Browserkrig om spøgelseshits: Er Chrome eller Internet Explorer størst i Danmark?

Googles Chrome-browser har ifølge Statcounter overhalet Microsoft Internet Explorer som den mest populære browser i Danmark. Men en anden statistik viser fortsat en klar Microsoft-føring.

Hvilken browser er den mest brugte i Danmark? Svaret på det spørgsmål afhænger helt af, hvem man spørger. En besked fra Googles danske Twitter-konto førte den 7. januar om, at Chrome nu var størst, til en længere diskussion om, hvorvidt det nu var sandt.

Googles begejstring udsprang af statistik fra Statcounter, som imidlertid er blevet kritiseret for at give Chrome en uretfærdig fordel, fordi Chrome indlæser sider i baggrunden ud fra links på den side, man befinder sig på, i forventning om, at man måske klikker videre.

Både Microsoft og konkurrenter til Statcounter mener, at det fører til spøgelseshits fra Chrome på sider, som brugeren aldrig rigtig besøger.

Sammenligner man med statistikken fra Foreningen af Danske Interaktive Medier, FDIM, som måler besøgene på 300 af de største danske hjemmesider, så ser billedet imidlertid anderledes ud.

FDIM's tal for december er endnu ikke offentliggjort, men ser man på udviklingen i fordelingen mellem desktop-browserne fra juni til november, så virker det ikke sandsynligt, at der i december skulle være sket et udsving, der var stort nok til, at Chrome kunne overhale Internet Explorer.

Direkte sammenlignet ser udviklingen for Internet Explorer og Chrome ud til at have lange udsigter, før Chrome har mulighed for at overhale konkurrenten, hvis udviklingen fortsætter som hidtil.

Ifølge Statcounters statistik viser udviklingen over tid en betydeligt hurtigere udvikling, hvor Chrome haler ind på Internet Explorer.

Google Danmark oplyser til Version2, at FDIM's statistik også er problematisk, fordi den primært dækker medier og visse andre store hjemmesider som krak.dk og dmi.dk, men ikke eksempelvis google.com.

»Vi er da rigtig glade for, at Chrome ifølge Statcounter er den mest brugte browser i Danmark. Nu er det spændende at se, om placeringen holder over de næste måneder, og hvordan Statcounters data står over for diverse andre statistikker,« skriver talsperson Christine Sørensen fra Google Danmark i et e-mailsvar til Version2.

Google har ikke kunnet oplyse antallet af danske downloads eller brugere af Chrome-browseren.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (35)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Benni Bennetsen

Vores statistik med side for almindelige bruger på tværs af samfundet (filtreret kun for windows) : 1 Internet erxplorer 67,82 % 2. Chrome 17,33 % 3. Firefox 12,25 % 4. Opera 1,90 %

Så der er talene noget anderledes. (IE er dog kun 39%, hvis man inkluderer mobile enheder, men fortsat absolut størst). Jeg forstår desværre ikke jeres grafer ovenfor, der er nogle søjler med markedsandele, synes I selv de er forståelige ?

  • 5
  • 3
#2 Johnnie Hougaard Nielsen

Googles begejstring udsprang af statistik fra Statcounter, som imidlertid er blevet kritiseret for at give Chrome en uretfærdig fordel, fordi Chrome indlæser sider i baggrunden ud fra links på den side, man befinder sig på, i forventning om, at man måske klikker videre. Både Microsoft og konkurrenter til Statcounter mener, at det fører til spøgelseshits fra Chrome på sider, som brugeren aldrig rigtig besøger.

Det punkt er forældet, siden den 1. maj 2012 justerer Statcounter for dette. Det gjorde ikke nogen væsentlig forskel.

Google Danmark oplyser til Version2, at FDIM's statistik også er problematisk, fordi den primært dækker medier og visse andre store hjemmesider som krak.dk og dmi.dk

Der er ingen tvivl om at dette giver en "demografisk sortering", i forhold til brugere som er mere bredt orienteret. Jeg vil også kalde det for en meget stor fordel ved Statcounter tallene at de også tæller danskere med når de bruger ikke-danske sider.

Pointen omkring den store betydning af de "bredere orienterede brugere" ses også ved at sammenligne med tallene fra Wikimedia, hvilket jo især vil sige Wikipedia. En af deres statistikker fordeler browser-brugen på forskellige lande. Oktober for hhv Wikimedia, Statcounter og FDIM:

32,6% 31.8% 19.8% Chrome 24.8% 16.3% 22.5% Safari 22.7% 35.5% 47.0% IE 14.1% 15.2% 10.0% Firefox

Wikimedia giver også en indbygget skævhed, ellers ville IE ikke lande helt nede på en tredieplads, men jeg synes at de fungerer glimrende som modvægt til den "lokaldanske" skævhed som de store mediesider naturligt har.

For IE ligger Statcounter tæt på midten, hvilket styrker troværdigheden af disse tal. Da både nyheder og Wikimedia egner sig fint til tablets som iPad, er det nok forklaringen på at disse giver Safari en mere lignende procentandel.

  • 4
  • 0
#8 Sune Marcher

Stats kommer ekstremt meget an på hvem man henvender sig til.

Har du en populær tøjbutik, eller sælger du hipsterprodukter? Sælger du standard software (til OS X? Til Windows?), eller sælger du hardware? Henvender du dig til forbrugere, resellers eller et corporate segment?

For "en større Dansk virksomhed" er IE6 kun lige for nyligt droppet til under 1%... den magisk grænse hvor vi får lov til at sætte vores minimum target til IE7 :)

  • 2
  • 0
#9 Micki Pedersen

Større dansksproget website (ca 30mio sidevisninger / 3,5 mio besøg om måneden). Besøgende fordeles rimelig bredt i befolkningen.

IE: 48,02% Chrome: 19,6% Firefox: 16,53% Safari: 13:43%

Tallene minder altså en del fra FDIM-tallene. Sitet bruger i øvrigt både Flash-komponenter (desværre) og Java (ifm NemID)

Vi har et seperat mobilsite, som ikke er en del af disse tal (bortset fra de brugere, der opt'er tilbage til det primære website).

  • 0
  • 0
#12 Johnnie Hougaard Nielsen

Større dansksproget website (ca 30mio sidevisninger / 3,5 mio besøg om måneden). Besøgende fordeles rimelig bredt i befolkningen.

Hvis det handler om hvor du er ansat, vil jeg nu mene at der er væsentlige demografiske ujævnheder i hvem som ofte leger med dér. Mit gæt er at det er en demografi som ligner de store medier, hvilket passer fint med at du ser FDIM-lignende tal.

  • 0
  • 0
#13 Venligst Slet Min Bruger

Hvis det handler om hvor du er ansat, vil jeg nu mene at der er væsentlige demografiske ujævnheder i hvem som ofte leger med dér. Mit gæt er at det er en demografi som ligner de store medier, hvilket passer fint med at du ser FDIM-lignende tal.

Det er vel noget nær umuligt at lave en "fast" definition på hvilken browser, der er størst. Er det mest installerede browser - og på hvilke maskiner? Er det mest brugte browser - tidsmæssigt eller sidebesøgsmæssigt? Er det kun private eller tæller firmacomputere også med?

Osv. osv. Det er i øvrigt også en ret ligegyldig diskussion i mine øjne. Hvis ens hjemmeside har en fordeling, der hedder 80% Chrome, 15% Firefox og 5% IE, så vil man jo næppe bruge ActiveX, uanset om IE så har 90% af markedet ellers.

  • 0
  • 0
#14 Johnnie Hougaard Nielsen

Det er vel noget nær umuligt at lave en "fast" definition på hvilken browser, der er størst. Er det mest installerede browser - og på hvilke maskiner? Er det mest brugte browser - tidsmæssigt eller sidebesøgsmæssigt? Er det kun private eller tæller firmacomputere også med?

Derfor er emnet for denne tråd sammenligning via tjenester som opgør efter sidevisninger på inkluderede sites. Det troede jeg var meget tydeligt.

Og selvfølgelig har tallene primært underholdningsværdi, men det er jo også en stor del af det som tech medierne handler om :-)

Microsoft bidrog til underholdningen ved at bruge krudt på at kritisere de tal som ikke passede dem...

  • 0
  • 0
#18 Johnnie Hougaard Nielsen

Men ingen Chrome?

Jeg vil gætte på at du har et defekt analyseværktøj. Det er mildt sagt en rodet affære at analysere user agent, og der er stor mulighed for at alle Webkit browsere (hvor Chrome og Safari er de største) bliver optalt under Safari. Jeg kører lige nu på:

Mozilla/5.0 (X11; Linux i686) AppleWebKit/537.17 (KHTML, like Gecko) Chrome/24.0.1312.52 Safari/537.17

Det vil sige at hvis værktøjet ikke eksplicit checker for Chrome, kunne jeg falde i et filter for Safari. Din påfaldende høje værdi for "Mozilla" ligner også et tegn på ikke-detekterede browsere.

  • 1
  • 0
#19 Johnnie Hougaard Nielsen

Er der ikke en venlig sjæl der kan forklare hvorfor man går så højt op i markedsandele at dette overhovedet skulle være en debat værd?

Nu ved jeg ikke hvem "man" er, men jeg vil gætte på at en del interesse især udspringer af punkter som sportsjournalistik, trends og fanboy-mentalitet. På det lidt mere detaljerede plan har udviklingen også stor betydning for mulighederne for at lave webdesign med moderne teknikker.

  • 0
  • 0
#20 Peter Stricker

Er der ikke en venlig sjæl der kan forklare hvorfor man går så højt op i markedsandele at dette overhovedet skulle være en debat værd?

Allerede for 10 år siden, var Martin Thorborg så venlig at forklare, hvorfor statistikkerne var vigtige: http://www.computerworld.dk/art/74738/jubii-ignorerer-netscape

Samtlige stats, der er refereret herover viser et så homogent marked, at det i dag vil være håbløst uprofessionelt at lave greenfield web udvikling, der retter sig mod en bestemt browser.

Så om IE har en andel på

1 Internet erxplorer 67,82 %

eller

Internet Explorer 13,10 %

er sådan set ligegyldigt. Det, der betyder noget er, at der ikke kan udråbes en entydig vinder i kapløbet. Og selv, hvis der igen skulle opstå et heterogent marked, så vil de ansvarlige forhåbentlig ikke igen diktere en så uholdbar retning, som Thorborg i 2002 gjorde sig til fortaler for.

  • 3
  • 0
#21 Esben Nielsen

Så om IE har en andel på

1 Internet erxplorer 67,82 %  

eller

Internet Explorer 13,10 %  

er sådan set ligegyldigt.

Ikke helt:

Med 68% må webudvikleren sørge for at sidderene også ser gode ud i IE også der, hvor den ikke lever op til standearderne. Med 13% kunne han bedre slippe om med at sige "så må folk bruge en browser, som følger standearderne." (Jeg ved dog ikke om IE er den browser af de nævnte, som mindst følger standearderne.)

Og så ville producenterne bliver presset til at følge standearderne og ikke lige, hvordan han nu synes tingene skal være, og så forvente at alle sites rundt om i verden laver specialløsninger.

  • 1
  • 0
#23 Johnnie Hougaard Nielsen

Men er der overhovedet nogle relevante danske sites der har statcounter implementeret?

Findes der da "irrelevante" danske sites? Er der grund til at vægte danske sites mere end andre sites, der besøges af danskere? Jeg vil sige at det er svagt kun at basere sig på lokaldanske sider.

Statcounters force er bredden i sites, over 3 millioner, og næsten 18 milliarder pageviews på en måned. Lidt hovedregning viser at rigtig mange medlemmer må være af ret moderat størrelse, men det gør ikke statistikkerne dårligere. Statcounter offentliggør af og til sample size pr. land, og her ligger Danmark på omkring 60 millioner. Hvis samme gennemsnitsstørrelse holder, vil det løseligt sige i en størrelsesorden af 10.000 besøgte sites.

Jeg vil endda sige at et grundlag som vægter få store sites er mere udsat for demografiske skævheder, og af lidt mindre generel anvendelighed. Det vil fx sige FDIM, der i sagens natur helt domineres af de store danske mediesider. I øvrigt har FDIM også et par skævt udseende Microsoft sites med, som tæller på startsiden i IE, og tilsyneladende også på brug af MSN. Sådanne tal er ikke gode i en generel statistik, da de har en meget kraftig bias.

Et indirekte spor til en fornemmelse for kvaliteten af sådanne statistikker er om kurverne er jævne (svarende til en tendens), eller udviser påfaldende savtakker. Her ser Statcounter pæn ud, hvor FDIM ugetallene udviser nogle meget synlige spring i den sidste del af 2012.

FDIM er sikkert udmærkede til deres egentlige formål (omkring marketing og sammenligning mellem medlemmer), men er ikke noget godt udtryk for alle danskeres vaner. Fx giver de ganske stor vægt til det segment som sidder og hyggehader på den "debat" som foregår under EB artiklerne. Det giver jo masser af sidevisninger, hvor EB netop er topscorer. Og de giver lav vægt til de danskere som lægger en stor del af Internet-aktiviteten ude i den store verden.

  • 2
  • 0
#24 Claus Pedersen

"relevante" var måske et forkert udtryk, men mit indtryk af brugen af statcounter er bare at det er et meget begrænset antal sites der bruger det. Og 18 milliarder pageviews per måned lyder ikke af ret meget globalt set.

Hvis de ganske få sites der bruger det i DK er ældgamle sites som bare ligger og venter på at dø så giver det et mærkeligt billede.

Og nej, der er ingen grund til at vægte danske sites mere, men det var for at have et billede af hvordan det ser ud i DK.

Det skal siges at jeg er stor Chrome fan og bare går og venter på den dag alle de gamle IE versioner er uddøde og at de nye forhåbentlig følger med de øvrige browsere.

  • 0
  • 0
#25 Johnnie Hougaard Nielsen

Hvis de ganske få sites der bruger det i DK er ældgamle sites som bare ligger og venter på at dø så giver det et mærkeligt billede.

Min fornemmelse er at Statcounter primært bruges at nogen som ikke selv kører serverne. Det vil sige blogs, interessegrupper af forskellig slags, og mindre webshops. Altså et meget bredt publikum (uden klar segmentering), og jeg ser ingen grund til at tro at ældgamle sites (med ofte begrænset traffik) er dominerende.

Og 18 milliarder pageviews per måned lyder ikke af ret meget globalt set.

Det er mere end når Wikipedia (et af de førende globale sites) har ca. 13 milliarder. Og jeg kender ikke til globale statistik kilder med større grundlag (Net Applications har langt mindre). Google er jo rigtig stor, og er da citeret for at sige at deres browser statistikker ligner hvad Statcounter rapporterer.

Tilføjet: Ifølge de lidt usikkert funderede opgørelser fra Alexa har Wikipedia en 6. plads, med at nå ca. en ottendedel af web brugerne, og en halv procent af de registrerede pageviews på verdensplan. Så de næsten 18 milliarder fra Statcounter er ikke så lidt endda.

Og nej, der er ingen grund til at vægte danske sites mere, men det var for at have et billede af hvordan det ser ud i DK.

Jeg tolker "ser ud i DK" som danskere, og ikke danske sites. Derfor har jeg da også henvist til Wikimedia som en interessant kilde i sammenligningen her, også selv om de har en segmentering der vægter de mere bredt søgende læsere. Og sjovt nok samtidig kraftigt imod at se IE som førende.

  • 1
  • 0
#26 Jacob Nordfalk

I øvrigt har FDIM også et par skævt udseende Microsoft sites med, som tæller på startsiden i IE, og tilsyneladende også på brug af MSN. Sådanne tal er ikke gode i en generel statistik, da de har en meget kraftig bias.

Nemlig.

Så FDIMs browserbarometer kan slet ikke bruges til til at vurdere udbredelsen af IE.

Det er blevet slået fast mange gange her på version2.

Jeg forstår derfor ikke hvorfor V2's journalister bruger netop FDIM i den her artikel?

  • 2
  • 1
#27 Mads Randstoft

Microsoft er jo kendt for at vise en næsten 100% brug af internet explorer, en statistik der også viser at Bing er den mest brugte søgemaskine...

Det er jo selvfølgelig baseret på at registrere alt brug af Windows hjælp, Windows Update og "First start" der jo alle benytter disse tjenester og programmer som værende forbruget... Det er jo klart at når man måler på Windows Update, så vil brugen af IE være 100% da andre browsere praktisk taget ikke kan nå derind. Det samme med Windows hjælp hvor du heller ikke har et valg...

I den lidt mere seriøse afdeling er det igen hvad man måler på. Altså hvem henvender siden sig til? Er det en "intranet" side hvor alle i koncernen bruger IE fordi det har IT services installeret som default? Så er det jo heller ikke så underligt... Og det samme er sjovt nok gældende for chrome download og firefox download, da man jo benytter den eksisterende browser (IE) til at downloade en rigtig browser...

  • 0
  • 0
#28 Michael Olesen

Hvem er størst i Danmark? Har lige kigget på stats for én af mine sider, og der lå IE til at stå for 79% af alle browserne! Nu henvender denne sides indhold (Windows software) sig primært til Windows brugere, men der er et kæmpe spring ned til Firefox og Chrome iflg. udtrækket for 2012.

  • 0
  • 0
#29 Kasper Hovgaard

... men alligevel er det i mine øjne mest objektivt at tage udgangspunkt i Google-søgninger, såfremt formålet er at måle "aktiv" brug af de respektive webbrowsere. Brugerne af Google kan ikke betragtes som nævneværdigt "segmenterede".

Men det kan jo også være, at formålet er at kortlægge det faktiske totale antal sidehits - inklusiv segmenterede hits (Windows Hjælp) og spøgelseshits, fordi det teknisk set også siger noget om graden af anvendelse.

  • 0
  • 0
#31 Johnnie Hougaard Nielsen

Men det kan jo også være, at formålet er at kortlægge det faktiske totale antal sidehits - inklusiv segmenterede hits (Windows Hjælp) og spøgelseshits, fordi det teknisk set også siger noget om graden af anvendelse.

Stærkt segmenterede hits siger kun noget om brugen af den pågældende side, og er kun bredere egnede hvis analoge sider med andre facetter af samme type segmentering indgår i sammenligningen, hvis de da i det hele taget eksisterer. De er helt ubrugelige i sammenligning med statistik kilder uden stærk segmentering. Dette gælder mest udpræget når tekniske implementeringer styrer hvilken browser der bruges, uafhængig af om brugeren ellers bruger en anden. Windows hjælp er altså kun brugeligt isoleret set, eller hvis nogen skulle have adgang til den totale http aktivitet for en rimelig mænge brugere uden teknisk segmentering. En ISP kunne lave noget interessant, hvis de graver med DPI.

Google ville ganske rigtigt kunne lave en god statistik, men jeg forstår godt at de ikke føler for at markere sig på denne måde. De kan jo også læne sig tilbage, og hygge sig med at det da går ganske godt.

  • 1
  • 0
#32 Johnnie Hougaard Nielsen

Så FDIMs browserbarometer kan slet ikke bruges til til at vurdere udbredelsen af IE.

Et kik på tallene fra FDIM udgiverlisten viser at Microsoft udgør 7% af 2.3 mia sidevisninger. Jeg vil antage at IE er meget stærkt dominerende her, så for at overforenkle det prøvede jeg at korrigere browser fordelingen ved at trække alle 7% ud af IE tallene, og derefter omregne procenterne til igen at have en total på 100.

19.8% --> 21.3% Chrome 22.5% --> 24.3% Safari 47.0% --> 43.0% IE 10.0% --> 10.7% Firefox 00.7% --> 00.7% Andre

NB! Tallene er senere rettet i forhold til første udgave af udregningen, hvor jeg fejlagtigt havde sat Microsoft til 14% i stedet for 7%

Tallene kan ikke kaldes for eksakte, men det er jo ikke sidste decimal der er af betydning. Det gør jo en tydelig forskel for tallene, og det at IE stadig ligger højt (i sammenligning med Statcounter oktober 35.5%) må være de pointerede demografiske ujævnheder.

Videre må jeg jo sige at overforenklingen med at antage 100% IE hos Microsoft fører til at mine omregninger må være overkorrigeret, men jeg tror stadig at det er et betydeligt mere realistisk billede. Den sandsynlige overvægt af iPad hos de store mediesider giver jo så stadig en ekstra vægtning af Safari i forhold til mere almen brug.

  • 1
  • 0
#34 Johnnie Hougaard Nielsen

Er de Safari-bærende iPads og iPhones rent faktisk dominerende på verdensplan sammenlignet med Android-browseren?

På verdensplan er Android ganske rigtigt dominerende for smartphones nu, med 38% kontra 25% til iOS, og føringen er accelereret her i det nye år. I den danske andedam ser tallene noget anderledes ud, med 32% kontra 64% - Danmark er et af de lande hvor iPhone står ret stærkt. Disse web trafik tal er alle fra Statcounter.

Tablet tallene er sværere at pille ud fra andre procenter, men selv om der er ved at komme Android salg af betydning, må iPad jo have meget dominerende stilling i trafikken. Og nyheder egner sig godt til en tablet, hvor en smartphone er lidt mere trættende i længden.

På verdensplan viser Statcounter at fordelingen mellem Android og iOS er 0.9% kontra 3.3% (begge fik et juleløft), hvilket dækker både tablets og smartphones. Det viser at tablets stadig er stærkt domineret af iPad, web trafik mæssigt. De danske tal er 0.5% kontra 5.9%. Der skal lang tids godt Android salg til før disse tablets kan præge trafik statistikken.

Så der er ingen grund til den store revision.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere