Soldaters udlægning af SAP: Standser Al Produktivitet

Forsvarets ERP-system DeMars er alt for komplekst. Det giver rod, forvirring og spildte arbejdstimer.

Forsvarets SAP-baserede ERP-system, DeMars, kan håndtere alle funktioner i forsvaret fra booking og betaling af et hotel til bestilling af 1,5 volts batterier til F16 fly.

Men brugervenligt – det er det ikke. For at bestille materiel hjem skal man igennem 4-5 vinduer og faneblade – selv for den mindste lille dims i ét eksemplar.

Det har blandt andet betydet, at F-16-piloter selv har måttet en tur i supermarkedet for at købe batterier til den nødlygte, der begynder at blinke, hvis en pilot skyder sig ud og lander i havet med sin faldskærm. DeMars kunne nemlig ikke anvise et nærlager, batterierne kunne hentes på.

Det er også yderst besværligt at oprette service-meddelelser på et køretøj. Hver gang et fly eller et køretøj skal repareres, skal der oprettes en meddelelse i systemet, og det tager ifølge Version2's kilder urimelig lang tid.

»Der er fire eller fem forskellige sider, hvor man først skal oprette sagen, og så skal den udfyldes med, hvad man vil lave. Dertil skal der være en uddybende forklaring og så videre. Og så skal man udfylde, hvem der skal lave det, og hvem der skal betale for det,« siger en anonym kilde til Version2. Kildens identitet er redaktionen bekendt.

»Der er brug for et væsentligt bedre brugerinterface. Det virker grotesk, at når jeg logger på, så starter systemet et kæmpe modul op og indlæser det hele, når jeg bare skal lave en vedligeholdelsesmeddelelse på tre linjer. Jeg skal ikke bruge de andre dele. Det burde kunne automatiseres, så jeg kunne nøjes med at sætte et flueben i et felt med en oplysning,« siger den anonyme kilde til Version2.

For tungt til at blive brugt

»Det er noget rigtig møg. I det daglige omtaler mine kolleger og jeg ofte SAP som ’Standser Al Produktivitet’. Konsekvensen er, at man ikke benytter systemet, og at man bruger det forkert. Jeg kan godt se fidusen i systemet, for det kan dokumentere alt. Men fordi det er så tungt at bruge, så bruger man det ikke,« siger kilden til Version2.

Kilden vurderer, at han samlet set spilder en time om dagen på DeMars.

»I dag kan man godt se, hvor stumperne ligger på lageret, men det kræver, at du hopper rundt i forskellige programmer, vinduer og faneblade. Så skal man skifte til et andet vindue og i en anden søgefunktion og have tre forskellige vinduer åbne. Jeg er stået helt af. Jeg bruger nok en time om dagen på det i spildtid,« siger kilden til Version2.

DeMars kræver over en uges uddannelse

Alle, der skal benytte DeMars, skal på et forberedende kursus efterfulgt af en uges kursus. Først derefter får man en adgangskode til DeMars. Men der er ventetid, og Version2’s anonyme kilde kan ikke forstå, hvorfor et it-system skal være så svært at bruge, at man har brug for en hel uges kursus i det.

»Systemet er for komplekst. Det er for besværligt at finde ud af, om en reservedel er på lager, og om den er bestilt eller ej. Så i et system til en milliard kroner burde det være meget lettere at gå til,« siger han til Version2.

To andre kilder i henholdsvis Flyvevåbnet og Flyvertaktisk Kommando er dog meget mere positivt stemt over for systemet.

Stig Andreasen, chef for HR Driftssektion i Flyvevåbnet, sidder ikke med bestilling af materiel og kan derfor ikke sige, om systemet er for komplekst på dette område. Han bruger i stedet DeMars til at booke hotelværelser med, samt indtastning af arbejdstider, stamdata, uddannelse og adresser.

»Det er blevet tilpasset hen ad vejen. Men på nogle områder taster man sig ihjel, fordi man skal igennem en masse sider for at finde det sted, hvor man vil indberette informationen,« siger Stig Andreasen til Version2 og fortsætter:

»Fordelene ved DeMars er dog, at når tingene er tastet ind én gang, så er de tilgængelige i alle andre brugerflader. Ja, det er let at bruge, for nu er alle børnesygdommene ved at være væk.«

Major Peter Sneftrup fra Flyvertaktisk Kommando, Logistik og Planlægning mente dog tilbage i 2006, at DeMars var for komplekst, og at dette hæmmede overblikket.

»DeMars – FORMAT – er et overordentligt komplekst system. At overskue, endsige gennemskue samtlige processer kræver et ganske særligt overblik, som er forbeholdt de få, om nogen overhovedet. Hvis vi ikke ved, hvad vi har, hvor det ligger, og hvad det koster, har vore chefer ingen mulighed for at disponere det samlede kompleks af rådige ressourcer til at gennemføre operationerne,« skrev han dengang i Flyvevåbnets medlemsblad.

»Dertil kommer, at vi i høj grad risikerer at bruge de sparsomme ressourcer på at anskaffe kapaciteter, vi rent faktisk har, men som vi ikke ved, vi har,« stod der i medlemsbladet.

Sidenhen er systemet dog blevet overordentligt mere brugervenligt, mener majoren.

»Det er lysår bedre. Flyvevåbnet har i betydeligt omfang langt mere styr på materiellet i dag. Det blev klart dokumenteret, da Flyvevåbnet på 48 timer deployerede en operationsklar F-16-enhed til Sicilien for at deltage i aktionen i Libyen. Det kan man kun, hvis der er styr på materiellet. Dengang (i 2006, red.) var vi ikke i samme grad klar, og så havde det helt sikkert været sværere at finde alle tingene lige så hurtigt,« siger Peter Sneftrup.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Magnus Jørgensen

Vi har også SAP på min arbejdsplads.
Er det med vilje at man har opbygget så uintuitiv en brugergrænseflade?
Man kan lige forestille sig sælgerne side og fortælle om, hvordan andre firmaer der har fået SAP, har set et brat fald i indkøbs omkostninger.
Jeg kender ikke nogen på mit arbejde, der har noget positivt at sige om SAP.

Man kan ikke regne ud hvordan man skal gøre tingene. Man SKAL have en manual ved siden af sig, hvis man skal gøre noget man ikke har gjort inden for 30 dage. Hvis man skal noget nyt er en manual ikke helt nok. Her skal man have en af SAP udviklerne i firmaet til at forklare sig, at når der kommer en fejl meddelelse, så skal man bare trykke enter 3 gange, så forsvinder den????
Fejl meddelelsen giver heller ikke mening. Man kan ikke regne ud hvad man har gjort galt. Hvilket man tit heller ikke har.

Hvordan i alverden kan sådan et system blive en succes?

Lars Lk

"Hvordan i alverden kan sådan et system blive en succes?"

På samme måde som Windows blev en succes i 90'erne, ikke det bedste produkt, men de havde den bedste marketing afdeling og brugte flest penge på reklamer, samt smurt de rigtige offentlige beslutningstagere med rejser og gaver...

Men ja, det er himmelråbende dumt at et så dårligt system kan blive så stort...

Log ind eller Opret konto for at kommentere