Analytiker: Outsourcer du til IBM, CSC eller KMD, betaler du nok for meget

Er du outsourcing-kunde hos en af it-giganterne, er prisen generelt alt for høj. Det mener Henrik Zangenberg, der har analyseret 66 outsourcing-kontrakter.
Illustration: Jesper Kildebogaard

Danske outsourcing-kunder betaler generelt alt for meget for ydelserne, viser en benchmark-analyse, som Zangenberg Analytics står bag. Nogle kunder betaler faktisk fem gange mere, end det er nødvendigt, lyder konklusionen fra direktør Henrik Zangenberg. Og værst ser det ud, hvis man er kunde hos et af de tre store it-firmaer i landet med rødder tilbage til 1960’erne

Det forklarede han cirka 30 fremmødte gæster, da konklusionerne fra analysen for nyligt blev lagt frem ved et fyraftensmøde hos Miracle A/S i Ballerup. Konklusionerne kan du læse mere om i Version2's nye, gratis magasin Insight.

Men selvom firmaer som IBM, CSC eller KMD sender dig et tilbud med en pris, der er langt højere, end hvad andre kan gøre det til, giver det ikke et kæmpe overskud og en Mercedes til alle medarbejdere.

Faktisk har både IBM og CSC lige nu været i gang med fyringsrunder og slås med dårlig økonomi. Forklaringen er simpelthen, at de har et alt for tungt og dyrt apparat, siger Henrik Zangenberg til Version2.

»De tre store, meget etablerede leverandører er vokset op på et tidspunkt, hvor priserne var nogle helt andre, og hvor outsourcing var et helt andet marked. Dengang var der mulighed for at drive en meget stor administration. Men de er ikke fulgt med tiden, og nu har de en stor organisation, som slet ikke matcher markedet,« siger direktøren for Zangenberg Analytics.

Ud fra data fra 66 indgåede outsourcing-kontrakter og en omfattende benchmark-analyse har hans firma fundet frem til de reelle markedspriser for standardydelser som serverdrift og storage. Og det er ikke de tre store leverandører, som gør sig bemærket i det prisleje, men de mellemstore og yngre leverandører.

»De røde streger (markedsprisen, red.) kan leveres af de nye danske firmaer, og de store indiske, som har en helt anden omkostningsstruktur end de store, gamle firmaer. Og det er ikke Svend Bents outsourcing, fra en garage i Brøndby, men firmaer, der i dag leverer til store kunder i Danmark,« forklarer Henrik Zangenberg.

Kort sagt bør man være meget opmærksom på at få checket sine priser, hvis man i dag bruger IBM, CSC og KMD, vurderer han.

»Man kommer meget nemt til at betale en massiv merpris hos nogle, navnlig hvis man handler hos de store, traditionelle firmaer.«

Omstil dig eller mist kunderne

Til de dyre leverandørers held har markedet for it-outsourcing været så grumset, at kunderne ikke opdagede, de kom til at betale alt for meget. Men det vil ændre sig, og de tunge leverandører kommer under pres, hvis de ikke hurtigt skifter spor.

»Vi ser, hvordan de begynder at omstille sig nu, med fyringsbølger, og nogle vil være bedre til det end andre. Men markedet vil se anderledes ud om tre år. Top fire over it-driftsleverandører vil være anderledes end i dag,« lyder Henrik Zangenbergs kig i krystalkuglen.

Læs også: Analytiker: Slut med overpriser - CSC er nødt til at genopfinde sig selv

Det er nemlig blevet meget nemmere at levere for eksempel serverdrift end for nogle år tilbage, og derfor står mindre firmaer nu på spring, og måske endnu vigtigere: udenlandske spillere som Tata Consultancy Services og HCL, der ikke tidligere har været på det danske marked.

»Hvis et firma kan levere ydelsen, og prisen er rigtig - så er der plads til bevægelser på markedet,« lyder vurderingen.

For selvom it-driften er vital for de fleste kunder, og man ikke ønsker at tage chancer, er forskellen i pris nu så stor, at det begynder at skrige til himlen, hvis man ikke vælger den lavere pris.

»Når det koster så meget ekstra at være hos de store, så begynder man at spørge, om det nu også længere passer, at ingen bliver fyret for at vælge IBM eller en af de andre store. Beløbene er så store, og it-drift udgør 5-6 procent af omsætningen for en virksomhed, så det kan mærkes på bundlinjen og på konkurrencekraften,« siger Henrik Zangenberg.

Kunderne, der har fået analyseret en it-driftsaftale og blevet klar over, at de har betalt alt for meget, har typisk været meget overraskede over de voldsomme overpriser, de har betalt.

»Reaktionen går fra først vantro til erkendelse. Kunderne har ikke vidst det her. Men vi ser for os en rejse fremover, med først en awakening hos kunderne, og så en operationalisering, der fører til lavere priser. Det vil tage 2-4 år, før det virkelig har manifesteret sig på markedet,« siger Henrik Zangenberg.

Få flere benchmark-priser og eksempler ved at hente det gratis magasin 'Version2 Insight: Outsourcing af it-drift' herunder. Magasinet forklarer metoden bag beregningerne fra Zangenberg Analytics og indeholder ligeledes gode råd om outsourcing af it-drift fra Banedanmarks it-direktør.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Rune Petersen

Nu håber jeg ikke, der er nogle kunder, der kun kigger på prisen, når de vælger at outsource. Netop outsourcing indebærer væsentlige risici og muligheder, som bør adresseres;

  • Leverandørens track record med sammenlignelige kunder
  • Finansiel performance (er leverandøren i markedet om 5 år?)
  • Kundereferencer
  • Binder det strategísk sammen med andre produkter/services og kompetencer?
  • Innovation; evnen til fremadrettet at nedbringe omkostninger og levere innovative produkter og services til gavn for kunden
  • Har leverandøren mon nemmere ved at tiltrække og holde på de rette medarbejdere, og kan de tilbyde vidensnetværk etc?

Udover det, så bør kunden da klart sørge for et ordentligt benchmark, før kontrakten indgås. Derfor bruger man udbud, hvor hensigten netop er at kunne vurdere leverandørerne på lige fod. Dvs kunden bør tilsikre at prismodellen er dikteret af kunden eller at leverandørernes prismodeller giver mulighed for transparens, så kunden selv kan udregne TCO i diverse scenarier. Udover det er det efterhånden normal praksis, at man kan indbygge forskellige mekanismer for løbende benchmark i kontraktperioden med forskellige muligheder for genforhandling eller automatiske prisjusteringer. Det er også set, at en leverandør forpligter sig til nogle effektiveringer, som giver kunden yderligere omkostningsbesparelser i kontraktens løbetid (fx 10% sænkning af prisen hvert år. Leverandørens upside er så, at hvis den kan optimere endnu mere, så kan den også få en bedre handel.

Man kan også gå efter en mere simpel løsning, hvor leverandøren forpligter sig til en aftalt omkostningsreducering ift en aftalt baseline på eksisterende TCO. Det kunne fx være 30% fra dag 1. Det vil nærmest alle leverandører gerne gå med til.

Bundlinien er, at der findes masser af gode outsourcing-aftaler derude, og hvis kunden tager ansvar FØR kontrakten er skrevet under, så kan man sagtens få en god aftale i hus.

Men det tager tid, og der er selvfølgelig masser af kunder, som hverken har tid, konmpetencer, penge og ressourcer til at gøre dette. Der kan også være en kulturel barriere hos kunden. Dem er der sikkert mange af. Jeg tror selv det er de kunder, der ender med de dårlige (=dyre) kontrakter.

  • 1
  • 0
#3 Markus Hornum-Stenz

Så vidt jeg kan gennemskue, er det det store problem, at der jo reelt ikke er ret mange kunder som bare vil leje en server. De fleste vil leje noget infrastruktur som de kan køre deres forretningsapplikationer på. Og det er lige præcis forskellen mellem de to ting som gør en meget stor forskel. Outsourcer du bare jernet og OS'et, står du groft sagt tilbage med 75% af driftsopgaven selv. Det svære ved IT-drift er ikke at drive standardinfrastrukturen, det er at holde det som ligger ovenpå sundt og raskt.

  • 2
  • 0
#4 Michael Deichmann

Indrømmet - jeg har ikke nærlæst artiklerne der henvises til endnu, men der ER kæmpe forskel på kvaliteten af den vare og hvordan leverancen opleves. Man får det man betaler for i høj grad, og er det discount er der intet overskud til at håndtere out-of-line situationer, så dem kommer kunden ofte til selv at stå med.

  • 1
  • 0
#6 Thomas Ehler

Har du prøvet at have noget outsourcet hos CSC eller IBM? Det er ikke ligefrem service og kvalitet man oplever der.

LIGE mine ord. Det er selvfølgelig i sig selv en katastrofe, at selv den grundlæggende opgave ofte ender med at blive dyrere end at have den in house. Værre er at alt det der ender med at koste (udvikling af platform mv.) aldrig er med i prisen og tit er langt dyrere end den oprindelige kontrakt. Når det så oven i købet viser sig at fungere så dårligt at virksomheder som Sonofon, Nordea og sikkert mange andre har set sig nødsaget til at insource igen (Sonofon i 2007 da det var aller sværest at få folk http://www.comon.dk/art/153487/aarets-outsourcer-vil-ikke-laengere-outso...) begynder det virkelig at koste knapper! (Og burde vel også have kostet "høveder" et eller andet sted.)

  • 0
  • 0
#8 Deleted User

Markedsprisen har Zangenberg Analytics typisk fundet ved at kigge på indgåede kontrakter det seneste halve år, rense priserne, så de kan sammenlignes, sortere de unaturligt lave fra og så bruge gennemsnittet af de laveste 20 procent af priserne som reference. Disse priser bliver så tjekket ved at spørge seriøse leverandører, om man kan købe en ydelse til den pris.

vh.

Jesper, Version2

  • 0
  • 0
#9 Leif Nielsen

Der er vel ikke andre kommentarer at give til den anvendte metode. At spørge leverandører om de vil levere til en pris der matcher de 20% laveste priser, der i forvejen er reduceret.

Kom dog ind i kampen og drop Miracle-reklamen

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere