Britisk konkurrencemyndighed lægger op til deling af Google- og Facebook-data

Illustration: Laslau | Bigstock
Tvungen datadeling med konkurrenter kan komme på tale for at bryde giganternes dominans.

Den britiske konkurrencemyndighed Competition and Markets Authority (CMA) mener, at der er et stærkt argument for ny regulering, som skal bryde Googles og Facebooks dominans, herunder tvungen datadeling med konkurrenter.

Konkurrencemyndigheden har i en rapport skrevet, at der er et stærkt argument for at indføre regler for at tackle dominansen af Google og Facebook og indføre regler, der skal give forbrugerne større kontrol over egne data.

Det skriver avisen The Guardian..

Svag konkurrence kan øge priser

CMA har fremlagt en række forslag, såsom at tvinge Google til at dele søgedata med konkurrenter.

»Svag konkurrence inden for digital reklame kan øge priserne på varer og tjenester i hele økonomien og undergrave avisers og andres evne til at producere værdifuldt indhold til skade for det bredere samfund,« skriver konkurrencemyndigheden i rapporten.

Læs også: Google anker EU-bøde fra Vestager på 11 milliarder kroner

Tidligere i år blev Google idømt en bøde på 11 milliarder kroner af EU for at overtræde den europæiske konkurrencelovgivning.

Google har anket bøden.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Nis Schmidt

UK langtfra har patent på at være arrogant og nedladende. Mange her har i (alt for) mange år "troet" på egen overlegenhed - men i der mindste stiger levealderen (efter det senest oplyste) ikke mere her.

Så kan de lære det XD

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere