rent famle i blinde, uden mulighed for at blive klogere, eller kunne drage nogle som helst brugbare konklusioner.

18
13. januar 2015 kl. 00:30

Skal ikke forsvare noget som helst, ser bare ikke forståelsen i de enorme kritiske kommentare..

Vi kan jo se at den kode der er produceret er noget bras, og at systemet derudover er ret sløvt (og var det ikke også forsinket?). Forsinkelsen er det mest forståelige - det er altid svært at forudsige hvor lang tid udvikling tager, men uanset hvad, så ændrer det vel ikke på den endelige kodekvalitet? Hvis Sharepoint gør det umuligt at producere god kode, og udbuddet direkte krævede Sharepoint, så er det dog naturligvis Sharepoint-udviklerne der har kvajet sig, men det gør ikke den endelige kvalitet højere.

5
12. januar 2015 kl. 18:13

Ikke noget at sige til at det skal gå galt, når at en eller anden MS systemudvikler over i hjørnet mener han kan lave løsninger som denne bare fordi at han været på et Frontpage kursus en gang.

Det er jo hovedrystende, jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte.

  • document.write i javascript'en, geezus. Det er noget man gik væk fra i 90'erne.
  • Viewstate, seriously??
  • bunker af javscript på siden fremfor i eksterne filer.
  • Gigalange autogenererede element id'er facepalm

Det er løsninger som disse der giver os andre webudviklingshuse et dårligt ry. Fy føj.

9
12. januar 2015 kl. 20:21

Så lige på bare forsiden - det er jo en rodebutik uden lige, HTML og JavaScript i en skøn forvirring.

Og så flittig brug af mv - imponerende.

12
12. januar 2015 kl. 20:29

Yes, du har ganske ret, det er en smule rodet, men det er grundet brugen af SharePoint - det er jo ekstremt dynamisk og generisk, så hvad du ser er hvad Microsoft har implementeret - er klar over det ikke minder om en clean .NET eller PHP løsningen, men sådan er det jo når man bruger produkter under implementering.

Du vil jo også se en rodebutik når du bruger andre produkter, som Joomla, Drupal og Wordpress.

7
12. januar 2015 kl. 20:03

Ikke noget at sige til at det skal gå galt, når at en eller anden MS systemudvikler over i hjørnet mener han kan lave løsninger som denne bare fordi at han været på et Frontpage kursus en gang.

Er ret sikker på at udbuddet fra Hjemmeværnets side var at man ønskede en Sharepoint-løsning. De fleste af de dårligdomme du nævner kan tilskrives (den daværende version af) Sharepoint, ikke nødvendigvis leverandørens inkompetance.

8
12. januar 2015 kl. 20:14

De problemer han nævner har ikke engang noget med SharePoint at gøre, jeg tror han måske bare har læst en blog på nettet omkring problemerne og måske selv kode PHP til dagligt :P

4
12. januar 2015 kl. 17:51

Synes man skulle også dække hvad folk synes om den nye platform. Blev lidt skuffet da jeg læste denne artikel

3
12. januar 2015 kl. 16:47

Jeg har af egen erfaring oplevet, at der generelt er ret lange svartider, når der er tale om Sharepoint. Det er ikke en platform der normalt er kendt for god performance. Sjovt at artiklen slet ikke nævner hvilken platform projektet er bygget på. Det er da ellers meget normalt.

I øvrigt virker Sharepoint som platform, som en ret ufleksibel en af slagsen. Specielt hvis man skal modificere en smule i maskinerummet, på platformen. Så skal hele farmen nærmest lægges ned, når der deployes. Helt ulig Microsoft, så er documentationen faktisk også ret ringe.

Set i betragtning af hvor umodent et product Sharepoint 2007 var, så er jeg slet ikke forbløffet over at man er gået så langt over budget.

2
12. januar 2015 kl. 15:11

Jeg forstår ikke at der er så mange fejl i "moderne" IT systemer, den er jo gal fra første streg på tegnebordet, i hver fald i forhold til hvad det blev undervist i på Datamatiker helt tilbage i 1990erne.

"INTET it system må være mere end 2år undervejs fra Ide bord til ibrugtagelse"

det var og er grund mantra. Men hvordan lære man politiker det ?

1
12. januar 2015 kl. 14:56

"Det skyldes flere brugere end ventet, lyder forklaringen." Sikke dog en LAM undskyldning!

"systemet var ikke designet til den store interesse umiddelbart efter lanceringen." WHAT?!?

Det lyder godt nok af dårlig styring. Man skal altså huske at holde leverandørerne i kort snor...