Brugen af mobilt internet i Danmark eksploderer

På en måned er danskernes forbrug af mobilinternet steget med 50 procent. Det er den største stigning nogensinde.

Danskernes brug af mobilinternet er steget med 50 procent på en måned - den største stigning, der nogensinde er registreret i landet.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra TDC.

Ifølge TDC er det især streaming af film og musik samt de sociale medier, der for alvor trækker store datamængder, og selvom teleselskabet siden marts 2014 har opgraderet samtlige sine 3.500 mobilmaster, så erkender koncerndirektør i TDC Operations Peter Schleidt, at der altid vil være problemer med at håndtere behovet visse steder.

»Uanset hvor mange master vi sætter op, vil der altid være områder, der er udfordret. Så selvom TDC har Danmarks i særklasse bedste mobilnet, fortsætter vi arbejdet. Alene i resten af 2015 udvider vi nettet med godt 100 nye master,« siger han.

Stigningen på 50 procent over en måned skal ifølge TDC ses i forhold til, at en stigning på 70 procent normalt tager et år.

Læs også: Ekspert: iOS-funktion kan lukke danske mobilhuller

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (29)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Mogens Ritsholm

En så hurtig stigning kan kun skyldes overbelastning inden opgraderingen.

Vi havde samme problem med telefoni i Sønderjylland i 70'erne.

Problemet er, at man i en sådan situation vanskeligt kan vurdere den tilbudte trafik i en normal situation.

Hver gang vi udbyggede Sønderjylland steg trafikken tilsvarende med fortsat høje afvisningsprocenter til følge.

Først efter flere udbygninger blev det normaliseret i 80'erne.

  • 5
  • 0
jan robin stenmo

TDC kunder har indtil nu haft væsentlig lavere mobildatatrafik end andre danske mobilkunder. Så måske er de nu ved at komme op på samme niveau. Udviklingen skyldes vel tildels direkte den bedre dækning og kapacitet TDC har opnået ved at udbygge LTE800 og UMTS900 og dels indirekte at den bedre dækning og kapacitet gør at de kan være bekendt af at markedsføre mere aggressivt i forhold til mobildata tjenester. Så jeg tror oplevelsen hos de andre operatører i forhold til TDC's "fantastiske" trafikvækst er "velkommen efter". Næsten ingenting + 50% er fortsat ikke så meget...

  • 4
  • 0
Mogens Ritsholm

Måske har du ret. Men 50% på en måned med eksisterende kundemasse( der jo ikke kan have ændret sig meget på en måned) er alligevel opsigtsvækkende, hvis det ikke skyldes fjernelsen af bottlenecks, der har reduceret trafikken tidligere.

Det har jeg svært ved at tro på som organisk vækst alene.

Tidligere forsøg har vist, at en kunde ikke umiddelbart øger sit forbrug med stigende hastighed eller øget volumengrænse. Det går langsomt, hvilket da også er årsagen til, at YOUSEE's opgradering af hastigheder i første omgang er gratis.

  • 3
  • 0
Einar Petersen

Kunne være man burde "wiresharke mobilerne" - Kender flere der normalt har nogle få 100 mb på deres mobil til at være eksploderet til over 1 Gb uden ændret brugsmønster og de er low usage brugere. Er det i virkeligheden symptomet på en epidemi - En service, måske en der snakker til vores venner som vil vide alt om os ? Eller noget andet ? I hvert fald værd at undersøge meget nøje hvad der har foresaget denne spike. Og nogen som har forslag til FOSS software til at holde øje med trafik på mobilen.

  • 3
  • 0
Mogens Ritsholm

Ja måske. TDC skylder i hvert fald en bedre forklaring - herunder om denne enorme vækstrate sandsynligvis vil fortsætte.

En anden mulighed er, at påsken var med i seneste opgørelse. For der må man jo forvente, at mange på farten er væk fra deres WIFI offload hjemme. I så fald vil det nok falde igen til lavere vækstrater.

  • 3
  • 0
Christian Nobel

3 roamer hos TDC, og deres datterselskab Oister har været ude med nogle usandsynligt aggressive tilbud her på det seneste, med 10 timers tale og 10 G data for 79,- kr.

Så det kunne være interessant at vide hvor meget af datastigningen der kommer fra TDC's roaming kunder.

  • 2
  • 0
Benjamin Balder

Det lyder som om stigningen er sket i datamængden; men kan det ses i antallet af brugere eller ændringer i brugernes adfærd, eller bliver data "spildt" på software-opdateringer og streamingtjenesters øgede bit-rater, dvs. er det en brugerstyret udvikling eller teknologisk pres?

  • 1
  • 0
Christian Nobel

Der er mange gæt på hvorfor TDC har set en stor stigning inden for en måned, men derfra og så til at konkludere at brugen af mobildata i Danmark (som helhed og for alle selskaber) eksploderer er der vist intet belæg for.

Ud over det selvfølgelig endnu engang kan give en god sensationsoverskrift.

  • 2
  • 0
Mogens Ritsholm

en måned gør ingen sommer - især i år.

Men derfor er den egentlige årsag jo alligevel interessant set i et længere perspektiv.

Læg mærke til, at trafikken på 4G ifølge pressemeddelelsen er steget 80% på en måned, mens gennemsnittet er 50%.

Hvor er vi på vej hen? og bliver det på et tidspunkt et problem for fremkommelighed?

Helt enig i, at de andre operatører har haft mere lukrative tilbud til storbrugere. Men kan nogle få brugere, der skifter, virkelig flytte så meget på en måned?

  • 1
  • 0
Johnny Olesen

Ja måske. TDC skylder i hvert fald en bedre forklaring - herunder om denne enorme vækstrate sandsynligvis vil fortsætte.

En anden mulighed er, at påsken var med i seneste opgørelse. For der må man jo forvente, at mange på farten er væk fra deres WIFI offload hjemme. I så fald vil det nok falde igen til lavere vækstrater.

Det vil den.

Som Jan Robin Stenmo allerede har skrevet, så er forskellen mellem TT-netværket, 3s netværk og TDC markant.

TDC sad i første halvår 2014 på hele 39,9 procent af standard (smartphone) abonnementerne på mobilmarkedet, men teleselskabets kunder stod kun for 19,6 procent af den samlede datatrafik i Danmark. I snit overførte en TDC kunde (eller kunde på TDCs netværk) altså halv så meget, som en gennemsnitskunde hos alle de fire teleselskaber.

Kigger man på de dedikerede (mobilt bredbånds) abonnementer , så sad TDC i første halvår 2014 på 31,3 procent af abonnementerne, men kunderne overførte kun 5,3 procent af den samlede mængde data.

Konkurrenterne hos Telia, Telenor og 3 sad tilsammen på >60% af smarthphone abonnementerne, men står for >80% af datatrafikken. På mobilt bredbånd sad Telia, Telenor og 3 på >68% af abonnementerne, men stod for >94% af datatrafikken.

Man kan finde flere sjove detaljer på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

At dataforbruget eksploderer på TDCs netværk er ikke overraskende - og slet ikke set i forhold til at TDC giver fri data til alle deres kunder, og har sendt gratis prøve abonnementer ud til en masse erhvervskunder.

  • 3
  • 0
Johnny Olesen

Og så glemte jeg selvfølgelig, at TDCs refarming af 900 MHz helt sikkert, at givet mange flere TDC kunder 3G dækning, hvilket også betyder, at mange flere kunder pludselig kommer på 3G fremfor 2G eller ustabilt 3G via UMTS2100.

Specielt de mange TDC kunder med en iPhone 3GS, 4 eller 4S vil pludseig begynde har overføre markant mere data, når de i stedet for 2G pludselig har 3G.

  • 3
  • 0
Mogens Ritsholm

Kigger man på de dedikerede (mobilt bredbånds) abonnementer , så sad TDC i første halvår 2014 på 31,3 procent af abonnementerne, men kunderne overførte kun 5,3 procent af den samlede mængde data.

Du kigger vist alene på dedikerede dataabonnementer, hvor TDC havde en meget lille markedsandel på 4,2 % af trafikken 1. halvår 2014.

Men for standardabonnemneter og tillægsabonnemnter havde de 20,6% af trafik og 39% af abonnementer.

Stadig under snittet. Men ikke så markant, som I giver udtryk for.

  • 1
  • 0
Baldur Norddahl

Ifølge Erhvervsstyrelsen blev der i første halvår 2014 overført 48.000 TB data på mobilnettet. Det er cirka 25 gigabit/s i gennemsnit.

Det er så et år gamle data - men det er jo ingenting.

En gennemsnitlig kunde på fast internet bruger 1 megabit/s i gennemsnit. Så mobiltrafikken svarer kun til trafikken fra cirka 25.000 fastnet kunder.

Det tyder ikke på at de har haft ret meget held med at sælge 4G LTE routere som alternativ til en fast internet installation.

  • 7
  • 0
Jens Jönsson

Stigningen sker jo fordi TDC har lovet gratis data indtil d. 31. juli.
Folk er vant til en begrænsning, så når der åbnes går de amok.

Det ses også på almindelige Internetforbindelser. Kunder der har været vant til 2 Mbit/s og pludselig får 20 gange så hurtig forbindelse, prøver selvfølgelig alt det de ikke kunne få til at virke før i tiden. Nye muligheder opstår....

"Uanset hvor mange master vi sætter op, vil der altid være områder, der er udfordret."

Er jo også en erkendelse af at det kan være en udfordring for dem med kapaciteten og en årsag til at de ikke går mere aktivt ud og sælger mobiltbredbånd som en erstatning for en fast forbindelse.
Med gennemsnit på 700 kunder eller mere pr. mast kan det jo give enorme kapacitetsproblemer.

Ingen tvivl om at de bruger "gratis data" perioden til at se hvad nettet kan håndtere.....

  • 3
  • 0
Jens Jönsson

Det tyder ikke på at de har haft ret meget held med at sælge 4G LTE routere som alternativ til en fast internet installation.

De har ikke aktivt forsøgt at sælge det. Netop fordi det ville give dem enorme kapacitetsproblemer.
3 mobil prøvede det jo engang. De spyttede routere ud i tykke stråler og reklamerede med dem som alternativ til en ADSL. Det var da de havde opgraderet nettet med 3G.

Kan huske at det var helt umuligt at bruge data på deres net efter kl. 17 hver dag.
Masten var totalt overbelastet og markedsføringen af produktet stoppede pludseligt....

Jeg var til møde, hvor bla. Telenor og fiberselskab var repræsenteret. Mødet drejede sig om bredbånd til forskellige områder.
Telenor nævnte ikke et kuk om mobiltbredbånd som erstatning til fastforbindelse. Der blev kun snakket dækning med mobiltelefonen.

Sjovt at regeringen/folketinget satser på at mobiltbredbånd kan løse problemerne i Danmark....

  • 7
  • 0
Johnny Olesen

Johnny, come on....
Mobiltbredbånd er da ikke ustabilt ?!?!

Nu var det ikke just det, som jeg skrev.

Jeg skrev: "Og så glemte jeg selvfølgelig, at TDCs refarming af 900 MHz helt sikkert, at givet mange flere TDC kunder 3G dækning, hvilket også betyder, at mange flere kunder pludselig kommer på 3G fremfor 2G eller ustabilt 3G via UMTS2100."

Den formulering står jeg gerne inde for. TDCs UMTS2100 netværk VAR hullet som en si, hastigheden var elendig og selve rækkevidden fra hver enkelte UMTS2100 sender var ikke særlig god.

I praksis havnede TDCs kunder alt for ofte på 2G i stedet for 3G.

Det fænomen kalder jeg så 'ustabilt' fordi det er den brugeroplevelse man havde på TDCs netværk.
Det er ikke ustabilt, som når en router lammer hele dit netværk en formiddag eller periodisk smider alle forbindelser - det er 'ustabilt' som en brugeroplevelse, hvilket også er dokumenteret i f.eks. den dækningsrapport Telenor fik DTI til at udføre sidste år.

Der er 117 grunde til, at brugeroplevelsen var sådan på TDCs netværk, men heldigvis for TDCs kunder, så er det fortid nu.

  • 1
  • 2
Jens Jönsson

Jeg er selv storforbruger af mobiltbredbånd, det ene udelukker ikke det andet. Jeg kan godt forstå kunderne ikke er imponeret over mobiltbredbånd. Det er jeg heller ikke.
F.eks. kunne jeg ikke få forbindelse med min router i går. 3 km fra masten, der både har 3G/4G på fra min udbyder.
Det kørte op og ned, både i hastighed og latency og jeg havde pakketab. Det betød jeg ikke kunne koble op til en server med RDP...

Men det er jo også det Teknologisk Institut har synliggjort i deres rapport. Se f.eks. side 18 (http://download.tdc.dk/pub/tdc/privat/mobil/netvaerksfejring/TI_rapport_...)
"Andel af fejlfri download".
Fejl i 20% af overførslerne....

Så jeg kan ikke se at det skulle være fortid nu....

  • 3
  • 1
Jens Jönsson

Det er ikke ustabilt, som når en router lammer hele dit netværk en formiddag eller periodisk smider alle forbindelser - det er 'ustabilt' som en brugeroplevelse, hvilket også er dokumenteret i f.eks. den dækningsrapport Telenor fik DTI til at udføre sidste år.

Når en router dør er det ikke ustabilt. Så er der slet ikke noget net, hvis det er en vigtig komponent i nettet. Alle kan være ude for at udstyr går død, også mobilselskaberne og andre teleselskaber. Man kan lave redundans til højre og venstre og alligevel blive ramt af fejl.
Skal jeg give dig eksempler på andre selskaber der har oplevet det samme ?

Jeg snakker om daglig brug, når man kobler op, f.eks. med sin router.
Så skal der da helst ikke være periodiske udfald. Så virker forbindelsen ustabil. Selv pakketab på få % kan lave meget ravage...

  • 1
  • 1
Johnny Olesen

Men det er jo også det Teknologisk Institut har synliggjort i deres rapport. Se f.eks. side 18 (http://download.tdc.dk/pub/tdc/privat/mobil/netvaerksfejring/TI_rapport_...)
"Andel af fejlfri download".
Fejl i 20% af overførslerne....

Så jeg kan ikke se at det skulle være fortid nu....

Jens, du skal STADIGVÆK huske at læse, hvad der står i rapporten på side 3. I kort form:

TDC definerer fejlfri overførsel som:
- 30 sek. fejlfri mobiltelefonsamtale
- 10 MB download indenfor 15 sek.
- 10 MB upload indenfor 30 sek.
- 60 sek. YouTube video uden buffering-ventetid

Dvs. i praksis betyder det, at hvis forbindelsen f.eks. er over 3G, så skal man være overordentlig heldig for at kunne gennemføre uden "fejl".

F.eks. kræver TDCs defination af fejl, at man som minimum kan downloade med en gennemsnitshastighed på over 5 Mbit/s og uploade med 2,6 Mbit/s.

Det er tæt på, at være fysisk (og praktisk) umuligt på et 3G netværk - specielt på upload delen. Om rapporten på den baggrund er fair, det skal jeg ikke afgøre, men sådan hænger det altså sammen.

Rapporten viser ikke noget om stabilitet, men den viser noget om hastigheder mellem de forskellige mobilnetværk. Man kan ikke på baggrund af rapporten konkludere det mindste om stabilitet eller mangel på det samme.

  • 1
  • 1
Johnny Olesen

Når en router dør er det ikke ustabilt. Så er der slet ikke noget net, hvis det er en vigtig komponent i nettet. Alle kan være ude for at udstyr går død, også mobilselskaberne og andre teleselskaber. Man kan lave redundans til højre og venstre og alligevel blive ramt af fejl.
Skal jeg give dig eksempler på andre selskaber der har oplevet det samme ?

Jeg snakker om daglig brug, når man kobler op, f.eks. med sin router.
Så skal der da helst ikke være periodiske udfald. Så virker forbindelsen ustabil. Selv pakketab på få % kan lave meget ravage...

Okay, det var et dårlig eksempel. Men TDCs test har ikke noget med stabilitet at gøre - det har noget med hastighed at gøre.

Når din primære AirFiber5 forbindelse går ned, og al trafikken routers over en PowerBeam forbindelse i stedet for, så falder hastigheden for alle dine kunder. Er alle dine kunders forbindelse så ustabil? Nej, hastighed og fremkommeligheden er blot nedsat.

TDCs rapport siger noget om hastighed og fremkommelighed - og der lammetæver TDC konkurrenterne af mange åbenlyse grunde.

Men at drage den konklusion, at selve teknologien mobilt bredbånd er 'ustabilt', den er altså svær at underbygge med de fremlagte fakta.

Du vurder vel heller ikke, at det trådløse bredbånd du sælger er 'ustabilt'? Softwaren kan være ustabil, en router kan dø, en forbindelse kan blive afbrud eller en storm kan blæse udstyr ned - men det gør ikke selve teknologien bag produkterne mere 'ustabil' end al anden radiobaseret kommunikation.

  • 0
  • 3
Jens Jönsson

Du vurder vel heller ikke, at det trådløse bredbånd du sælger er 'ustabilt'?

Johnny, jo det gør jeg, hvis der er pakketab i nettet, f.eks. mellem master eller hos den enkelte kunde.
Så jo jeg vurdere at nettet er ustabilt, hvis der er pakketab, da det er lig med at kunderne oplever dårligt net på den ene eller den anden måde.
Så det arbejder vi selvfølgelig på ikke sker...

Teknologisk rapporten viser f.eks. også om man fejlfrit kan streame. Du oplever f.eks. ikke fejlfri streaming, hvis der er pakketab i nettet.

  • 3
  • 0
Kjeld Flarup Christensen

Stigningen sker jo fordi TDC har lovet gratis data indtil d. 31. juli.
Folk er vant til en begrænsning, så når der åbnes går de amok.

Det mest sørgelige er næsten at Version-2 blot kopierer TDC's pressemeddelse ind, uden at nævne dette!

Men ingen tvivl om at TDC har blæst gang i mobilkrigen en gang til. Endnu en gang svømmer markedet over med det hele for det halve tilbud, fra teleselskaber som ingen penge tjener. TDC i sig selv taber nærmest ingen penge på den her kampagne, det spændende er hvad TDC selv, gør når gratis perioden er ovre.

Lad mig gætte på, at sidst i juli får TDC kunderne et godt tilbud om at opgradere til en større pakke, så de ikke går ud og shopper til et andet selskab.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere