IT fjerner næsten al papir og reducerer antallet af tomme senge på britisk hospital

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Universitetshospitalet i Cambridge anerkendes for sin høje grad af digitalisering.

Papirarbejdsgange reduceret med 99 procent, en halvering af tiden til at forberede medicinering af patienterne i forbindelse med udskrivning og en hurtigere frigivelse af ledige senge.

Det er ifølge en pressemeddelelse eksempler på, hvad en omfattende digitalisering af universitetshospitalet i Cambridge (CUH) siden 2014 har medført.

Hospitalet er nu blevet anerkendt af American Hospital Association (AHA), som repræsenterer ca. 5.000 amerikanske hospitaler og sundhedssystemer, for at være blandt de mere digitaliserede hospitaler i verden.

Digitaliseringen har også reduceret antallet af aftaler, hvor patienter tilses af ortopædiske specialister, med 4.500, idet klinikerne nu ofte kan nøjes med at kigge på digitale billeder i stedet for patienterne selv.

Afzal Chaudhry, der er Chief Medical Information Officer and Renal Consultant på CUH, udtaler ifølge pressemeddelelsen, at anerkendelsen viser succesen i at anvende teknologi til at give patienterne behandling af høj kvalitet.

Cambridge University Hospital er som hospitalerne i Region H bruger af sundheds-it-systemer fra den amerikanske leverandør Epic - det, som i Østdanmark kaldes for Sundhedsplatformen og har været genstand for ganske meget kritik.

I Storbritannien roses systemet for at give én real-tidsindgang til patientoplysningerne:

»Det betyder, at når en patient kommer ind på hospitalet, uanset om der er tale om en aftale, et skadestilfælde eller en indlæggelse, får behandlingsteamet adgangen til patients fulde journale i sin helhed,« siger Afzal Chaudhry

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Watts

Kan vi ikke få noget uddybende på denne artikel?

Det her er (imho) LANGT mere interessant end artikler med øjebliksbilleder og nedslag i tekniske problematikker på store implementeringsprojekter.

Her har vi endelig potentielt historien om, hvad der skal til (og hvad det koster) at komme i mål (hvad det så end betyder) med EPIC - det tager 3-4 år, lader det til.... det vil jeg virkelig gerne høre mere om og se, om det kan overføres på det vi ser her i DK.

Så hvad er historien og historikken her? Hvad har de gjort, for at få det til at blive til en succes på den lange bane - teknisk, arbejdsgangsmæssigt, kommunikationsmæssigt...? (og er der hold i det positive spin, eller er det selektiv præsentation af lidt sol i et ellers altomfattende mørke?)

Vi, der arbejder med systemer af denne størrelse ved jo godt, at vejen er hulens besværlig og fyldt med huller, og at implementering ikke er lig med "done".

Det spændende er at høre om nogen, der muligvis er kommet fornuftigt igennem hele implementeringsrejsen - DET vil jeg gerne høre om og lære om. Langt mere givende end "integration til FMK driller fortsat" - ikke at systemtekniske problemer ikke er vigtige, men vi VED jo, at de er uundgåelige i denne form for kompleksitet. Så det spændende er, om systemkomplekset og de store tanker - idéen bag et system - rent faktisk holder vand langsigtet.

Kan visionen udmøntes, eller var det aldrig muligt? Hvis vi hænger fast i kun at rapportere om og interessere os for enkeltproblematikker på den korte bane rent projektmæssigt, finder vi jo aldrig rigtig ud af, om vi går den rette vej og at kampen mod de genstridige interfaces er det værd...

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere