Britisk sundhedsvæsen bekræfter ransomware: Kan tage fire uger at komme tilbage i fuld drift

12. august kl. 08:542
NHS Nightingale Hospital Yorkshire and the Humber
Illustration: Mtaylor848/Wikimedia Commons.
4. august blev en underleverandør til det britiske sundhedsvæsen NHS ramt af et ransomwareangreb, der blandt andet lagde 111-akuttjenesten ned.
Artiklen er ældre end 30 dage

111-akuttjenesten i National Health Service (NHS) (det offentlige sundhedsvæsen i UK, red.) blev ramt af et stort nedbrud som følge af et cyberangreb mod underleverandøren Advanced.

Advanced bekræfter nu overfor BBC, at der er tale om et ransomwareangreb.

Læs også: It-branchen sætter ny omsætningsrekord: »Den danske kvalitet har rygtet sig i udlandet«

»Der er et stort nedbrud i et computersystem, der bruges til at henvise patienter fra NHS 111 Wales til praktiserende læger uden for åbningstid. Dette system bruges af Local Health Boards til at koordinere disse tjenester for patienter. Det igangværende nedbrud er betydeligt og har været vidtrækkende, hvilket påvirker alle de fire nationer i UK,« skrev Welsh Ambulance Services i en pressemeddelelse i forbindelse med angrebet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

111-akuttjenesten kan sammenlignes med 1813-akuttelefonen i Region Hovedstaden.

Læs også: Rapport: Offentligt bureaukrati bremser rekruttering af it-specialister

Det fremgår af en meddelelse fra Advanced, at angrebet blev opdaget 4. august om morgenen, og at det kan tage tre til fire uger at være tilbage i normal drift.

»Vi genopbygger og genopretter påvirkede systemer i et separat og sikkert miljø,« lyder det meddelelsen.

Læs også: Det britiske parlament dropper TikTok af frygt for kinesisk data-snageri

Det er endnu uvist, om data er stjålet, om NHS har i sinde at betale løsesummen, eller om NHS er i forhandlinger med hackerne.

En talsperson fra NHS England udtaler til BBC: »Mens Advanced har bekræftet, at hændelsen, der påvirker deres software, er ransomware, har NHS afprøvet og testet de eksisterende beredskabsplaner, herunder robuste forsvar, der skal beskytte vores egne netværk, mens vi samarbejder med National Cyber Security Centre for fuldt ud at forstå virkningen.«

2 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
24. august kl. 13:08

Nogle har backups. Andre har disaster recovery/business continuity-planer. Og de sidste græder snot og kommer alt for sent i seng.

Jeg håber at NHS trods alt dokumenterer både hvad der virker og hvad der ikke virker, så et eventuelt senere nedbrud ikke giver lige så lang nedetid.

1
12. august kl. 13:16

Godt vi har Sundhedsplatformen så det ikke kan ske for os.