Brugerdata fra WhatsApp skal bruges til målrettede reklamer på Facebook

26. august 2016 kl. 11:31
WhatsApp, der ellers promoverer sig selv som fortaler for privatlivet, vil nu videregive dine brugerdata til moderselskabet, Facebook, så reklamerne kan blive mere målrettede.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Godt to år efter Facebooks overtagelse af WhatsApp ændrer WhatsApp nu deres privacy policy, så de nu deler mere information med deres ejer, Facebook. Det skriver Computerworld.com.

Det er ikke, fordi man skal frygte, at éns beskeder på WhatsApp lige pludselig dukker op på éns tidslinje på Facebook. Dine statusopdateringer på Facebook bliver heller ikke sendt til dine WhatsApp-kontakter. Til gengæld vil der blive delt meget mere information bag scenen med det formål at reklamere mere præcist samt tilbyde nye kontakter på tværs af de to applikationer, hvilket står i skærende kontrast til WhatsApps selvpromovering som en applikation, der værner om privatlivet.

Ændringerne vil ifølge WhatsApp hjælpe brugerne med at få en mere præcis markedsføring.

I alle de eksempler, WhatsApp har givet i forhold til ændringen, handler det om, at forretningsdelen bliver større. WhatsApp understreger dog, at det bliver muligt at fravælge den del for brugerne, da de ikke vil have, at brugerne får oplevelsen af at blive spammet.

Kritik fra myndighedene

Hovedpunktet i ændringen bliver, at WhatsApp vil dele kontaktlisten med Facebook, så de to firmaer kan matche kontoer, hvor der er registreret et telefonnummer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det giver Facebook mere data, selskabet kan bruge til venneforslag, og samtidig bliver det muligt at målrette reklamerne mere præcist til den enkelte bruger.

WhatsApp understreger, at man ikke vil ændre på, hvem der kan læse ens beskeder. Beskederne er krypteret end-to-end, så det kun er personen, som beskeden er tiltænkt, der kan læse den.

På alle ledder og kanter er Facebook og WhatsApp forbandet af myndighederne. Facebook er blevet skarpt kritiseret for at indsamle for meget information om brugerne. Omvendt har både Frankrig og Tyskland været ude at kritisere Telegram og WhatsApp, der tilbyder end-to-end-krypterede beskeder, for ikke at samle nok information om deres brugeres aktivitet.

De tyske og franske myndigheder har således foreslået, at der bliver lavet en 'bagdør' til ordensmagten, så de kan opsnappe brugernes beskeder, hvis brugerne er under efterforskning.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger